Bokade en mini-van till en tre veckors rundtur i västra USA på Avis svenska hemsida för ett halvår sedan. Betalningen skedde vid bokningstillfället och jag valde att hämta bilen på Avis kontor på Bay street i San Fancisco den 18:e juni kl. 09.00. Det gick att välja tid med 15 minuters intervall.
Trots att Avis alltså haft mina pengar i 6 månader fanns det alltså ingen bil i min klass klar när jag punktligt dök upp. Jag fick besked att det skulle dröja 30 minuter och att jag kunde ta en kaffe på Starbucks intill. Dock efter lite resonemang ökade damen bakom disken på tiden till 30-60 minuter och jag anade oråd...
Efter 60 minuter återkom jag och då var beskedet att det visst fanns bilar men hon kunde inte säga exakt när hon skulle få veta när bilen kunde komma.
Jag påpekade att avtalet säger kl. 09.00 men det är enl. Avis ingen garanti utan mer ett riktmärke (target). Jag sa att ett SUV i motsvarande storlek kan funka eftersom vi är 5 personer men det fanns inget sånt alternativ ledigt. I det läget väljer jag att sitta kvar på kontoret och stirra ut damen bakom disken som efter 1 timme ringer till sin chef och diskuterar det uppkomna läget och helt plötsligt finns en premium suv i garaget till mitt förfogande.
Slutsats är alltså att om man bokar med Avis kan man inte räkna med att bilen man bokat finns trots att avgifter är erlagda 6 månader i förväg.
Är President circle i Hertz och när jag hämtar bil normalt sett sitter nyckeln i låset. Skulle aldrig funka när man är på tjänsteresa att ha det så här. Valde Avis av skälet att det var några tusen kr billigare.
Någon annan med liknande erfarenheter?