Senaste nytt

SAS Lounge Kategorier Kastrup - Vad är skillnaden, vad kan bli bättre?

Axelzon

Medlem
SAS har en längre tid haft olika typer av Lounger Kastrup i anslutning till utrikes avgångarna där det då namn-kategori klassats mellan SAS Lounge (1:a plan) och SAS Scandinavian Lounge (2:a plan). Jag har på senare tid valt mellan de båda loungerna allt efter vad jag för stunden tyckt passa bäst. Saken hör till den att jag finner ingen större skillnad mellan dem. Visst det finns vilorum, starksprit i Scandinavian Lounge, men samtidigt är det faktiskt lite mer "hemtrevligt" och mindre bullrigt i den lounge som är på 1:a plan... I slutet på dagen avgörs valet oftast för mig efter i vilken av de båda det är minst folk i. Är det någon som vet vad syftet är med de två olika loungerna och vad skall göra skillnad mellan den ena till den andra (förutom Sprit & vilorum). Det är ett bra tag sedan jag var på Arlanda och har inte varit i Oslo, men jag misstänker att det ser likadant ut där?

Vad som vore trevligt från SAS sidan, i arbetet med att lyfta fram Pandion (och kanske Diamant) kunder är en separat zon i loungen, likt den Lufthansa har på ett par platsen "HON Circle".. Lite avskilt och lugnt, kanske lite premium produkter m.m..


/Axelzon

Har jag missat en SAS Lounge tråd för Kastrup ber jag om ursäkt!
 

Agö

Medlem
Vad som vore trevligt från SAS sidan, i arbetet med att lyfta fram Pandion (och kanske Diamant) kunder är en separat zon i loungen, likt den Lufthansa har på ett par platsen "HON Circle".. Lite avskilt och lugnt, kanske lite premium produkter m.m..
Det där håller jag med om helt. Det vore önskvärt.

Skillnaderna mellan loungerna är väl ungefär de du beskriver, dvs. försumbara.
 

Jonas C

Medlem
SAS och Lufthansa har för övrigt det nuvarande upplägget för att kunna tjäna pengar. Reser man exempelvis på en Business biljett, har *G inlagt och vill besöka Gold Lounge så for SAS betalt för loungebesöket trots Business biljett.
 

Axelzon

Medlem
Hej Jonas, det ligger mycket i det. Det skulle nog inte funka om alla med Lounge access gick in i samma Lounge.. Det gör de ju dock inte heller, därav 1:a plan (PLUS/EBS) och 2:a plan "scandinavian" (EBG/*G).. Det får mig att komma till frågan igen. Borde loungernas utbud inte skilja sig mer åt? Skillnad i service utbudet för en Guld/Diamant/Pandion eller Business resenär bör väl vara mer än starksprit eller åtkomst till vilorummet tycker jag..
Sedan är ju klart smaken och uppfattningen olika, där kanske är större skillnader eller atmostfäriska känslor som lyfter fram detta idag ;)
 

flum

Medlem
Har länge efterfrågat att man "flyttar" EBG/*G till Businessloungen (Det får även andra *A bolag göra, tex LH) och sedan fixar en EBD-lounge med tillgång till varm mat samt dusch. Skulle detta ske skulle jag prioritera SAS på long haul.
 

ulagun

Medlem
Faktiskt bättre tidningsutbud i Businessloungerna. Tar oftast tidningar där innan jag går in i Gold loungen. Har talat med några av loungedamerna på Kastrup och Arlanda och de påstår samstämmigt och på fullt allvar att tilldelningen är densamma men Businessgästerna är mycket ärligare och plockar inte med sig tidningar/tidskrifter på samma sätt som vi Guld/Diamond !

Håller dessutom med att det ofta är lugnare i Businessloungen, speciellt vid morgonrusningen.
 

Axelzon

Medlem
En mindre Businessclassbiljett, pandion,diamant lounge en bra bit ut i C-piren på Kastrup skulle funkat för mig :) Man kan ju direkt tänka att den inte utnyttjats under alla dagens timmar, men det gör ju inte loungen i tex. Newark heller. För att få upp lönsamheten skulle den kunna utnyttjas av andra (Emirates,Qatar, m.fl) bolagen som flyger utanför Schengen som har avgångar då normalt inte SAS har sina longhaul avgångar...
Det skulle hur som helst kännas betydligt mer "lyxigt" att inte behöva lämna loungen en halvtimma innan nödvändigt pga passkontroll och en lång promenad...
 
Last edited:
Toppen