Senaste nytt

Inrikes resa Kiruna - Kalmar en lördag

aikputte

Medlem
Behöver hjälp av expertena här.

Jag måste ta mig från Kiruna flygplats till Kalmar Öland Airport för att hämta min bil, för att sen köra hem till Åseda lördagen den 11 juli.
Jag behöver vara i Åseda senast söndag 12 juli kl 12 i värsta fall.

Resplus ger mig detta förslag:
Från Kiruna flygplats till Kalmar Öland Airport
Lördag 11 juli 2015
10:35 - 12:05 Flyg SK1041 från Kiruna flygplats mot Arlanda terminal 4 (Sigtuna kn). Stig av vid Arlanda terminal 4 (Sigtuna kn).
12:05 - 12:50 Att gå Arlanda terminal 4 (Sigtuna kn) till Arlanda terminal 5 (Sigtuna kn) tar ca. 45 min.
13:30 - 14:40 Flyg SK1423 från Arlanda terminal 5 (Sigtuna kn) mot Köbenhavns Lufthavn terminal 3 (Danmark). Stig av vid Köbenhavns Lufthavn terminal 3 (Danmark).
14:40 - 15:20 Att gå Köbenhavns Lufthavn terminal 3 (Danmark) till Copenhagen Airport (Danmark) tar ca. 40 min.
15:26 - 18:58 Öresundståg 1066 från Copenhagen Airport (Danmark) mot Kalmar Centralstation. Stig av vid Kalmar Centralstation.
19:35 - 19:49 Buss 402 från Kalmar Centralstation mot Smedhagen (Kalmar kn). Stig av vid Kalmar Öland Airport.
Restid 09:14

Känns lite jobbigt/onödigt att flyga till Köpenhamn, sen ta tåget förbi Växjö/Åseda för att sen åka tillbaka med bilen.
Jag har försökt med SAS, Nextjet, Kalmarflyg men inget flyg passar.

Har någon nåt förslag? Annars, tror ni detta förslag fungerar? :)
Jag kommer checka in en väska och har tillgång till Fast Track.
 
Inrikesflyg till Kalmar en lördag är svårt, sommartid så går det endast på förmiddag. De alternativ som återstår från Stockholm är tåg/buss/bil om du inte vill flyga via Kastrup. Nextjet trafikerar inte Kalmar utan det är SAS och Kalmarflyg om du skall flyga, och det är ju som sagt svårt en lördag.

Kikade snabbt och det finns tågförbindelser som tar dig till Kalmar på 6h. 13.13 från ARN och framme i Kalmar 18.58 SL/SJ/Ö-tåg byte i Sthlm och Alvesta. Men det blir ändå tåg via Växjö/Åseda, inte mkt att göra..
 

aikputte

Medlem
Om jag inte minns fel så är det samma tåg från Alvesta (som du hittat) som är det jag hittat från Köpenhamn.
Fast då känner jag nog att det är skönare att flyga till Köpenhamn och ta tåg/buss en kortare tid än hela vägen från Arlanda. Då kostar det dock 6000 SAS-poäng mer om jag vill till Köpenhamn....

Tror du bytestiderna (speciellt på flygplatserna) räcker? Visst, det är SAS själv som gett dom men man vill ju inte stressa för att hinna med i sista sekunden :)
 
Jo, men det är samma tåg. Bytet på Arlanda är inga problem. Borde inte vara det på Kastrup heller, 46 minuter känns som att det kommer att funka för dig. Dock kan det bli tight om du är sen från Arlanda och ni parkerar långt ut på nån pier, eller om bagaget tar lång tid på sig.
 

aikputte

Medlem
Tror jag kör på Köpenhamn.
Jag behöver iofs inte förboka 15.26 tåget, det kan jag köpa i automaten på flygplatsen så antingen hinner jag med det eller får vänta 2 timmar på nästa.
 
Ja, det låter ju som en bra plan. Blir det tight med tid så kan du ju alltid köpa biljett i Skånetrafikens app medan du väntar på bagaget.
 

aikputte

Medlem
Tåg från Arlanda via Linköping då? Sista sträckan med Kustpilen är väldigt vacker och har servering ombord :)

Jag hittade bara en sån förbindelse och den hinner jag inte byta till på Arlanda efter att flyget från Kiruna landat.
Sen är det en väldigt lång restid och jag hade inte orkat sitta på tåg så länge :)
 
Toppen