agehall
Medlem
Jag skriver mycket i den här tråden, men trots att jag flyger en hel del har jag bara haft två EU261/2004 claims själv - en försening och en nedgradering. Båda med SAS och de hanterades utan några som helst problem.
Nu tänkte jag berätta om ett klockrent icke-fall för EU261/2004 för att andra som läser tråden ska kunna lära sig mer om hur det fungerar.
Igår (ca T-60) fick jag mail från British Airways om att min flight BA116 JFK-LHR måndag 6 juli var inställd. Det här hade i nästan alla tänkbara scenarion gjort att man just tjänade €300-600 eftersom flighten blev inställd med så kort varsel och det är svårt att hävda extraordinära omständigheter för att ställa in en flight två dygn före avgång. Tyvärr är det dock inte riktigt så enkelt på en av världens mest trafikerade rutter, NYC-LHR. BA själva har ju massor av dagliga flighter och därutöver finns ju deras partners.
Efter att nog ha övervägt mina val och kollat upp vilka BA flighter som fanns tillgängliga, så bestämde jag mig för att det bästa var att vara proaktiv och ringa BA för att bli ombokad till BA176 med avgång 1930 (vilket är 70 minuter före BA116 och därmed berättigar till ersättning). Eftersom BAs kontor i EU hade stängt, så ringde jag BAs amerikanska nummer för att ordna detta. Det visade sig vara ett misstag då jag hamnade i Indien och idioten jag pratade med påstod att det inte fanns en enda plats i first med BA JFK-LHR den 6e juli. Yeah right. Både ExpertFlyer och BA.com sa något annat, men det spelade ingen roll. Mitt enda alternativ var att ringa BA i EU när de öppnade igen.
När jag vaknade idag så ringde jag därför YouFirst för att ordna ombokningen. Vid det här laget hade dock platsen på BA176 försvunnit och mina alternativ var BA174 (1900) eller BA172 (2120). BA174 skulle fortfarande berättiga till ersättning enl EU261/2004 men det började bli lite kort med tid i JFK T7 CCR då och det är en stor del av F-upplevelsen, så därför fick det bli BA172. Jag övervägde att be om att flytta alltihop till en avgång dagen därpå istället, men det skulle stöka till LHR-HEL-ARN-delen av resan.
Så istället slutade det hela med BA172 som ger en timme extra i CCR på JFK och en timme mindre på LHR. Det är dock ingen större förlust eftersom LHR-HEL avgår från T3 och loungerna där är ju inte jätteskoj. Nackdelen är dock att BA172 ankommer inom 2h från BA116 och därmed faller alla krav på kompensation enl EU261/2004.
Vad ska man då dra för lärdom av detta? Jo, var påläst och fundera igenom vilket scenario du vill få till och vad som är viktigt för dig. Jag hade enkelt kunnat välja att ta en flight som gjort att jag hade fått ersättning. Det underlättar att ha en plan klar när man ringer flygbolaget. Ibland är det dumt att kontakta bolaget i förväg utan det är bättre att inte tillkännage att man fått veta om att något problem uppstått, så man ska alltid tänka igenom sina val innan man gör det. Man ska även komma ihåg att flygbolag använder internet - dvs det är dumt att posta för mycket detaljer på publika forum innan man hanterat situationen - det kan alltid användas mot dig för att bevisa att du kände till problemet!
Så, till alla som läser denna tråd och funderar på om ni har rätt till ersättning eller inte: Börja med att kika på tidigare fall i tråden - det mesta har redan avhandlats. Gå sedan till wikipedia och läs på om EU261/2004. De har en ganska lättläst beskrivning av lagen. Därefter är det läge att posta ev frågor.
Nu tänkte jag berätta om ett klockrent icke-fall för EU261/2004 för att andra som läser tråden ska kunna lära sig mer om hur det fungerar.
Igår (ca T-60) fick jag mail från British Airways om att min flight BA116 JFK-LHR måndag 6 juli var inställd. Det här hade i nästan alla tänkbara scenarion gjort att man just tjänade €300-600 eftersom flighten blev inställd med så kort varsel och det är svårt att hävda extraordinära omständigheter för att ställa in en flight två dygn före avgång. Tyvärr är det dock inte riktigt så enkelt på en av världens mest trafikerade rutter, NYC-LHR. BA själva har ju massor av dagliga flighter och därutöver finns ju deras partners.
Efter att nog ha övervägt mina val och kollat upp vilka BA flighter som fanns tillgängliga, så bestämde jag mig för att det bästa var att vara proaktiv och ringa BA för att bli ombokad till BA176 med avgång 1930 (vilket är 70 minuter före BA116 och därmed berättigar till ersättning). Eftersom BAs kontor i EU hade stängt, så ringde jag BAs amerikanska nummer för att ordna detta. Det visade sig vara ett misstag då jag hamnade i Indien och idioten jag pratade med påstod att det inte fanns en enda plats i first med BA JFK-LHR den 6e juli. Yeah right. Både ExpertFlyer och BA.com sa något annat, men det spelade ingen roll. Mitt enda alternativ var att ringa BA i EU när de öppnade igen.
När jag vaknade idag så ringde jag därför YouFirst för att ordna ombokningen. Vid det här laget hade dock platsen på BA176 försvunnit och mina alternativ var BA174 (1900) eller BA172 (2120). BA174 skulle fortfarande berättiga till ersättning enl EU261/2004 men det började bli lite kort med tid i JFK T7 CCR då och det är en stor del av F-upplevelsen, så därför fick det bli BA172. Jag övervägde att be om att flytta alltihop till en avgång dagen därpå istället, men det skulle stöka till LHR-HEL-ARN-delen av resan.
Så istället slutade det hela med BA172 som ger en timme extra i CCR på JFK och en timme mindre på LHR. Det är dock ingen större förlust eftersom LHR-HEL avgår från T3 och loungerna där är ju inte jätteskoj. Nackdelen är dock att BA172 ankommer inom 2h från BA116 och därmed faller alla krav på kompensation enl EU261/2004.
Vad ska man då dra för lärdom av detta? Jo, var påläst och fundera igenom vilket scenario du vill få till och vad som är viktigt för dig. Jag hade enkelt kunnat välja att ta en flight som gjort att jag hade fått ersättning. Det underlättar att ha en plan klar när man ringer flygbolaget. Ibland är det dumt att kontakta bolaget i förväg utan det är bättre att inte tillkännage att man fått veta om att något problem uppstått, så man ska alltid tänka igenom sina val innan man gör det. Man ska även komma ihåg att flygbolag använder internet - dvs det är dumt att posta för mycket detaljer på publika forum innan man hanterat situationen - det kan alltid användas mot dig för att bevisa att du kände till problemet!
Så, till alla som läser denna tråd och funderar på om ni har rätt till ersättning eller inte: Börja med att kika på tidigare fall i tråden - det mesta har redan avhandlats. Gå sedan till wikipedia och läs på om EU261/2004. De har en ganska lättläst beskrivning av lagen. Därefter är det läge att posta ev frågor.