Senaste nytt

ITB 2012 och Berlin familjeweekend

Photo 2012-03-07 06 02 22.jpg
Denna resa började 04.40 med att min iPhone väckte mig och jag studsade i mina kläder. En snabb Nespresso och fem minuters fixande i badrummet innan det var dags att väcka min fru. 05.30 väntade Taxi Stockholm utanför med barnstol i baksätet. Vår sex månader gamla dotter ska flyga utomlands för första gången - till Berlin. Photo 2012-03-07 07 27 53.jpg

SK2677 ARN-TXL 2012-03-07

Vid incheckningen frågade jag om vi kunde få blockat mellansäte men det var omöjligt. Konstigt för det såg tomt ut på Expertflyer dagen innan.

Vi hann med trettio minuter i loungen innan det var dags för boarding. Lustigt nog väljer många EBG att äta sin frukost i Business Class loungen istället för First Class loungen för att slippa trängseln. Det borde vara tvärtom tycker man.

Jag lyckades med alla dumheter som man avskyr att andra gör ombord. Vi kliver ombord i princip sist och sitter på 14B/C med dottern i famnen. Jag lägger min väska på rad 4 i Business Class för det är proppfullt ombord. Väl uppe i luften erbjuder flygvärdinnan oss att byta till sista raden på denna 737-600 där det finns en ledig "trea". Så vi flyttar oss och dottern till sista raden där allt går hur smidigt som helst.

När det är dags att lämna planet i TXL är vi sist av planet. Min väska är ju längst fram så när jag väl fått av fru och dotter kommer jag halvspringande mot bussen. Jättepopulärt att hålla bussen i två minuter extra när alla har bråttom till möten inne i Berlin :)

Trevlig personal på flighten och anmärkningsfritt. Trevligt att dom tänkte på oss och gav oss en "trea" även om det varit smidigare att fått den direkt när vi gick ombord.


Photo 2012-03-07 14 21 46.jpg Photo 2012-03-07 14 25 18.jpg

Onsdagen blev stora utforskardagen med spårvagn till Alexanderplatz och promenad till Brandenburger Tor och Riksdagshuset. Vi hann med ett besök på Mercedes salongen där vi hittade en Benz till dotter och pappa.

Photo 2012-03-07 14 59 49.jpg Photo 2012-03-07 16 43 55.jpg

Galleries Lafayette var en trevlig överraskning och även kaffet var förvånande bra. Mycket trevligt med en så mångkulturell stad och stort utbud.

Photo 2012-03-07 18 20 15.jpg

Hotellet var över förväntan. Andel's Berlin Hotel ligger på Landsberger Allee precis intill både M5/M6 spårvagnsstationen samt S-bahn S41/42 (Ringbahn). Fyrstjärnigt hotell byggt 2009. Vi bokade ett 25m2 standardrum, totalt 3.040 kr för tre nätter med säsongsspecial, 10% rabattkupong på Hotels.com och 8% extra rabattkod.

Två dagar innan vi anlände mailade jag till Concierge för att berätta att vi kommer och ställde ett par frågor kring transport, vattenkokare och berättade att vi kom med ett tidigt plan. Maria svarade och sa att hon skulle notera tidig incheckning och erbjöd oss uppgradering till ett Deluxerum med inkluderad 24h lounge access för €50 per dag. Jag svarade att vi skulle fundera på saken.

När vi anlände 10.00 fanns inga lediga rum eftersom hotellet varit 100% fullbelagt natten innan och incheckning är normalt 15.00. Dom bad oss sitta i loungen tills ett rum blev ledigt. Fem minuter senare kommer Maria med en rumsnyckel och vi hade blvit uppgraderade till ett Deluxerum med badkar. Dock ej loungeaccess. Vår dotter charmade henne totalt så två minuter efter vi kommit till rummet knackade hon på dörren med en liten nalle som välkomstgåva!



Photo 2012-03-08 09 55 57.jpg Photo 2012-03-08 10 26 32.jpg

ITB Berlin 2012
Jag mötte upp med Jacob i norra entrén till Messe Berlin. Området är helt enormt med 26 mässhallar varav flera av dom största hallarna har tre våningar (!). Våra planer att skapa personliga relationer med flygbolag, hotell och hyrbilsföretag (till exempel) var helt omöjliga att genomföra med tiotusentals besökare även på fackdagarna. Det var lite av en chock att gå runt och vi insåg snabbt att vi måste komma tillbaka 2013 med en annan strategi. Att förboka möten är ett krav.


Photo 2012-03-08 11 32 11.jpg Photo 2012-03-08 11 37 58.jpg Photo 2012-03-08 11 56 10.jpg

Photo 2012-03-08 11 36 41.jpg

Dagens stora höjdpunkt var lanseringen av Lufthansas nya Business Class stol. Vi fick en chans att tala med Lufthansas produktchef och en rejäl genomgång av stolarna.



Photo 2012-03-08 13 30 21.jpg

Flyertalk boys: Bjornstrom, Oliver 2002 och Jacob_M
Kul att träffa Oliver och ta en öl + korv ihop. Trevlig kille som är riktigt reko i alla lägen.


Photo 2012-03-08 13 08 58.jpg Photo 2012-03-08 13 09 26.jpg Photo 2012-03-08 14 29 55.jpg

Jag fick en chans att titta närmare på Emirates First Class stol som var helt vansinnigt fet. Design by Saddam Hussein om ni förstår vad jag menar. Dom hade även en replica av deras onboard spa med dusch som också var helt galen. Vi mötte Anna från Tripadvisor som var verkligen trevlig att prata med.


Photo 2012-03-08 15 37 12.jpg

SAS deltagande på världens största resemässa var begränsat till en liten klocka i Sverige montern.


Photo 2012-03-10 13 07 50.jpg Photo 2012-03-10 14 28 35.jpg

Hemresa SK2680 TXL-ARN 2012-03-10

Vi bokade en taxi med barnstol från hotellet - väldigt smidigt och endast €28. På flygresan hem hade vi 5B/C men vid incheckningen trollade dom med systemet så vi fick seatblock till dottern.
När vi kom ombord på planet satt en man på 5C och förvåning uppstod. Vår 737:a hade ingen rad 1 på A/B/C sidan men mannen hade räknat rader och satt sig en rad för långt bak.

Samma man blev för övrigt fly förbannad över att inte få en macka i Economy. Han hävdade att han satt i Business Class (!) och hade blivit lovad en macka (!) och var allmänt stökig. 55 årig gråhårig man i kostym. En annan man på 3F vägrade fälla upp brickan på 3E vid landning och det blev halvt kalabalik innan han gav sig och stormade in i gången och hämtade en ryggsäck där han packade ner sina grejer. Måste vara tufft som F/A ibland...

Hemresan gick som en dröm och dottern pep inte en gång. Tror vi ska boka en trip till AMS/LON snart innan vi åker till BCN i Maj...och NYC i sommar..och och och... Man har varit på marken för mycket och för länge :)
 

Attachments

  • Photo 2012-03-10 14 28 41.jpg
    Photo 2012-03-10 14 28 41.jpg
    63,7 KB · Visningar: 233

Jacob

Medlem
Det var lite av en chock att gå runt och vi insåg snabbt att vi måste komma tillbaka 2013 med en annan strategi.
Hade inte sagt det bättre själv. Chock är verkligen rätta ordet. Så här efteråt har jag fortfarande svårt att greppa hur stor mässan verkligen var, den tog aldrig slut.

Trevligt besök i övrigt och trevligt hotell, även om deras pizzor var absurt starka.
 

Malu

Medlem
Jag var på konsumentelektronikmässan IFA i Berlin för några år sedan och häpnade också över storleken. Hade faktiskt ingen aning om att området var så stort där - Frankfurtmesse hade jag koll på, men inte Berlin.
 

MarcusC

Medlem
Trevlig läsning, Berlin är en härlig stad. Verkar som ni hade en bra resa både med familjen (och BC.se mässigt)

Acciona i Berlin verkar ju ha vart riktigt hyggliga, mig lyckades de inte riktigt lika smidigt med..inget lounge besök på gamla fina TXL? Sen loungen är rätt rymlig.

Så du börjar bli sugen på EK A380 nu ;). Inte dumt i bling bling sviten.
 
Trevligt reportage :)
Den mässan du besökte, den är väl till för alla som vill gå, eller är det bara branschfolk som får inbjudan?
Det hotellet du bodde på bodde jag även på när jag var i Berlin för några veckor sedan. Jag uppfattade det hotellet som ett utav de bättre i Berlin. Frukosten här är också kanon och trots att det var fullt i restaurangen uppfattade jag servicen som oklandering om man har byggt restaurangen så att man slipper allt sorl och stök som man kan hitta på andra hotells frukostrestauranger.
 

Gnopps

Medlem
Tack för rapporten! När jag flugit med småbarn (speciellt utan frugan) har jag fått mycket hjälp på planet, trevligt! Berlin är verkligen en häftig stad att besöka, nästa gång kan jag rekommendera blindrestaurang!
 
Toppen