Senaste nytt

Internet ombord på SAS flygen

agehall

Medlem
Syftade mer på att SAS kanske avvaktar att installera wifi innan ett nytt bättre system är taget i bruk. Kanske inte så smart att investera i något som är "ute" om några år, fast vad vet jag?

Jo, det var väl ungefär så jag tolkade ditt inlägg. Jag menade dock att det är högst otroligt att SAS varit så förutseende, framförallt med tank på hur länge projektet stått stilla..
 

BAS

Medlem
Senast jag flög med familjen lyckades barnen streama SVT-play, medan jag inte ens kunde synca mina mail :confused:
 

ekf

Medlem
Senast jag flög med familjen lyckades barnen streama SVT-play, medan jag inte ens kunde synca mina mail :confused:
Det var väl bra prioriterat? Om barnen inte hade kunnat streama SVT Play så hade du ändå inte kunnat synka dina mail... ;)
 
Jo, det var väl ungefär så jag tolkade ditt inlägg. Jag menade dock att det är högst otroligt att SAS varit så förutseende, framförallt med tank på hur länge projektet stått stilla..

Det håller jag verkligen med om. Att SAS inte badar i pengar är ingen nyhet men det är ändå lite konstigt att åtminstone inte samtliga B737-700/800 och A321/320 har det installerat, det är ju ändå stora maskiner som sväljer många passagerare. Kul dock att alla A330 har wifi, om det är någon gång man vill surfa så är det ju när man flyger interkont. Vi får se vad som händer inom några år.
 

Kiev

Medlem
Gogo använder främst "radiolänk" från flygplan direkt till markstationer. Det finns bara markstationer i USA och Kanada, så det är där som systemet fungerar.

I Europa och över Atlanten använder man satellit, dvs vad Gogo hittar på i Amerika kommer inte Europa till del.
....

Som sagt, det händer mycket inom farkostbaserade satellittjänster just nu (både på tekniksidan och affärssidan). 2016 blir ett spännande år för branschen.

Ja, heldigvis er det en rekke nye systemer som skal opp (bokstavelig talt). Både mer effektive geostasjonære og lavbane. Men det går ikke fort. Husker enda hvilken revolusjon det var da vi implementerte Mobile Earth Station for Inmarsat Standard-C med 1200bps og Internet gateway. Og dette var vel rundt 25 år siden, og siden er det mest langsom evolusjon vi har sett, mest grunnet tid/kost for de jævla satelittene som skal opp, men også grunnet proprietære løsninger og businessmodeller som søker lock-in på egne lukkede løsninger :(
Men uansett: nye standarder fra ETSI og ITU, og harmonering av spektrum i WRC15 er absolutt tegn på at vi kan komme på nett utover hele verden. Kanskje :cool:
 
Toppen