Senaste nytt

Hur mycket poäng ger First till Los Angeles T&R?

Hej!

Jag har planer på att åka till Los Angeles eller San Fransisco och skulle då gärna vilja nå en så hög nivå som möjligt hos BA. Silver eller Guld, mest troligt silver då?

Jag är relativt ny till det här med "finare flygning" och allt vad det innebär ex, poäng, lounger, status och så vidare.
Jag har idag 25.000 poäng hos AA advantage och dessa poäng kommer jag använda för att flyga (economy):

LAX - CUN (12.5K poäng)
CUN - SXM (12.5K poäng)

Sen tar jag en billig ekonomi från SXM tillbaka till LAX. (American Airlines som jag postar till BA executive så det ger några få poäng i alla fall).

Jag har försökt och läsa mig i flera tiotals / ja, nästan hundratals timmar här på Businessclass.se och även andra sidor men man blir ju inte klok på alla termer hit och dit.

Nåväl, jag såg nu BA:s rea till LAX i Business för drygt 3000 pund vilket jag tycker är billigt om man jämför vad priserna brukar ligga på, dvs runt 8000 pund.
Nu har jag inte möjlighet att boka just idag så får hoppas på att rean kommer igen om någon månad.

Min fråga är dock, hur mycket TP skulle jag få genom att åka BA First till LAX T&R?
Samt hur mycket Avios?

Jag gillar att flyga så det kanske finns ett smartare sätt att lägga upp resan? Mellanlanda någonstans tex.
Kan även flyga Business class och ekonomi då jag inte är kinkig på så sätt men vill gärna uppnå så mycket poäng som möjligt och då är väl första klass det bästa, eller?

Vad kan jag sedan göra för att nå guld för antar att ovan inte räcker? Jag gillar att flyga och ställen jag skulle vilja besöka är, Peking, Singapore, Sydney, Dubai för att nämna några av många.

Har jag förstått det rätt kan jag använda Avios till att uppgradera mig från Business till First vid en senare resa? Eller typ Economy Extra till Business.


Hoppas det finns någon med lite extra tid som kan hjälpa.
Tack för ett toppenforum, har en känsla av att jag får mycket hjälp av detta i framtiden.
 
Last edited:

Knucket

Medlem
Jag skulle nöja mig att åka business och dra resan via NYC/LAS för ett silver. Skillnaden i förmåner mellan guld och silver är alldeles för lite för att motivera att betala för F. Vill du verkligen upp till guld kan du göra en TP run i F från LA, betydligt billigare.
 

A380*G

Medlem
Hmm hänger inte riktigt med. Jag har guld för att jag flyger, men du vill flyga för att få guld? :confused:

Nåja, detta är ju ett nördforum så varför inte!? :cool:
 

Concorde

Founding Member
Hej och välkommen till businessclass.se!

Om du loggar in på ditt BAEC konto finns en länk till vänster bland menyvalen som tar dig till "Collecting Avios Points".
Under "when you fly" finns tre länkar, den sista tar dig till Tier Points och Avios kalkylatorn. Den räknar point to point. Dvs du måste lägga in ARN-LHR och sedan LHR-LAX för att få totala poängen intjänad. Sen dubblar det för att få T/R total till LAX från ARN.
I detta fall blir det 40+210+210+40= 500TP.

Det finns flera sätt att maxa TP inrikes i USA genom att flyga på s.k. KUP fares. AHO är en mästare på att hitta tier point runs :)
 
Jag skulle nöja mig att åka business och dra resan via NYC/LAS för ett silver. Skillnaden i förmåner mellan guld och silver är alldeles för lite för att motivera att betala för F. Vill du verkligen upp till guld kan du göra en TP run i F från LA, betydligt billigare.

Hallå där Knucket!

Jag har kollat på Business och visst, det känns mer aktuellt men jag måste säga att någon gång testa på första klass i BA vore trevligt.
Deras första klass i BA ser väldigt inbjudande ut, speciellt längst fram i nosen på 744.
Jag har en budget på 25-30.000:- + / - några tusingar för bara flygresan då är det tänkt.
För dessa pengar vill jag alltså ha ut mest valuta och samtidigt komma till den staden som jag åker för, dvs Los Angeles / San Fransisco.

Hmm hänger inte riktigt med. Jag har guld för att jag flyger, men du vill flyga för att få guld? :confused:

Nåja, detta är ju ett nördforum så varför inte!? :cool:

Får också poäng när jag flyger men har bara åkt ekonomi så har inte samlat på mig så mycket poäng tyvärr. (25K hos AA).
Skall bli mer nu dock och vill gärna nå en status så man i alla fall har tillgång till lounger!

Hej och välkommen till businessclass.se!

Om du loggar in på ditt BAEC konto finns en länk till vänster bland menyvalen som tar dig till "Collecting Avios Points".
Under "when you fly" finns tre länkar, den sista tar dig till Tier Points och Avios kalkylatorn. Den räknar point to point. Dvs du måste lägga in ARN-LHR och sedan LHR-LAX för att få totala poängen intjänad. Sen dubblar det för att få T/R total till LAX från ARN.
I detta fall blir det 40+210+210+40= 500TP.

Hallå Concorde!

Det jag fetmarkerat verkar inte funka så bra för mig, har testat det förut och det visade 0 poäng. (Systemet kanske låg nere för dagen så ska testa igen)

Det finns flera sätt att maxa TP inrikes i USA genom att flyga på s.k. KUP fares. AHO är en mästare på att hitta tier point runs :)

Ursäkta, är lite novis men vad står KUP för?
Får kanske dra ett väg ett PM till AHO men det får bli lite närmare bokningsdags. (Sådana här kampanjer är ju rätt kortvarande trots allt).
 

Dr. Miles

Expert
Ursäkta, är lite novis men vad står KUP för?
I denna tråd på FlyerTalk kan du hitta mer info om American Airlines YUP/KUP fares.

Får kanske dra ett väg ett PM till AHO men det får bli lite närmare bokningsdags. (Sådana här kampanjer är ju rätt kortvarande trots allt).

T ex Washington-New York-Boston T/R (vice versa) med American Airlines First class(P class, ca 6.500 SEK inkl. skatter) ger 240 TP.
Dessutom ovannämnd resa kan göras över en dag.
 
En annan fråga jag har till folk som kanske testat flera.
Är One World det bästa alternativet? Nu kanske detta beror på vart man reser i världen.
Själv är jag mest ute att åka till USA och Kina och sen en del svängar i Europa såklart, mycket till Barcelona och England.

Jag gillar Lufthansa då jag tycker dom har bra tider och flyger ofta till tex Barcelona där jag är helt klart mest.
Fast å andra sidan tycker jag One World är det klart bästa bolaget då många bolag jag gillar är med där.

AA, BA, Cathay, Qantas, Iberia, Finnair för att nämna några men jag tänkte mest om Star Alliance är bra på sitt sätt? (Har bara 3500 poäng på Star Alliance och dom fick jag för 2-3 år sen)

En annan lite sur grej är att jag bara uppnådde 24.690 poäng på AAadvantage 2011.
Innebär det att jag hade fått Lounge-acces hela året 2012 om jag bara fått 310 poäng till? Vilket misstag isåfall..
 
Last edited:
Nej, American Airlines AAdvantage Gold är motsvarande Silver hos andra flygbolag, därför skulle det inte ge någon lounge access.

Ok! Då känns det lite bättre.
Men hos BA Silver får man väl Lounge-Acces vill jag minnas att jag läst?
Hur ligger det till hos Star Alliance? Är det 50.000 poäng som gäller för Lounge Acces där?
Hade varit trevligt att komma upp i den nivån på båda så man kan njuta av Lounger lite här och där.
 

Concorde

Founding Member
BA Silver = Oneworld Sapphire. Lounge access över hela OW nätverket oavsett OW bolag samt biljett.
Har du mycket resor till USA, England samt Spanien är Oneworld bra för dig. Du har BA till London och till USA är BA bland dom starkaste i Europa med non-stop till alla större viktiga städer. Iberia flyger direkt till Barcelona och Madrid från Arlanda. BA har även flera non-stop flighter till Kinas stora städer, och du har Finnair som alternativ till Asien via Helsingfors. Känns som att du borde kunna BA Gold om du flyger långt i premium kabiner flera gånger per år.
 
Toppen