Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

agehall

Medlem
Jag skriver mycket i den här tråden, men trots att jag flyger en hel del har jag bara haft två EU261/2004 claims själv - en försening och en nedgradering. Båda med SAS och de hanterades utan några som helst problem.

Nu tänkte jag berätta om ett klockrent icke-fall för EU261/2004 för att andra som läser tråden ska kunna lära sig mer om hur det fungerar.

Igår (ca T-60) fick jag mail från British Airways om att min flight BA116 JFK-LHR måndag 6 juli var inställd. Det här hade i nästan alla tänkbara scenarion gjort att man just tjänade €300-600 eftersom flighten blev inställd med så kort varsel och det är svårt att hävda extraordinära omständigheter för att ställa in en flight två dygn före avgång. Tyvärr är det dock inte riktigt så enkelt på en av världens mest trafikerade rutter, NYC-LHR. BA själva har ju massor av dagliga flighter och därutöver finns ju deras partners.

Efter att nog ha övervägt mina val och kollat upp vilka BA flighter som fanns tillgängliga, så bestämde jag mig för att det bästa var att vara proaktiv och ringa BA för att bli ombokad till BA176 med avgång 1930 (vilket är 70 minuter före BA116 och därmed berättigar till ersättning). Eftersom BAs kontor i EU hade stängt, så ringde jag BAs amerikanska nummer för att ordna detta. Det visade sig vara ett misstag då jag hamnade i Indien och idioten jag pratade med påstod att det inte fanns en enda plats i first med BA JFK-LHR den 6e juli. Yeah right. Både ExpertFlyer och BA.com sa något annat, men det spelade ingen roll. Mitt enda alternativ var att ringa BA i EU när de öppnade igen.

När jag vaknade idag så ringde jag därför YouFirst för att ordna ombokningen. Vid det här laget hade dock platsen på BA176 försvunnit och mina alternativ var BA174 (1900) eller BA172 (2120). BA174 skulle fortfarande berättiga till ersättning enl EU261/2004 men det började bli lite kort med tid i JFK T7 CCR då och det är en stor del av F-upplevelsen, så därför fick det bli BA172. Jag övervägde att be om att flytta alltihop till en avgång dagen därpå istället, men det skulle stöka till LHR-HEL-ARN-delen av resan.

Så istället slutade det hela med BA172 som ger en timme extra i CCR på JFK och en timme mindre på LHR. Det är dock ingen större förlust eftersom LHR-HEL avgår från T3 och loungerna där är ju inte jätteskoj. Nackdelen är dock att BA172 ankommer inom 2h från BA116 och därmed faller alla krav på kompensation enl EU261/2004.

Vad ska man då dra för lärdom av detta? Jo, var påläst och fundera igenom vilket scenario du vill få till och vad som är viktigt för dig. Jag hade enkelt kunnat välja att ta en flight som gjort att jag hade fått ersättning. Det underlättar att ha en plan klar när man ringer flygbolaget. Ibland är det dumt att kontakta bolaget i förväg utan det är bättre att inte tillkännage att man fått veta om att något problem uppstått, så man ska alltid tänka igenom sina val innan man gör det. Man ska även komma ihåg att flygbolag använder internet - dvs det är dumt att posta för mycket detaljer på publika forum innan man hanterat situationen - det kan alltid användas mot dig för att bevisa att du kände till problemet!

Så, till alla som läser denna tråd och funderar på om ni har rätt till ersättning eller inte: Börja med att kika på tidigare fall i tråden - det mesta har redan avhandlats. Gå sedan till wikipedia och läs på om EU261/2004. De har en ganska lättläst beskrivning av lagen. Därefter är det läge att posta ev frågor.
 

jumbooze

Medlem
@agehall, tänkte först skriva att vi skulle hoppas att du får flera fall men när jag läst igenom inlägget så kan jag bara instämma, förberedelser innan man kontaktar bolaget är a och o. Och sen så ska man överväga OM man ska kontakta bolaget eller inte...
 
Hej!
Jag hade en resa i början av april som blev tre timmar försenad från Arlanda. Detta ledde till att jag missade dagens sista anslutning och blev totalt 17 timmar försenad. Resa med Lufthansa inom EU inom distansen för 400 €.

Efter att skickat in reklamation svarade Lufthansa: "Please allow us to to explain that the reason why your flight was delayed last 1 April 2015 is due to the delay of a previous flight caused by bad weather condition in Munich. … Since the cancellation of the flight was clearly outside our sphere of influence and we can't influence acts of Force Majeure, we appreciate your understanding that we are unfortunately unable to adhere with your request for compensation." Det var stora störningar i München dagen innan, men vid tidpunkten för mitt flyg så landade och avgick alla flyg både på Arlanda och München i tid. Dessutom säger ju 261/2004 extraordinary circumstances’ may relate only to ‘a particular aircraft on a particular day’, så hela deras förklaring borde ju dessutom falla på det ("due to the delay of a previous flight").

Svarade Lufthansa sakligt och påpekade ovan nämda plus lite mer. En månad senare inget svar. Skriver på deras facebooksida och frågar vad som händer och får svaret: "Vi ser ärendet som nerlagt och kommer inte svara". Tycker det är fruktansvärt dåligt att över huvud taget inte svara, men sidospår …

Skickade in hela ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden tillsammans med sammanställning över avgångar från Stockholm Arlanda (mitt flyg det enda försenade av 8 inom 15 minuterperiod) och ankomster på München (likadant här, mitt flyg 3 timmar försenat, ett en halvtimme och alla andra i tid). Bifogade dessutom väderrapporter för både Arlanda och München, toppen på Arlanda, i München 10 m/s vind, byar upp till 17 m/s. Kommenterade dessa att eftersom alla andra flyg kunde landa, ser jag ingen anledning att mitt flyg inte skulle kunna göra det på grund av vädret.

Jag fick i dagarna svar från Allmänna Reklamationsnämnden att Lufthansa lämnat in bevisning; nämligen exakt samma väderrapport som den jag redan skickat in. Nu ger de mig möjligheten att kommentera Lufthansas bevisning. Tycker ni det är något jag glömt eller har jag missuppfattas mitt fall fel? Är vindar på 10 m/s vind med byar upp till 17 m/s något som ska kunna spela roll för ett stort passagerarflygplan?
Hej! Kan se du allerede har fået flere svar...

Per definition kan følge forsinkelser ikke være ekstraordinære. Lufthansa "forærer" dig faktisk erstatningen allerde i første sætning. Du skal bare holde fast overfor ARN og evt. en domstol sidenhen.
 

Kimpe

Medlem
Tjena! Har ett eventuellt halvknepigt läge åt er.

Min sambo var bokad idag 12/2 LUX-CPH-ARN-KRN med SAS hela vägen.

Det började med att SK1588 blev inställd på efter några timmars väntan och uppskjutningar av avgången.
Beslut kom att hon blev ombokad till SK2584 till CPH. Även den blev försenad så hon missade sin anslutning i CPH och blev ombokad igen till sista kärran mot ARN som lyfter om några minuter. Sista benet ARN-KRN är ombokat till SK1042 imorgon 13/2.

I slutändan blir det en försening på ungefär 14 timmar inklusive en övernattning i Stockholm.
Kan tyckas vara ett ganska solklart fall för 261/2004.

Det som jag blir tveksam på är anledningen till förseningarna ut från Luxemburg.

Hon har inte hört någon anledning till förseningarna, alternativt inte varit uppmärksam.
Hon sa att det var väldigt dimmigt på morgonen i Luxemburg, jag ser även att det var ett gäng flyg som blev inställda på förmiddagen men samtidigt så landade och lyfte det flyg kontinuerligt under hela dagen.

Kan SAS hävda att det var väderleken som ställde till det fast det bevisligen gick att landa och lyfta under hela morgonen och dagen?

Fick oväntat positivt svar idag och 400 euro utbetalas enligt 261/2004.
 

Bergling

Medlem

agehall

Medlem
Fyll i formuläret online och uppge tydligt och klart varför du är berättigad till EU261/2004-ersättning. Räkna med minst 2-3 avslag innan de ger med sig.
 
Toppen