fred80
Medlem
Bokade en bonusresa till Svalbard för 30 000 poäng i SAS Plus. Hade jag väntat några dagar med att åka så hade jag kunnat få ner poängkostnaden tack vare SAS sommarkampanj, men nu var det under midsommarhelgen som jag vill åka.
Jag flög Arlanda-Köpenhamn-Oslo-Longyearbyen-Oslo-Arlanda. Tänker i den här reserapporten koncentrerar mig på flygningen mellan Oslo-Longyearbyen med några detaljer ifrån övriga flyg.
Mitt flyg till Köpenhamn gick 15.20 på fredagseftermiddagen, åkte ut några timmar tidiggare till flygplatsen. Tyvärr så mötes jag av en sur SAS tant vid incheckningen som högt och tydligt förklarade jag fick vänta tills hon hade ringt klart, då hon skulle ha blivit avlöst för flera minuter sen och ingen hade kommit för avlösa henne. När hon efter någon minut hade pratat klart så hjälpte hon mig att checka in och satte en priotag på väskan dock inte direkt med något leende.
Frågade vid incheckningen vad som gällde med mitt bagage om jag behövde hämta ut eller inte på Garderoben. Fick svar att jag absolut måste hämta ut väskan. Frågade även vid SAS servicedisk och i lounge och alla svarade samma sak att jag måste hämta ut min väska vid bytet i Oslo.
På flygningen mellan CPH-OSL så var det norsk besättning och då passade jag på att fråga pursern ombord vad som gällde för mitt incheckade bagage. Hon visste inte heller vad som gällde, men lovade att ta reda på det och var väldigt engagerade och exalterad över att jag skulle till Longyearbyen, så flera av hennes kollegor kom fram och kollade på min badgage tagg och diskuterade. Det hela slutade med att hon bad kapten fråga via radio hur det ligger till. Så några minuter innan landisen fick jag till svar att jag inte behövde hämta ut mitt badgage i Oslo och det är för att jag flyger direkt ifrån OSL. Hade jag däremot flygigt via Tromsö så hade jag behövt hämta ut väskan. Nu är det inte så många månader kvar innan det ska fungerar enklare med byten från utrikes till inrikes i Oslo. Men hade varit trevligt om SAS personalen i Sverige hade vetat om det direkt vid incheckningen.
Flyg fredag den 19 juni OSL-LYR
Så nu vidare till själva flygningen OSL-LYR. Flyget avgick 20.55 och med en flygtid på 2 timmar och 50 minuter så blev det en ankomst tid kl 23.50.
Satt på 1D och hade turen att få mittensätet fri. Det var tre rader som var Plus på denna flygning. Direkt när vi hade kommit upp på matchhöjd så utannonserade att vi plus skulle bli erbjuda en måltid och att det även fanns att köpa en måltid för de som flög i Go.
Kvällens middag.
Direkt efter maten så kom dryckesvagnen ut och jag fick frågan vad jag ville ha att dricka. Ville ha vin och då ställde flygvärden fråga om jag ville ha lite mousserande till maten, och det tackar man inte nej till.
Så det fick bli mousserande och ramlösa. Blev väldigt glad över att få det i riktiga glasen, det hade jag inte förväntat mig.
Till kaffet fick jag frågan om jag ville ha cognac,whiskey eller något annat till kaffet. Jag valde cognac
Fick även frågan om påfyllning och vem tackar nej till en sån fråga
Frågade inte efter något mer att dricka då vi började närma oss Svalbard och omgivningen utanför fönstret blev mer intressant än vad man har i glasen.
Måste säga att den här flygningen var en av de bästa jag har gjort med SAS. Kabinpersonalen var på toppen humör och var verkligen engagerade i min och andra passagerares vistelse på Svalbard. Detta gjorde att även vi passagerare började prata mer med varandra och besättningen. Nu visade sig att även besättningen skulle ha en 33 timmars stop under helgen och de själva skulle i väg på dn tur på lördagen. Den norska besättningen leverade verkligen på denna flight.
Efter ankomst så var min väska den första att komma på bandet.
Flyg söndagen den 21 juni LYR-OSL
Flyget avgick 9.30 ifrån LYR och vi hade en ankomsttid kl 12.20 i OSL.
På denna flygning så bjöds det på frukost för oss i plus och även det vanliga cafe sortimentet. Jag valde att bara ta en Ramlösa då jag hade ätit en bra frukost på hotellet tidigare på morgonen och var rätt så trött efter några intensiva timmar i Longyearbyen.
Det var samma besättning som jag hade på flyget till LYR så det blev även en uppdatering om varandras utflykter och erfarenheter under lördagen på Svalbard.
Efter några timmars väntan i OSL så blev det flyg till Stockholm och det var skönt att min väska dök upp först på bandet vid ankomst till Arlanda.
Prio tagen fungerade!
Slutsats
Jag ställde frågan här i forumet om det skulle vara värt att flyga plus till Svalbard. Så här i efterhand så tycker jag det. Hade turen att få en kanonbesättning som gjorde allt var det kunde för att leverera bra upplevelse under flighten. Sen kan resmålet göra att det blir en annorlunda stämning ombord då då det är något speciellt med Svalbard.
Nu hade jag under dom här två dagarna möjlighet att flyga både med svensk,dansk och norsk besättning och jag måste säga att denna gång var den norska besättning den bättre av de tre, mycket mer engagerade och servicen var något vassare än med de övriga besättningen. Det gäller inte enbart för den längre flygningen utan jag tycker det leverera mycket mer även på den korta flygningen mellan CPH-OSL. Är det bara jag som går på något sorts lyckorus efter min resa och hade turen att få två bra norska besättningar eller är norska besättningar bra på att leverera?
Jag flög Arlanda-Köpenhamn-Oslo-Longyearbyen-Oslo-Arlanda. Tänker i den här reserapporten koncentrerar mig på flygningen mellan Oslo-Longyearbyen med några detaljer ifrån övriga flyg.
Mitt flyg till Köpenhamn gick 15.20 på fredagseftermiddagen, åkte ut några timmar tidiggare till flygplatsen. Tyvärr så mötes jag av en sur SAS tant vid incheckningen som högt och tydligt förklarade jag fick vänta tills hon hade ringt klart, då hon skulle ha blivit avlöst för flera minuter sen och ingen hade kommit för avlösa henne. När hon efter någon minut hade pratat klart så hjälpte hon mig att checka in och satte en priotag på väskan dock inte direkt med något leende.
Frågade vid incheckningen vad som gällde med mitt bagage om jag behövde hämta ut eller inte på Garderoben. Fick svar att jag absolut måste hämta ut väskan. Frågade även vid SAS servicedisk och i lounge och alla svarade samma sak att jag måste hämta ut min väska vid bytet i Oslo.
På flygningen mellan CPH-OSL så var det norsk besättning och då passade jag på att fråga pursern ombord vad som gällde för mitt incheckade bagage. Hon visste inte heller vad som gällde, men lovade att ta reda på det och var väldigt engagerade och exalterad över att jag skulle till Longyearbyen, så flera av hennes kollegor kom fram och kollade på min badgage tagg och diskuterade. Det hela slutade med att hon bad kapten fråga via radio hur det ligger till. Så några minuter innan landisen fick jag till svar att jag inte behövde hämta ut mitt badgage i Oslo och det är för att jag flyger direkt ifrån OSL. Hade jag däremot flygigt via Tromsö så hade jag behövt hämta ut väskan. Nu är det inte så många månader kvar innan det ska fungerar enklare med byten från utrikes till inrikes i Oslo. Men hade varit trevligt om SAS personalen i Sverige hade vetat om det direkt vid incheckningen.
Flyg fredag den 19 juni OSL-LYR
Så nu vidare till själva flygningen OSL-LYR. Flyget avgick 20.55 och med en flygtid på 2 timmar och 50 minuter så blev det en ankomst tid kl 23.50.
Satt på 1D och hade turen att få mittensätet fri. Det var tre rader som var Plus på denna flygning. Direkt när vi hade kommit upp på matchhöjd så utannonserade att vi plus skulle bli erbjuda en måltid och att det även fanns att köpa en måltid för de som flög i Go.
Kvällens middag.
Direkt efter maten så kom dryckesvagnen ut och jag fick frågan vad jag ville ha att dricka. Ville ha vin och då ställde flygvärden fråga om jag ville ha lite mousserande till maten, och det tackar man inte nej till.
Så det fick bli mousserande och ramlösa. Blev väldigt glad över att få det i riktiga glasen, det hade jag inte förväntat mig.
Till kaffet fick jag frågan om jag ville ha cognac,whiskey eller något annat till kaffet. Jag valde cognac
Fick även frågan om påfyllning och vem tackar nej till en sån fråga
Frågade inte efter något mer att dricka då vi började närma oss Svalbard och omgivningen utanför fönstret blev mer intressant än vad man har i glasen.
Måste säga att den här flygningen var en av de bästa jag har gjort med SAS. Kabinpersonalen var på toppen humör och var verkligen engagerade i min och andra passagerares vistelse på Svalbard. Detta gjorde att även vi passagerare började prata mer med varandra och besättningen. Nu visade sig att även besättningen skulle ha en 33 timmars stop under helgen och de själva skulle i väg på dn tur på lördagen. Den norska besättningen leverade verkligen på denna flight.
Efter ankomst så var min väska den första att komma på bandet.
Flyg söndagen den 21 juni LYR-OSL
Flyget avgick 9.30 ifrån LYR och vi hade en ankomsttid kl 12.20 i OSL.
På denna flygning så bjöds det på frukost för oss i plus och även det vanliga cafe sortimentet. Jag valde att bara ta en Ramlösa då jag hade ätit en bra frukost på hotellet tidigare på morgonen och var rätt så trött efter några intensiva timmar i Longyearbyen.
Det var samma besättning som jag hade på flyget till LYR så det blev även en uppdatering om varandras utflykter och erfarenheter under lördagen på Svalbard.
Efter några timmars väntan i OSL så blev det flyg till Stockholm och det var skönt att min väska dök upp först på bandet vid ankomst till Arlanda.
Prio tagen fungerade!
Slutsats
Jag ställde frågan här i forumet om det skulle vara värt att flyga plus till Svalbard. Så här i efterhand så tycker jag det. Hade turen att få en kanonbesättning som gjorde allt var det kunde för att leverera bra upplevelse under flighten. Sen kan resmålet göra att det blir en annorlunda stämning ombord då då det är något speciellt med Svalbard.
Nu hade jag under dom här två dagarna möjlighet att flyga både med svensk,dansk och norsk besättning och jag måste säga att denna gång var den norska besättning den bättre av de tre, mycket mer engagerade och servicen var något vassare än med de övriga besättningen. Det gäller inte enbart för den längre flygningen utan jag tycker det leverera mycket mer även på den korta flygningen mellan CPH-OSL. Är det bara jag som går på något sorts lyckorus efter min resa och hade turen att få två bra norska besättningar eller är norska besättningar bra på att leverera?