Senaste nytt

Visa för tekniskt stopp i Niger?

shikakui

Medlem
I vinter ska jag flyga med Turkish Airlines från Istanbul till OUA i Burkina Faso.
Flyget gör ett tekniskt stopp i Niamey, Niger.
Kommer jag att behöva transit visa eller något liknande för Niger?
Jag har kontaktat Nigers konsulat i England men får inget riktigt svar. Hittar inget på Turkish Airlines hemsida heller. Någon som vet eller lyckas hitta info på nätet?
Tack på förhand!
 

Senator

Moderator
Jag tror svaret är nej.. När jag åkte Lufthansa mellan ADD-KRT-FRA satt vi bara ombord i flygplanet...
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror svaret är nej.. När jag åkte Lufthansa mellan ADD-KRT-FRA satt vi bara ombord i flygplanet...
Det är olika upplägg beroende på flygbolag och rutt när de har one-stop (eller mer stop) flight.
T ex När en indisk medborgare flyger med Air New Zealands på London->Los Angeles (technical stop)->Auckland, tror jag att han/hon behöver transit visum av USA.

Men svar till @shikakui är nej. Du behöver inte någon Nigers transit visa när du flyger med Turkish Airlines Istanbul-Niamey-Ouagadougou.

Kod:
Information as of  29JUN15 / 0945 UTC
National Sweden (SE) 
Embarkation Turkey (TR)
Transit Niger (NE)
Destination Burkina Faso (BF)


Niger (NE)

TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of onward tickets for a max. time of 24 hours;
 

Dr. Miles

Expert
USA är "alltid" annorlunda då "alla" som kommer till USA måste genom en immigrationsprocess. Här är info:
Connecting at Los Angeles - Airport Maps and Connections - Check-in & Immigration - Air New Zealand - UK & Eire
Nu är det Off topic men även Kina är annorlunda från andra länder.

När man byter mellan två internationella flygningar i Kina, måste man gå in i Kina och ut igen. Man behöver dock inte att ha något visum när man byter mellan två utrikesflyg inom 24 timmar (även för de ländernas medborgare som inte får upp till 72 timmars visumfri vistelse.)

På Beijing Capital har de speciella transit diskar för internationell transit men man går tekniskt (stämpelmässigt) in i Kina och ut från Kina igen även där. Däremot incheckad väskan går direkt till destination utan att behöva att gå genom tull i Kina.
 

shikakui

Medlem
Tack så mycket för alla svar! Jag glömde nämna att min fru är spanjorska och har spanskt pass. Gäller samma regler för henne? Var hittade du informationen om visumreglerna @Dr. Miles?
 

Dr. Miles

Expert
Tack så mycket för alla svar! Jag glömde nämna att min fru är spanjorska och har spanskt pass. Gäller samma regler för henne?
Det gäller samma regel även för spansk medborgare.
Men huvudsakligen behöver ni inte ha något Nigeriskt transitvisum med anledning som @Senator skriver. Antagligen passagerarna som reser vidare till Ouagadougou inte behöver att kliva av planet i Niamey.
Kod:
Information as of  30JUN15 / 0705 UTC
National Spain (ES)
Embarkation Turkey (TR)
Transit Niger (NE)
Destination Burkina Faso (BF)

Niger (NE)

TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of onward tickets for a max. time of 24 hours;
Var hittade du informationen om visumreglerna @Dr. Miles?
Jag sökte den på ExpertFlyer, men det går att söka på samma sätt även på Star Alliance webbsida.
Visa And Health - Star Alliance
 
Toppen