Senaste nytt

Vad göra vid utlovad, utebliven kompensation?

Aramisa

Medlem
Hej på er!

Lägger denna fråga här för jag är inte säker på vart den hör hemma :)

En vännina till mig hade en resa bokad till Bangkok (via Istanbul) från Stockholm med Turkish Airlines i februari. På grund av snökaos i Istanbul blev flighten från Stockholm inställd och hon blev ombokad att flyga via Helsinki med Finnair dagen efter. Frid och fröjd tänkte hon. När hon sen kom till Helsinki var hennes flight till Bangkok kraftigt överbokad och hon erbjöds €600 för att stanna kvar och ta nästa flight 8 timmar senare. Trots att vår tredje vännina redan då var nästan framme i Bangkok (hon flög direkt från London) bestämmde sig vännina nummer 1 för att ta kompensationen och stanna, det var trots allt nästan lika mycket som biljetten kostade från första början och hon var ju redan ett dygn försenad ändå. Finnairs representant sa åt henne att gå till service disken för att hämta ut sin voucher och en matbiljett. Sagt och gjort, hon kom till service disken men det visade sig att personalen hade några problem med att ställa ut hennes kompensation och nya biljett. Cirka en timma senare, när den överbokade flighten till Bangkok just lyft, kom Finnairs personal återigen fram till henne och meddelade att: Tyvärr, vi sa fel. Du kan inte få kompensation eftersom du inte var bokad med oss från början. Min vännina var då så frustrerad över att redan varit på resande fot i över 24 timmar men inte kommit längre än Helsinki, att hon inte orkade bråka utan nöjde sig med upgraderingen till Business class på flighten som skulle gå vid midnatt (och lounge access så klart).

Nu till min fråga… min spontana reaktion är så klart att Finnair borde bita i det sura äpplet, ge henne den kompensation dom faktiskt lovat och end of story. Men vad borde hon göra? Vilken kompensation har hon faktiskt rätt till?
Hon kom tillslut fram till BKK, och flighten hem gick utan problem… förutom att det blev 11h på TK med en stol som inte gick att fälla… så där med andra ord…

Tackar ödmjukast för era tankar :confused::)
Aramisa
 

Senator

Moderator
Hej på er!

Lägger denna fråga här för jag är inte säker på vart den hör hemma :)

En vännina till mig hade en resa bokad till Bangkok (via Istanbul) från Stockholm med Turkish Airlines i februari. På grund av snökaos i Istanbul blev flighten från Stockholm inställd och hon blev ombokad att flyga via Helsinki med Finnair dagen efter. Frid och fröjd tänkte hon. När hon sen kom till Helsinki var hennes flight till Bangkok kraftigt överbokad och hon erbjöds €600 för att stanna kvar och ta nästa flight 8 timmar senare. Trots att vår tredje vännina redan då var nästan framme i Bangkok (hon flög direkt från London) bestämmde sig vännina nummer 1 för att ta kompensationen och stanna, det var trots allt nästan lika mycket som biljetten kostade från första början och hon var ju redan ett dygn försenad ändå. Finnairs representant sa åt henne att gå till service disken för att hämta ut sin voucher och en matbiljett. Sagt och gjort, hon kom till service disken men det visade sig att personalen hade några problem med att ställa ut hennes kompensation och nya biljett. Cirka en timma senare, när den överbokade flighten till Bangkok just lyft, kom Finnairs personal återigen fram till henne och meddelade att: Tyvärr, vi sa fel. Du kan inte få kompensation eftersom du inte var bokad med oss från början. Min vännina var då så frustrerad över att redan varit på resande fot i över 24 timmar men inte kommit längre än Helsinki, att hon inte orkade bråka utan nöjde sig med upgraderingen till Business class på flighten som skulle gå vid midnatt (och lounge access så klart).

Nu till min fråga… min spontana reaktion är så klart att Finnair borde bita i det sura äpplet, ge henne den kompensation dom faktiskt lovat och end of story. Men vad borde hon göra? Vilken kompensation har hon faktiskt rätt till?
Hon kom tillslut fram till BKK, och flighten hem gick utan problem… förutom att det blev 11h på TK med en stol som inte gick att fälla… så där med andra ord…

Tackar ödmjukast för era tankar :confused::)
Aramisa

Det här är en klurig fråga. Jag har två vinklar:
1. Har Finnair accepterat ombokningen med att visa att man hade platser, så har man "godkänt" att passageraren skall med.
2. Men, jag kan delvis förstå att för Finnair så har dom fått ett problem i knä av Turkish

Det jag i detta fall reagerar på är att förutsättningen för att din väninna skulle tacka ja, var ersättningen. När man plockar passageraren av med detta utlovat, är det "unconditional". Att man sedan ändrar detta, blir fel.

Jag hade skrivit ett brev till Finnair som är transparent där man även lyfter fram att man kommer från Turkish, men eftersom Finnair har godkänt bokningen för den överflyttade passageraren, sedan utlovat kompensation så bör hon få detta.
 

Dr. Miles

Expert
Även om hennes originalbiljetten är Turkish Airlines(TK), andra försening(pga överbokning) är orsakad av Finnair(AY).
Eftersom AY utlovade kompensation av 600 EUR pga överbokning och från ett EU land med ett EU flygbolag(AY), så tycker jag att hon har definitivt rätt att kräva kompensation av Finnair.
 

Gnopps

Medlem
I mina ögon är det strunt samma hur hon hamnat på Finnair-flyget. Hon hade en giltig biljett (jag antar ett s.k. FIM-papper hon fick av Turkish) och var incheckad.

Hon hade alltså en giltig biljett men slöt ett avtal med gate-agenten om att ta ett senare flyg mot ersättning. Detta avtal bröt Finnair. Skriv ett brev till Finnair men inte mer, betalar de inte med det samma så skicka iväg ärendet till ARN .
 

agehall

Medlem
TK "dumpar" inte bara problem på AY. De har någon form av avtal mellan sig alt köper TK biljetter på AY för sina passagerare. Jag håller helt med AHO och Gnopps. Din väninna ska ha ersättning och hon ska kräva det av AY. Det spelar absolut ingen roll hur hon hamnade på ett AY-flyg istället för ett TK-flyg. Hon hade en biljett och blev erbjuden kompensation för att ta ett ännu senare flyg pga överbokning. Då är det solklart att hon ska ha kompensation för det. Framförallt när de lovat det.
 
Toppen