Senaste nytt

Miami eller Fort Lauderdale- boka tidigt eller vänta

ski

Medlem
Hej alla tipsare!
Skall på kryssning från Fort Lauderdale i mars 2013. Biljetter går snart att boka, men vad är smartast. Boka direkt eller vänta och hoppas att något bra erbjudande dyker upp. I Sverige reser vi från Luleå. Om man söker på destination på möjliga bokningar i feb 2013 så blir pris t.o.r ca 8500 kr/pp
 

Tockstew

Medlem
Absolut vänta! Vet inte om ni ska kombinera kryssningen med ytterligare tid i Florida? I så fall kan ni ju också flyga till Tampa eller Orlando från Europa (BA och LH, Icelandair) utöver FLL och Miami.

Tock
 

A380*G

Medlem
Absolut vänta! Lär nog bli ett par prisvärda deals i både Y och C med diverse bolag. Personligen skulle jag ha is i magen och inte känna panik förrän jan 2013, ca två-tre månader före avresa.
 

agehall

Medlem
Det beror ju lite på hur pass flexibel du är, men om du inte har krav på att åka med specifika bolag, så ska du nog vänta ett tag till. Om du inte är så värst flexibel, så bör du nog försöka boka någon gång i nov/dec.
 

agehall

Medlem
Snabba!? Det tog ju en timme innan du fick ditt andra svar. På BC.se är det rätt lång tid... Men ibland blir det tyvärr så. Själv satt jag på en flight CDG-JNB, så det var lite trögt med internet access...
 

gdaily

Medlem
Har inga tips kring resan dit, men väl några tips på plats:

Taxi från Miami till Ft Lauderdale går på ungefär $100, dvs hellre en enkel flight till Miami än en krånglig till Ft Lauderdale. Det finns bussar och hyrbil också såklart, men med den relativt lilla extrakostnaden så är taxi väldigt praktiskt.

När ni kliver av båten - ta bussturen till aligatorträsket Everglades och åk speedboat, och sedan tourbussen till flygplatsen. Mycket trevlig utflykt, och kostar ungefär lika mycket för två som taxin skulle kostat annars.

Jag har gjort en sådan kryssning två ggr, och skall på en tredje nu i december. Mitt tips för själva kryssningen är att boka in alla shower i förväg hemmavid, dels så man har det gjort, dels så man inte missar/blir fullsatt på de mer populära showerna.

Vilken båt ska ni åka med?
,
 

seat56f

Medlem
Själv siktas det på på kryssning i december/januari, eftersom vi tänkte åka över jul alt. nyår antar jag att omvänt gäller - boka flyg så fort det går, kommer knappast några reor för den perioden?

Andra tips om Florida är också uppskattade, tänkte lägga till några dagar på fastlandet. Bättre att turista runt Miami, eller ska man ge sig upp mot Orlando och nöjesfälten? Är San Juan/Puerto Rico värt två dagar (troligt att vi väljer kryssning med avresa därifrån)?
 

agehall

Medlem
Jag gillade inte Miami när vi var där 2005. Det kändes som att man kunde råka köra ett kvarter fel och helt plötsligt var man på ett ställe där man verkligen var orolig för att bli rånad. Skulle jag åka tillbaka till florida skulle jag nog satsa på att vara lite längre norr ut än Miami.

Vad gäller Puerto Rico, så har vi utgått därifrån en gång. Vi hade dock inte direkt tid att se oss om på ön eftersom allt vårt bagage råkade ta en side trip till HNL, så vi fick ägna all tid åt att shoppa nya kläder. Men det kan nog finnas lite att se där om man känner för det. Men jag tror det finns mer sevärdheter i Florida om jag ska vara helt ärlig.
 
Toppen