Senaste nytt

Fråga ang. inresa Kanada - USA - Kanada

fleetheseen

Medlem
Hej!

Jag har en liten kort fråga som jag hoppas någon av er reseexperter kanske kan hjälpa mig med. I oktober ska jag på en tjänsteresa till Kanada 5 dagar. Dock hade jag tänkt åka några dagar tidigare (då jag av jobbskäl inte kan stanna efteråt) och antingen ta bil eller åka tåg ner till USA och åka runt där 3-4 dagar. Jag flyger alltså först från Sverige till Kanada och tar sedan bil eller tåg ner till USA för att sedan åka tillbaka till Kanada några dagar senare. Min fråga är helt enkelt; är det krångligt att som svensk medborgare passera gränsen från Kanada till USA samt från USA tillbaka till Kanada några dagar senare? Antingen med bil eller med tåg?

Någon som har några smarta tips eller tankar kring detta eller är det smidigt och *bara att köra på"?
 
Hej!

Jag har en liten kort fråga som jag hoppas någon av er reseexperter kanske kan hjälpa mig med. I oktober ska jag på en tjänsteresa till Kanada 5 dagar. Dock hade jag tänkt åka några dagar tidigare (då jag av jobbskäl inte kan stanna efteråt) och antingen ta bil eller åka tåg ner till USA och åka runt där 3-4 dagar. Jag flyger alltså först från Sverige till Kanada och tar sedan bil eller tåg ner till USA för att sedan åka tillbaka till Kanada några dagar senare. Min fråga är helt enkelt; är det krångligt att som svensk medborgare passera gränsen från Kanada till USA samt från USA tillbaka till Kanada några dagar senare? Antingen med bil eller med tåg?

Någon som har några smarta tips eller tankar kring detta eller är det smidigt och *bara att köra på"?
Det är bara att köra på! Jag har aldrig testat tåg men inga problem med buss eller bil. Jag har t.o.m. promenerat över gränsen. Lär inte vara några problem med tåg heller. Det är vanliga pass- och tullkontroller a la USA.
Kör du hyrbil behöver kolla så att det är ok med uthyrningsföretaget att du kör in i USA.
Dock behöver du ESTA som du bör skaffa i god tid innan inresan till USA. Görs enklast här: ESTA - Welcome to the Electronic System for Travel Authorization
 

Delayed

Medlem
Jag har t.o.m. promenerat över gränsen.
Det har jag med, från Mexiko IOFS. Då räckte det att man såg västerländsk ut och hade något som liknade ett pass i handen. Osäker på om de ens tittade i det. Logiskt?

Nu ska i ärlighetens namn tilläggas att detta var långt före 9/11 så det kanske inte är lika slappt nu.
 

YYZ

Medlem
Det är inga problem alls och du behöver faktiskt inte ESTA om du ska korsa gränsen till USA med bil. Dock går det lite snabbare vid gränsen om du har det eftersom du inte behöver fylla i lika mycket information. Det enda du egentligen behöver är en första adress i USA samt tala om hur länge du ska vara borta. Jag skulle välja bil framför tåg alla dagar i veckan då tågen åtminstone i Ontario/Quebec är både dyra, långsamma och infrekventa.
 

thsred

Medlem
Hur blir det när man passerar tillbaka till Kanada. Registreras det numera på något sätt att man lämnar landet? För I94 finns väl inte kvar längre?
 

YYZ

Medlem
Dagens underdrift. Jag är övertygad om att de registrerar någonting. Frågan är bara vem och vad.. ;)
Så är det ju så klart men passet läses inte in när man lämnar landet landvägen annat än av kanadensiska gränspolisen. Den information har dock säkerligen våra bröder i söder tillgång till om de så önskar.
 
Toppen