Senaste nytt

Är det värt att flyga SAS Plus till Svalbard?

Men känslan, Timotey! Känslan! Att lätt som en bris kunna flyga över molnen i SAS PLUS DELUX över ett kargt och ogästvänligt Norge. Känslan av den oförglömliga lyxen av mat och dryck i överflöd samt rumpor i ansiktet av toalettköande sällanresenärer från säte 23E. Den känslan är många poäng värda.
Præcis! Det er ALTID værd at flyve SAS Plus.
 
A

Aurora

Guest
Med europaservering, innebär det att det är "fri" dryck i PLUS, eller är det 1 dryck som någon annan skrev inom norge?

Jeg mener det er fritt fram med öl og slikt, men ikke like fritt fram med sprit. Svalbard er per definisjon "i utlandet", men går under samme lovgivning som Norge. Tror det blir en mellomting, juridisk sett.


Serveras lådan i PLUS eller får man nöja sig med knäckebröd och smoothies?

Europaservering er europaservering. Du får en av disse meal-boxes.
 

Lallarn

Medlem
Jeg mener det er fritt fram med öl og slikt, men ikke like fritt fram med sprit. Svalbard er per definisjon "i utlandet", men går under samme lovgivning som Norge. Tror det blir en mellomting, juridisk sett.

Europaservering er europaservering. Du får en av disse meal-boxes.

Intressant, förut lät det såhär (Sensationella Svalbard: ett bildreportage | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

OSL-LYR regnes som innenriks servicemessig. Du får varme wraps og det som inngår i innenriksreiser over 2 timer.
 
A

Aurora

Guest

Her er det to ting som er sentralt, det ene er å skille på alkoholservering og vanlig servering.
Det andre er at du har quotet noe fra Januar 2014, altså en 1,5 år gammel uttalelse.

Som vi vet, har menyen til SAS endret seg mye på 1,5 år. Som du ser var dette en periode hvor varme wraps ble servert på nordic flights på rundt 2 timer, og det fantes sandwich ++ på menyen. Til og med mellom Nord og Sør-Norge! Sukk, det var tider :) Dette ble også servert til Svalbard. Etter at intra norden-servering ble til wasa knekkebrød og cashewnøtter måtte man naturlig gjøre noe med serveringen på en så lang rute som OSL-LYR (nesten 3 timer), og de bestemte derfor å implementere europaservering.

Hva gjelder alkoholservering er jeg en person som ikke drikker alkohol i fly, og jeg kan derfor ikke si noe om hva som var av alkoholservering mellom hverken OSL-LYR eller TOS-LYR i 2014 eller per dags dato, men av det jeg har fått høre fra andre så er det ikke fri flyt av sprit per dags dato. Når jeg snakker om at Svalbard er "per definisjon i utlandet" så handler det om at man kan handle sprit og øl på taxfree ved inn og utreise fra Svalbard. Alkohol, røyk og liknende er mye billigere der oppe, da Svalbard er et toll og avgiftsfritt område i henhold til Norsk lovgivning. Men hvorvidt dette har noen direkte påvirkning på alkoholloven til norges kongerike (herunder servering og sjenkebevilgning) det vet jeg dessverre ikke. Jeg vil anta det er en form for begrensning, siden Norge er så utrolig konservativ hva gjelder alkohol.
 
Serveras lådan i PLUS eller får man nöja sig med knäckebröd och smoothies?
@Palazzi Kan du inte ringa SAS kundtjänst och reda ut det där? Dom borde ju kunna ge ett korrekt svar vad som definierar en interkontinental flygning och vilken service som isåfall ingår. ;)
Geografiskt (geologiskt geografiskt iaf) hör väl Svalbard till Arktis. Det är därmed en interkontinental flygning....där Smoothies kan vara belagda med en avgift ;)
 
Toppen