Senaste nytt

Uber - vad är vad egentligen?

HCas

Medlem
Jag satt och läste lite i en annan tråd (http://www.businessclass.se/forum/threads/vad-är-vitsen-med-uber-taxi.22809/) och blev mer och mer förvirrad över de olika varianterna av Uber som det verkar finnas. Jag har länge varit sugen på att testa, men jag känner mig helt vilsen - det verkar finnas Uber som är vanlig taxi, Uber som är privatpersoner som kör svart, Uber som är lyxtransport, m.m., m.m. Vissa produkter finns bara på vissa ställen och dessutom verkar olika produkter heta olika saker beroende på land. Uber, UberTaxi, UberPop, Uber Black - jag fattar typ ingenting.

Finns det någon med mer kunskap som kan hjälpa mig att få lite klarhet? Vilka slags Uber finns i Sverige och hur skiljer respektive sort sig från vanlig taxi?

Tack :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Morgan

Medlem
I Sverige finns tre typer av taxiregistrerade UBER-fordon som kör utan taxiloggor, men gula nummerskyltar och jämförpris på rutan. Chauffören har taxilegitimation.

UberLux: Lyxiga taxibilar, typ BMW 7-serie. I regel bilar som används som "VIP"-transport och liknande när de inte kör för Uber. Jämförpris 399 kr
UberBlack: Vanliga schyssta taxibilar, Typ Mercedes E-class. Jämförpris 299 kr
UberX: Enklare taxibilar, som sämre vanliga taxibilar (ibland jämförbara). T.ex. Passat eller Prius. Jämförpris 199 kr

Jämförpriset kan jämföras med Taxi Stockholm som har 325 kr. Uber kör ibland "Surge pricing" som meddelas i appen, då gäller högre priser än ovan.

I tillägg har Uber för "betatestare" produkten UberPop. det är vanliga privatpersoner som kör i sin egna bil - kan vara Kia, kan vara BMW, men vissa krav finns. Betalas som vanligt genom appen, du har samma koll på chauffören och vem du åkt med. Jämförpris är 129 kr. Chauffören är godkänd av Uber men har inte taxilegitimation.

Utomlands finns ännu fler alternativ t.ex.:

UberTaxi: Tänk dig gul taxi i New York, fast du bokar via Uber-appen, prissätts som vanlig taxi. Poängen är alltså bara att kunna boka via app, istället för växel/på gatan. Finns ej i Sverige.
UberVan (och liknande): Minibuss med plats för 6 personer.
UberX i USA är det vi kallar UberPop

Sammanfattning:
Som ny användare i Sverige, börja med att prova UberBlack eller UberX, då får du "vanlig" taxi till lägre eller samma pris som vanlig taxi, men får Ubers fördelar med appen och dess betalning, trevliga chaufförer o.s.v.. Vill du skoja till det, prova UberLux. Får du sedan tillgång till UberPop efter ett tag (du kommer nog erbjudas det efter några månader som kund) så prova det också och vad som verkar rätt :)

Du kan också i appen själv se vad en resa kostar med de olika alternativen genom att skriva in destinationen. När du signar upp finns det värvningskoder som ger dig och den som värvar dig t.ex. 150 kr i tillgodo hos Uber - dvs typ en resa gratis.
 
I korthet:
Uber Taxi är vanlig taxi
Uber Black är något de kallar Black cars, eg bättre bilar med högre komfort.
Uber Pop är vanliga människor som kör vanliga bilar; egentligen en samåkningstjänst.
Uber Limo är limousineservice.
Uber Chopper är helikopterservice, vanligtvis tillgänglig endast vid vissa event.
Uber Boat är båtservice, exempelvis i Stockholms skärgård under sommaren
Uber SUV är vad det låter :)
Osv.
 

mha321

Medlem
Bra sammanfattning från @Morgan!

Finns också UberXL som är, well, en ännu större bil. Billigare än UberSUV, större än Uber Black.

Det finns även UberPool som i princip väl bara är att man get UberPop ett nytt namn på marknad där det varit förbjudet (Paris tex), men med exakt samma innehåll - för att fortsätta köra medans man överklagar besluten.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

staff

Medlem
Det som kallas UberPop i Skandinavien heter UberX i Asia Pacific (osäker på hur det är i USA). Dvs privatpersoner som kör sin egen bil.

Här i Singapore finns UberX, UberXL, UberExec, ExecLarge samt UberTaxi (som bara är Ubers version av en taxi hailing app).
 
Toppen