Senaste nytt

Gäller hyrbilsförsäkringen? [Amex platina]

Bryant

Medlem
Jag har ett dilemma. Hyrbilsförsäkringen gäller om minst 75% av redan är betald med Amex. Enligt Amex försäkringssvdelning gäller även försäkringarna om resan är betald med Eurobonuspoäng eftersom SAS och Amex har ett sammarbete . Dock ej om resan är betald med Avios eller poäng från andra bolag.

Efter detta svar har jag blivit osäker på vad som gäller när jag hämtar ut bilen i Miami på onsdag. Just nu beställd utan några försäkringar.

Min resa är betald då här:

Stockholm- Chicago
Miami - Zürich - Stockholm
Bokade med EB poäng.

För att ta mig till Miami så har jag flugit så här:
Chicago - Houston - Aruba, betald med EB poäng

Aruba - Miami, avios och pengar

Är det resan med AA mellan Aruba - Miami som bestämmer utfall försäkringarna med Amex platinum gäller i Miami eller är det Stockholm - Chicago - Miami - Zurich - Stockholm som styr (EB poäng)?
 

Stefan62

Medlem
Det här är en frågeställning som jag ställt flera gånger till Amex och det korta svaret är att Du ska se till hela resan och hur den är betald. I Ditt fall är (säkerligen) huvuddelen betald med Eurobonus-poäng. (Hur betalade Du cash-delen Aruba-Miami?)

Det betyder att man kan ge sig iväg på resa och ordna biljetter efterhand - försäkringen gäller om det är en kombination av Eurobonus och betalda biljetter - men självklart ska Platinum/Premium-kortet ha använts som betalningsmedel.

Jag har även fått svaret att försäkringen gäller i ett exempelfall där avios används och dessa intjänats genom Amex-betalda biljetter eller avios inköpta med Amex som betalmedel - dock gäler det att ha dokumentation på allt!

Vid min senaste långresa kontaktade jag Amex och de noterade allt i min profil så att det inte skulle bli trassel om något skulle inträffa.
 

BAS

Medlem
Jag pratade med AMEX i förra veckan, då så de att hyrbilsförsäkringen gäller om bilhyran är betald till 75% med kortet.

Tror mig ha sett detta i villkoren också.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Bryant

Medlem
Ett samtal till med Amex nu på morgonen.

Så länge det går att bevisa att poängen är intjänade genom användandet av Amex så är det grönt...

Samtidigt sa hon kör, det ska inte vara några problem.
 

Bryant

Medlem
Jag pratade med AMEX i förra veckan, då så de att hyrbilsförsäkringen gäller om bilhyran är betald till 75% med kortet.

Tror mig ha sett detta i villkoren också.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Resan skall även vara betald med Amex alt amexrewards.

Så har jag tolkar definitionen Resa.
 

BAS

Medlem
Farligt om kundtjänst ger felaktig info om hyrbilsförsäkringen, kan ju handla om hundra tusentals kronor.

När jag läser villkoren är det inte självklart vad som gäller. I alla punkter, utom punkten "Förmåner hyrbil", står det:
"Resans kostnader
(transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med
Platinum Card eller Membership Rewards-poäng"

Under "Förmåner hyrbil" står det i stället:
"De här förmånerna är tillämpliga under en Resa för alla förare, upp till maximalt 5 stycken,
som namnges i hyresavtalet. Kostnader för hyrbil måste betalas till 75% med Platinum Card
eller Membership Rewards-poäng."

Men... Överst i dokumenter, under punkten"viktigt att veta":
Betalning av Resan:
Den Försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) till
75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng för att få försäkringsskydd gällande Gruppreseförsäkring under denna punkt.

Så det borde gälla att 75% av resan ska betalas med AMEX även för att hyrbilsförsäkringen ska gälla. Men helt solklart är det ju inte.

Till sist undrar man hur eurobonuspoäng kontra pengar värderas för att avgöra om man betalt mer eller mindre än 75%.

Hoppas detta blev läsligt, skriver på mobilen.
 

Bryant

Medlem
Ja, det är inte helt solklart i mitt fall. Så jag funderar faktiskt på att ta en försäkring...

Där försvinner det enda som är bra med detta kort :(
 

Bryant

Medlem
Sådär! Jag tänkte uppdatera min bokning med försäkring online. Detta resulterade i ett nytt pris på 409$ (bokat pris 246$)

Genom att boka exakt samma bil på nytt inkl alla försäkringar blev priset 346$ istället (hämtas om 6h). Den första avbokades.

Nu kanske jag var alldeles för feg men jag kände mig inte bekväm med situationen.
 

Stefan62

Medlem
Sådär! Jag tänkte uppdatera min bokning med försäkring online. Detta resulterade i ett nytt pris på 409$ (bokat pris 246$)

Genom att boka exakt samma bil på nytt inkl alla försäkringar blev priset 346$ istället (hämtas om 6h). Den första avbokades.

Nu kanske jag var alldeles för feg men jag kände mig inte bekväm med situationen.

Men det var väl ingen tvekan om att Du betalat resan med Amex/EB-poäng till mer än 75%?
 

Bryant

Medlem
Men det var väl ingen tvekan om att Du betalat resan med Amex/EB-poäng till mer än 75%?

Det är här jag är osäker efter att ha pratat med kundtjänst. Innan var jag rätt säker. Resan upp till Miami idag är bokad med Avios...

Nåväl, nu är det gjort. Det bra priset på 264$ lever inte längre :).
 
Toppen