Senaste nytt

Behövs pass till Amsterdam för en dagsresa?

Befinner mig nu på Kastrup för en MR till Amsterdam. Kom just på att jag inte har passet med mig. Skall inte med vändande flyg utan tillbaka senare i em till CPH. Det jag har är körkort och SAS-kortet. Är jag helrökt nu, eller vad kommer hända i AMS? Allt är så jäkla lätt på Kastrup så jag hade helt enkelt inte en tanke på AMS. På CDG vet jag att de frågar efter pass...
 

Agö

Medlem
Befinner mig nu på Kastrup för en MR till Amsterdam. Kom just på att jag inte har passet med mig. Skall inte med vändande flyg utan tillbaka senare i em till CPH. Det jag har är körkort och SAS-kortet. Är jag helrökt nu, eller vad kommer hända i AMS? Allt är så jäkla lätt på Kastrup så jag hade helt enkelt inte en tanke på AMS. På CDG vet jag att de frågar efter pass...
Jag flög till Amsterdam för några veckor sedan med SAS. Då var det lustigt nog passkontroll vid gate (ankomst till AMS). Andra gången det händer mig på just AMS. Jag vet inte vad som hade hänt om man endast haft annan typ av legitimation med sig dock, jag hade passet med mig.
 

Jonas C

Medlem
Hmm har aldrig varit med om att de har kollat pass vid resa till Amsterdam när man ankommer från ett Schengen land. Ofta brukar de inte ens be om att få se passet vid gaten. Men det kan ju alltid vara smart att skaffa ett nationellt ID-kort, så slipper man tänka på passet.
 

jth

Medlem
Flög från AMS för någon månad sedan, SAS brydde sig då inte om någon legkontroll vid boarding.
 
Landat på Shiphol nu. Nej, det är inte SAS jag är orolig för. Däremot mer fundersam om jag behöver gå genom säkerhetskontroll, de som gjort MR till Paris vet vad jag menar...
 

Luft

Medlem
Åkte hem från Amsterdam med SAS igår och behövde enbart visa passet vid incheckningsdisken. Om du checkar in online borde det inte vara något problem att inte ha passet med sig.
 
Nu är jag lugn och fin igen... På AMS, Shiphol kliver man av ankommande flyg "airside", till skillnad från t.ex. CDG, dvs inga säkerhets/passkontroller. AMS är alltså ett utmärkt val för mileage runs med vändande flyg, man hinner även handla i de små butikerna intill gaterna om så önskas. Nu i loungen med ett glas vitt... :)
 

Agö

Medlem
Nu är jag lugn och fin igen... På AMS, Shiphol kliver man av ankommande flyg "airside", till skillnad från t.ex. CDG, dvs inga säkerhets/passkontroller. AMS är alltså ett utmärkt val för mileage runs med vändande flyg, man hinner även handla i de små butikerna intill gaterna om så önskas. Nu i loungen med ett glas vitt... :)
Ja, förutom när det är passkontroll vid gate då, se inlägg 2.
 
Toppen