Senaste nytt

Alkoholfria flyg

Alf

Medlem
Jag tycker det skulle vara himla tråkigt med alkoholförbud när man åker i C eller F och får in god mat som fordrar goda drycker. Tänk en ostbricka utan ett glas rött eller portvin eller kaffe utan konjak eller god likör. Jag har mestadelen av mina flygningar rest i C klass och kan inte påminna mej om att någon ballat ur på en resa. Ja det var en gång till USA att två karriärekonomer från en känd bank fick lite för mycket och var ganska packade redan när vi passerade Island. Jag minns dom försökte gå igenom ett kontrakt dom skulle till Dallas och förhandla om. Dom klarede inte ut den engelska texten så pass att dom klarade av att skilja på säljare och köpare. Inte att undra på att börsen fungerar som den gör. Dessa två herrar blev dock på inrikessträckan i USA begadea med dryckesförbud men dom var på inga sätt otrevliga mot några passagerare.
Jag har åkt ett antal gånger med PIA när dom inte serverade alkohol ( vet inte om dom gör det nu, spelar ingen roll jag skulle aldrig välja dom igen), det var ganska tråkiga resor att inte få något trevligt att dricka till maten.
 

henrik l

Medlem
Håller med Alf om mataspekten. Sedan har jag även en känsla av att paxen som flyger reguljärt är hyfsat rutinerade. Hur kul är det att sitta överförfriskad inklämd i en eco-stol. Jag kan inte dra mig till minnes att jag har varit med om någon har fått i sig på tok för mycket under flyningar jag har gjort med med fri bar. Det förekommer ju, kan man ju läsa om lite nu och då. Men med kombinationen fri alkohol och Skandinaviska dryckesvanor har jag en känsla av att det är relativt lite incidenter:)
 

Mikael

Medlem
Charterresor skulle ibland må bra av alkoholförbud. Nu var det några år sen jag sist åkte charter, men jag har varit med om ganska många som påbörjat festandet lite för tidigt.
 

erc

Medlem
Som vanligt vore det bästa om vettigt folk fick dricka och de ovettiga förbjöds dricka. Men, det är ju dessvärre en omöjlighet utanför Nordkorea.

Jag skulle avsky alkoholfria flyg, trots att jag enormt sällan dricker något själv. Skulle avsky förbudet.

Däremot var det inte med någon vidare förtjusning jag såg norrmannen i grannstolen bokstavligen dricka sig tills sömns på GT. Vi flög med in lap infant och hade fönster och mittplats på en US B757-200. Norrmannen satt alltså på aisle. Tacksam för att han somnade av drinkarna, men en rödsvettig sovande alkis är inget man jättegärna har bredvid sig och sina kära. Å andra sidan var han betydligt bättre däckad - för då snackade han inget...

Kanske, kanske vore alkoholfria avdelningar i Y vettigt? Familjeavdelning liksom. Men - givetvis är det en överkrånglig omställning.

Hur det är i F och C har jag för lite erfarenhet av, men ett alkoholförbud där gör mig förbannad på riktigt. :)
 

agehall

Medlem
Jag skulle väldigt gärna vilja se vilken typ av resenärer de frågat. Om de stått på flygplatsen och frågat folk som just klev av en charterkärra från BKK så kan jag förstå resultatet. Om det frågat folk som flyger reguljärt skulle jag bli mycket förvånad - vet inte när jag såg någon överförfriskad på en reguljär flight senast.

Själv brukar jag kunna ta mig ett par järn innan jag kliver på en lång flight, framförallt om det är economy, så att man somnar gott. Men det får ju inte bli mer än "salongsberusning" för då kan det ju sluta illa på flera sätt. Jag stör mig redan på att KLM bara tillåter en alkoholhaltig dryck åt gången, så det går inte att få en öl och en flaska vin samtidigt. Däremot går det bra att först få den ena, svepa den, och be om den andra...
 

Svenska73

Medlem
Jag har råkat ut för riktiga obehagliga fyllisar på Thai. Det var faktiskt läskigt, framförallt när man reser med barnen. Tror inte förbud är lösningen eftersom de som ballar ur är de som har problem med spriten och de kommer att ta med sig sprit i vilket fall. Däremot så finns det utrymme för bättre rutiner både på marken i luften för att förebygga "situationer". Finsk charter resa gör jag aldrig om däremot. Kvinnor var däckade och bråkiga kl 10 på morgonen. Lovade mig själv om att om jag överlev flighten så skulle jag skita i hemresan med Tui Fly och flyga Qatar Biz hem. Det gjorde jag också.
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Vad jag vet så är det alkoholfritt på Egypt Air. Så dem kan jag rekommendera dem som inte vill ha alkohol på flyget.;) Ganska billiga och flyger till Bangkok och ger SAS poäng. Fast man får hoppa på i Frankfurt förstås.
Ett plan fullt med skandinaver på väg på semester till Bangkok är väl annars där det dricks mest.
Själv gillar jag att prova alla olika viner när jag flyger i C.
 
Toppen