Senaste nytt

Är det värt att flyga SAS Plus till Svalbard?

Voyageur

Medlem
Men känslan, Timotey! Känslan! Att lätt som en bris kunna flyga över molnen i SAS PLUS DELUX över ett kargt och ogästvänligt Norge. Känslan av den oförglömliga lyxen av mat och dryck i överflöd samt rumpor i ansiktet av toalettköande sällanresenärer från säte 23E. Den känslan är många poäng värda.

Värt varenda pluspoäng på SAS =)
 

JWD

Medlem
Tack för den här diskussionen! Jag har länge funderat över att göra en bonusresa upp till Longyearbyen i och med att de ordinarie flygpriserna är ganska så höga. Men jag har precis som er varit osäker på servicekonceptet - Men nu blir det Go och en packad picknickkorg så man överlever resan.
 
Last edited:

olo

Medlem
Hur ser poängintjäningen ut? Som inrikes eller Europa? Påverkar också om det är värt med PLUS.
 
Hur ser poängintjäningen ut? Som inrikes eller Europa? Påverkar också om det är värt med PLUS.
Jag gjorde en provsökning i Go och det verkar som att enkelresan Oslo -> Longyearbyen ger 500 poäng (=Europaintjäning) medan hemresan Longyearbyen->Oslo av någon anledning bara ger 250 poäng (=inrikesintjäning). Värt att notera är att hos United och Aegean får man 100% intjäning i sämsta bokningsklass, vilket blir ca 1250 miles för en enkel resa Oslo->Longyearbyen. Är man i behov av en mileage run till United eller Aegean tycker jag att Longyearbyen är ett utmärkt alternativ och det är relativt fördelaktigt att betala med poäng+pengar ("bästa tillgång").
 

AABack2ARN

Medlem
Nej nu tror jag något är knas. Det är inrikestabellen som gäller. Lägsta ekonomiklass ger 250p, övre delen av GO ger 500p, billigaste i Plus ger 750p och dyraste ger 1000p...

Numer tjänar man INTE (om jag inte totalt missuppfattat något) 100% till United MilagePlus om man flyger med SAS: Fly with SAS - Scandinavian Airlines | United Airlines

De lägsta klasserna i Go (W, U, G, K, L, T, O) ger 50% till United MileagePlus.
 

olo

Medlem
Jag gjorde en provsökning i Go och det verkar som att enkelresan Oslo -> Longyearbyen ger 500 poäng (=Europaintjäning) medan hemresan Longyearbyen->Oslo av någon anledning bara ger 250 poäng (=inrikesintjäning). Värt att notera är att hos United och Aegean får man 100% intjäning i sämsta bokningsklass, vilket blir ca 1250 miles för en enkel resa Oslo->Longyearbyen. Är man i behov av en mileage run till United eller Aegean tycker jag att Longyearbyen är ett utmärkt alternativ och det är relativt fördelaktigt att betala med poäng+pengar ("bästa tillgång").

Vet inte om bokningsklass framgick men GO ger ju 250-500 på intra-Skandinavien, så det verkar troligare att det är sådan poängintjäning.
 
Det var inte mycket som blev rätt i mitt senaste inlägg, önskar man kunde ändra eller radera inlägg fortfarande...
Numer tjänar man INTE (om jag inte totalt missuppfattat något) 100% till United MilagePlus om man flyger med SAS: Fly with SAS - Scandinavian Airlines | United Airlines

De lägsta klasserna i Go (W, U, G, K, L, T, O) ger 50% till United MileagePlus.
Helt rätt, de billigaste biljetterna ger 50% intjäning hos United, inget annat. Mitt påstående om Aegean är dock korrekt.

Nej nu tror jag något är knas. Det är inrikestabellen som gäller. Lägsta ekonomiklass ger 250p, övre delen av GO ger 500p, billigaste i Plus ger 750p och dyraste ger 1000p...

Vet inte om bokningsklass framgick men GO ger ju 250-500 på intra-Skandinavien, så det verkar troligare att det är sådan poängintjäning.
Ja, visst är det så, när jag gjorde min provsökning så måste det ha varit olika fare basis på utresan och hemresan. Om jag söker på annat datum är det ganska enkelt att hitta utresor också som ger endast 250 Eurobonuspoäng.
 

fred80

Medlem
20fcb3511e4737dbd63341231496c7f3.jpg


Tack vare ombyggnaden av SAS gold lounge förmodar jag, så bjöds de på lite mer dryck än vanligt i dag. Så än så länge är det värt att flyga med plus biljett om man som jag inte har guldkort.

Det enda negativa är att ingen av SAS personal kunnat svara på om bagaget går direkt eller om jag måste hämta ut det i Oslo. Ingen kände till några nya regler.
 
A

Aurora

Guest
Det enda negativa är att ingen av SAS personal kunnat svara på om bagaget går direkt eller om jag måste hämta ut det i Oslo. Ingen kände till några nya regler.

Hva slags gjennomgående billett har du (rettere sagt, hvilken veg flyr du nå? ARN-OSL-LYR?). Det er ingen nye regler enda, det er ikke før over sommeren (tidligst) at dette kommer i gang.
 
Toppen