Senaste nytt

Förmånsbeskattning resväska ??

Jag trodde jag hade hört allt men tydligen inte, jag ville att arbetsgivaren skulle bekosta min resväska då jag ansåg att detta är ett arbetsredskap men där gick jag på en nit.

Om vi ska bekosta denna kommer du bli förmånsbeskattad !
- Okay det hade jag ingen aning om då jag fått detta via mina gamla arbetsgivare.

Jag slogs först av känslan av " snålhet " och sen av en smärre chock att detta också skulle förmånsbeskattas jag som inte ens reser privat längre !

Suck..
 

Pho

Medlem
Utan att veta säkert, vill jag minnas att det har att göra med varför du behöver resväska... Om det är för kläder (som man kan förväntas behöva om man åker på semester) så får du inte, men om du skall transportera oljiga verktyg så är det en annan sak...
Lite samma resonemang som att man inte får dra av för kostym, men det går bra att få skyddskläder av arbetsgivaren eller en uniform som du inte "kan" tänkas gå i privat....
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig förstått logiken i att arbetsgivaren ska betala för en resväska åt mig. Har man inget intresse av att resa privat alls så kanske man inte vill ta en utgift för det, men då behöver ju inte heller väskan kosta speciellt många kronor. Fallet då man ska transportera saker åt arbetsgivaren i den (dvs inte sina egna tillhörigheter) så kan det väl finnas viss rimlighet i att de står för väskan.
 

Delayed

Medlem
Jag har aldrig förstått logiken i att arbetsgivaren ska betala för en resväska åt mig.
Jag har heller aldrig tidigare tänkt tanken på att försöka få en sponsrad resväska. Nu när tanken väckts kan jag dock se en viss logik i det. Om en resväska huvudsakligen används i tjänsten kan det väl vara rimligt att arbetsgivaren står för den på samma sätt som arbetsgivaren oftast står för exempelvis dator och telefon som huvudsakligen används i tjänsten.
 

agehall

Medlem
Tja, något ligger det i det resonemanget. Synd att man har svårt att hävda att man reser huvudsakligen i tjänsten.. :)
 

Kricka

Medlem
Har provat tidigare med få få arbetsgivaren att stå för resväska och då stött på samma
problem som @TorbjornMieden ovan. Går man andra vägen och försöker göra avdrag
vid deklarationen så blir det en nit. Å andra sidan så har jag en 25 år gammal Samsonite
Oyster som gjort ungefär 10 varv runt jorden och fortfarande går att använda även om
den numera mestadels bor på vinden. Väskor av kvalitét lever länge !
 

gdaily

Medlem
Det finns ett sätt att gå runt förmånsbeskattningen, och det är att väskan är tydligt brandad med företagsnamnet i fråga. Fast det är det ju "ingen som vill".
 

AndersSt

Medlem
Vi får våra resväskor av arbetsgivaren (Samsonite), men bara de som har minst 25 resdagar om året pga skatteskäl.
Rejäla loggor på dem också, jag har absolut inga problem med det.
 
Toppen