Senaste nytt

Skulle du säga nej till OpUp för att du måste betala mellanskilnaden av skatter?

Dr. Miles

Expert
I ett japanskt flygforum har de en het diskussion om OpUp(Operational Upgrade) som kräver passageraren att betala mellanskilnaden av flygplatsskatter.

Det handlar mest för avresa från Paris och London.
De har Air Passenger Solidarity Tax och UK APD där summan skiljer mellan kabinklasser.

Jag tycker personligen dumt att säga nej till OpUp till Business class för att jag måste betala 126 GBP för London-Tokyo.(150 GBP för First/Business class, 24 GBP för ekonomiklass för närvarande)

Jag förklarar lite om bakgrunden av varför de(japaner) inte vill betala.
I Japan är det fortfarande vanligt att bara mannen som jobbar och tjänar förvarvsinkomst för hela hushållet.
Sedan mannen får "månadspeng" av frun för att täcka bl a lunch, öl med kollegor eller köpa saker för sig själv.
Genomsnittet av månadspeng för en "salaryman" är ca 3.000 SEK i månaden.
Då 126 GBP svider ganska mycket för mannen måste pröjsa det från egen ficka.

Vad skulle ni göra om det inträffar liknande situation för er?
 

Bringman

Medlem
Sedan mannen får "månadspeng" av frun för att täcka bl a lunch, öl med kollegor eller köpa saker för sig själv.
Genomsnittet av månadspeng för en "salaryman" är ca 3.000 SEK i månaden.
Då 126 GBP svider ganska mycket för mannen måste pröjsa det från egen ficka.

Vad skulle ni göra om det inträffar liknande situation för er?

Han får ju öl och lunch på flyget :)

Ur eget perspektiv kan jag definitivt tänka mig att betala för en upgrade på en sådan lång flygning.

Behöver flygbolagen berätta för skattemyndigheter att de uppgraderat någon passagerare eller är det bara ett kreativt sätt att öka intäkterna?
 

agehall

Medlem
Om man måste betala, är det ju knappast en OpUp imho. Jag förstår inte heller hur flygbolaget resonerar, alternativet är ju att de gör denied boarding på folk och tvingas betala rätt stor ersättning enligt EU-reglementet. Det måste vara billigare att låta dem åka med i en högre kabinklass...
 

Jonas C

Medlem
Inte mycket av en opup heller skulle jag säga. Att få "lucky beep" och sen tvingas stå och tjafsa om betalning skulle nog bara försena boardingen. Om man verkligen måste ta ut skatten så kanske det är bättre att ropa upp det i förväg, och låta frivilliga ta uppgraderingen mot villkor av betalningen, alternativt sända ut det som SMS/mail till elites någon timme innan boarding.
 

Dr. Miles

Expert
Han får ju öl och lunch på flyget :)
Det får man ju även i ekonomiklass på alla flygbolag som flyger mellan London och Tokyo. ;)

Behöver flygbolagen berätta för skattemyndigheter att de uppgraderat någon passagerare eller är det bara ett kreativt sätt att öka intäkterna?
Om de inte blåljuger om skatter, kan det finnas något krav från flygplattsen att lämna in siffror av antal passagerare i olika kabinklasser.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag vill tillägga att det handlar om Japan Airlines och ANA:s flygningar. Jag vet inte om andra flygbolag gör liknande.
 
IMHO OpUp kostnad är det något som bolaget får stå för. De får försöka sälja upgrade vouchers så fort man inser att OpUps är oundviklig och på så sätt få in pengarna.
 

JacobGBG

Medlem
Det här känns som lite av ett chicken race mellan ANA och passagerare. ANA sitter ju med svarte petter på hand för varje passagerare som då inte vill betala.
 

Gnopps

Medlem
Jag har hört det här även om andra flygbolag som flyger från England. Det inte är tillåtet att göra så enligt EUs passagerarrättigheter, så kanske kan man betala och sedan kräva tillbaka pengarna?

Artikel 10
Upgrading and downgrading
1. If an operating air carrier places a passenger in a class higher than that for which the ticket was purchased, it may not request any supplementary payment.​
 
Toppen