Senaste nytt

Maxa poäng hos Eurobonus med kort (och Betalo)?

kaktusen

Medlem
Jag har funderingar ang. att betala räkningar och maxa poäng för Eurobouns. Ni som är experter kanske kan ge mig lite tips om vad jag missat? Som huvudkort har jag AMEX Premium med ett extra kort. Som MC huvudkort har jag SAS Eurobonus med ett extrakort. Jag har nyligen utökat med ett Coop Mer Mera Mer för att betala räkningar via Betalo. Som backup har jag Eurocard Guld, ett vanligt SEB MC samt ett Bilia MC för tankning. Jag är EBB Basic.

Spend på Amex är kring 40 000 i månaden. Just nu alltså en 241 om året. SAS MC ungefär lika mycket eftersom jag kan betala lite affärsrelaterade utgifter. Coop MC använder jag till att betala räkningar via Betalo. Jag kan betala fakturor för ungefär 250 000 i månaden. Just nu betalar jag räkningar för omkring 100 000 eftersom man inte kan få mer poäng än så. Stämmer?

De övriga korten används sparsamt och som backup. Eurocard används ibland till någon lounge på flygplatsen. Jag reser en hel del men nästan uteslutande privat. Poäng används till längre reser för släkt samt för många inrikes resor varje år till sommarstället med familjen.

Jag tycker inte att jag behöver Priority Pass eftersom jag reser väldigt lite med jobbet och då inte på långa resor. I nuläget blir det en hel del poäng varje år men jag vill gärna öka på detta om det är möjligt.

Jag har funderat på ett Amex Elite men osäker på om det är värt pengarna eftersom spend bara är 40 k/månad. Fördelen blir totalt två 241, EBS, samt 20 poäng per 100 isf 15. Korrekt? Något annat kort som man bör komplettera med? Kan jag ändra något för att maxa poängen mer?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Välkommen till forumet!

Amex elite är definitivt ett kort att fundera på om du ska skaffa. Med din spend får du lätt 2 stycken 50%-rabatt på eurobonusresa för upp till 2 personer. Med premiumkortet får du bara en sådan voucher. Jag har betydligt lägre spend än vad du har på amex och tycker att kortet är värt att ha, men för min del är det de 20.000 extra baspoängen som lockade mest.

Med 40k spend i månaden på amex får du 2000 poäng extra per månad med Amex Elite jämfört med Amex Premium. På ett år blir det 24.000 poäng.
Amex Premium 15 poäng per 100 kronor
Amex Elite 20 poäng per 100 kronor
Personligen anser jag att årsavgiften som är 3000 mer på Elite helt klart är värt 24.000 poäng, 20.000 baspoäng (som enbart är statusgrundande), 1 extra 50% voucher.

Personligen tycker jag dock inte att SAS MC är värt att använda längre, med Coop Med Mera Mer så har du en bättre utväxling till SAS Eurobonus.
Om jag kommer ihåg rätt så är det 15p/100kronor på Coop-kortet, lite då och då har de kampanj med 20p/100kronor.
Om det nu är så att man inte kan få poäng för mer än 100.000 kronor per månad så skulle jag dock inte använda det om du nu ändå kan betala fakturor för hela den summan.

Det framgår inte vilken status du har hos SAS Eurobonus, om du är Guld eller högre så tycker jag du ska skaffa SAS Diners också, om inte annat bara för att få signup bonusen på 6000 poäng (eller vad den nu är).
Både SAS MC och Diners är gratis som EBG eller högre.
 

mtlmr

Medlem
Att nämna om COOP-kortet är att det hittills inte verkar finnas en gräns för maximalt antal poäng på betalda räkningar. Många som fått långt mer än 100000 poäng på en månad.
 

Olsson91

Medlem
Fan, denna tråden skulle du startat för en vecka sedan så jag kunde läst @palmen's inlägg :p

Skaffade mig ett Sas mastercard häromdagen och idag fick jag reda på att Coop är bättre. Dock lite väl låg gräns på Coop då jag har utfigter på lite mer än 100 i månaden. Önskar Eurocard kunde dragit på med Eurobonus :p
 
Jag hade kört på Elite-kortet med hänsyn till det @palmen skriver ovan. De 20 000 baspoängen gör att du bara behöver 25 000 baspoäng till för attfå guld. Så fort du har fått guldet så får du 25 % mer baspoäng på flyget, vilket gör att det är lättare att behålla statusen. Två långresor eller så så är du hemma!
Dessutom ingår det en hyfsat bra conciergeservice. Ger mig fritt inträde och gästlista på de nattklubbar/krogar etc jag brukar besöka och massa annat lull-lull.

Coops MedMera Mer ger 16,7 poäng/100 kr, om man växlar över motsvarande 60 000 Coop-poäng mot Eurobonus-points. (eller om man sparar tills det kommer en kampanj som ger 20/100 då)
Poänggränsen på 100 000 kr gäller endast hos Betalo (där man betalar räkningar), i övrigt är det fritt fram att spendera och tjäna poäng. Men i alla händelser används inte begränsningen praktiken så där är det bara att köra på.

Om du tankar på Preem så kan du registrera alla kort du använder för att betala med hos dem, så får du 2 poäng per liter tankat. Blir förvisso inte så många poäng, men känns mer värt än de där örena man kan få i rabatt istället.

Om du skaffar ett SAS Diners så kan du komma in i kopplade lounger rabatterat den vägen. Diners ger 20/100, men fungerar inte på så många ställen. Dock bra sign-up-bonus där om inte annat...

Jag kör följande kombo:
SAS Amex Elite som huvudkort. 20 p/100 kr, 2-4-1-vouchers, 20k baspoäng, ett antal extrakort ingår. Ingen egentlig kreditlimit. Conciergeservice.
Coop MedMera Mer som alternativ när inte Amex fungerar. Används också för att betala alla räkningar. 16,7 p/100 kr. Något snål kreditlimit; max 100 000 kr gör att man får betala in i förskott då och då.
SAS MC (10 p/100 kr) respektive SAS Diners (20 p/100 kr) som backup. Båda gratis för Guld eller högre.
Utöver det har jag ett helt vanligt debit-VISA-kort som ligger i plånboken. Har inte använt detta det senaste året. Övriga kort har jag sagt upp; det blev för många kort att släpa runt på.
 
Du kan även betala dina räkningar med dit Amex via billhop.se :)
Borde vara billigare att köpa poängen. Eller åtm typ samma kostnad.

Edit: Kollade nu. Exempel betala räkningar för 100 000 kr.

billhop.se kostar 2500 kr. Ger 20 000 poäng.
sas.se kostar €500 nu utan kampanj. Ger 20 000 poäng.
betalo med MerMerakort kostar 0 kr. Ger 16 667 poäng.
 
Borde vara billigare att köpa poängen. Eller åtm typ samma kostnad.

Edit: Kollade nu. Exempel betala räkningar för 100 000 kr.

billhop.se kostar 2500 kr. Ger 20 000 poäng.
sas.se kostar €500 nu utan kampanj. Ger 20 000 poäng.
betalo med MerMerakort kostar 0 kr. Ger 16 667 poäng.

Hur kan det vara gratis att betala med, medmerakortet på betalo?
 
Toppen