Senaste nytt

Lounger med SAS Eurobonus AMEX och SAS Eurobonus Diners Club utan EBG?

Gnopps

Medlem
Hur är loungerna man får tillgång till med business class-biljett då?
Det beror på flygbolaget. Många flygbolag använder samma lounger för guldkortsinnehavare och de som flyger i affärsklass, medan en del har olika (och ofta en ännu bättre för de i första klass). Ta en titt på våra lounge-guider så får du en idé om vad de ger. Ska du ut och flyga och har tillträde till lounge fråga gärna oss här vilken som är bäst på din flygplats!
 

henrik l

Medlem
Hur är loungerna man får tillgång till med business class-biljett då?

Nu kan jag bara uttala mig om British Airways. På GOT och ARN är det Menzies som gäller och de är högst ordinära. Men på LHR T5 kommer du in i The Galleries Club lounge som är en av de bättre lounger jag har varit i. Rymlig och luftig, bra mat och dryck, samt tillgång till Internet m m. Ta gärna en titt på Longe Guiden här på forumet så kan du hitta mera info om olika lounger.
 

tourist

Medlem
Hur är loungerna man får tillgång till med business class-biljett då?

Varierande. Har du en till exempel en bc-biljett med SAS från CPH eller BA från LHR eller AF från CDG kan du förvänta dig helt OK lounger, har du en bc-biljett med ett bolag från en flygplats där det bolaget inte har så stor närvaro så blir det någon kontraktslounge ifall flygplatsen är tillräckligt stor för att ens ha lounger.

Det känns som att det finns en risk att vi har pratat upp förväntningarna om vad det egentligen innebär att besöka en lounge. Det är ju bara ett utrymme med fåtöljer, wifi, och lite mat och dryck som oftast är aningen lugnare än resten av flygplatsen. Om du har gott om tid nästa gång på ARN T5 och dessutom behöver ett par smörgåsar och en öl så kan det kanske vara värt att betala 90:- med ditt Amex för Menzies lounge, men märkvärdigare än så är det ju inte.
 

Stefan62

Medlem
Du skriver "något av de dyrare AmEx-korten" och menar troligen Platinum för 5000 SEK - jag tog ett sådant och då ingår ett extra för sambon. Dessutom 2 st fria "Priority Pass" på "högsta" nivån.

Jag räknade lite på det innan jag ansökte och för min del "lönar" det sig.
 

Bonden

Medlem
Jag tycker inte att det är något mervärde i Platinum nivån.. Kör ett Amex guldkort (För poäng) och ett Handelsbanken Platinum kort (för Priority Pass) och kom undan med halva priset :)
 

Stefan62

Medlem
Nja, det gör man ju inte om man får två kort av såväl Platinum som PP... (Dessutom får man behålla SAS AMEX Eurobonus utan kostnad...)
 

jompasthlm

Ny medlem
En fråga om någon vet! Finns det öl på morgonen på menzies lounge på Arlanda (flyger med SAS till London). Tänkte överraska en kompis med loungebesök och en bira! Hört rykten om att det ibland inte finns så tidigt?
 
Toppen