Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

henrik l

Medlem
Detta var ju intressant för oss som gillar att spekulera:D Framförallt om var denna eventuellt nya konstellation skulle hamna: OW eller *A? Några synpunkter för och emot OW eller *A.

*A: På plussidan om man fortsättningsvis kan köpa US-airways mile och utnyttja deras förmånliga priser vid poänguttag, är man kan flyga F och C "billigt" med *A. Däremot lär möjligheten att flyga CX-försvinna. Vad händer med Etihad?

OW: Plussidan, kan flyga BA, Cathay och Ethiad bl a för en hyfsad låg poäng. Eller man kan ta sig till Påskön från "fel" håll för låga poäng. Men kommer man att införa ett maxtak för poängköp som AA har? Vad händer med alla 100% kampanjer?

Men jag kan även misstänka att dom Amerikanska konkurrensmyndigheten, vad nu heter, skulle kunna ha synpunkter vad det gäller allianstillhörighet. Går man till *A lär väl dom bli alldeles för dominerande. Spännande fortsättning lär följa. Bara vi slipper Delta:D
 

Dr. Miles

Expert
Förklara för en oinvigd varför man vill slippa "Delta"....

Nackdelar med Delta Skymiles är:
  • Delta är mycket uselt att kommunicera med sina kunder.
  • Delta Skymiles tar bränsletillägg på ALLA partnerflyg när du reser ifrån Europa. Detta gäller inte om du reser t ex ifrån Nordamerika, Asien.
  • De har "No mile redeposition" regel om du avbokar din bonusresa inon 72 timmar från avgångstiden av din första flight.
  • De har i stort sätt har bara MEDIUM och HIGH award på sina flighter. De släpper mer LOW award nära avgång
  • Välj helst inte med Delta flight. Du kommer sannolikt inte få LOW award och dåt lär det bli astronomiska miles som krävs för din bonusresa.
  • Ingen First class award på partnerflygbolag
  • Många och korkade Blackout datum på partnerflygbolag*

*Egentligen Korean Air har olika blackout datum beronde på destination och riktning.
Men personen bakom Delta Skymiles är så dum eller lat så att alla destinationer får samma blackout datum. Vilket leder till otroligt många och långa blackout perioder. :eek:

Jag vet att Delta tar bränsletillägg på följande flygbolags flygningar oavsett varifrån du börjar din bonusresa.
  • China Airlines
  • China Eastern
  • China Southern
  • Malaysia Airlines
  • Vietnam Airlines
  • Virgin Australia
 

agehall

Medlem
Jag är ändå lite positivt förvånad av Delta. De är det enda SkyTeam-bolag som gett mig en OpUp. Dock antagligen mest för att de flyttar upp elites (på inrikes flighter) i turordning när det finns plats, men ändå. KLM och AF som är de jag flyger mest med inom SkyTeam har aldrig gjort det hitintills...
 

JacobGBG

Medlem
Jag är skeptiskt, även om det är ett seriöst bolag bakom så känns denna bombmatta av registreringar som något av cybersquatting.
 

lnixon

Medlem
Artikeln uppdaterad: "US Airways has confirmed to TheStreet.com that it was behind the purchase of the domain names.".

Det är ju för att motverka cybersquatting och phishing som man måste se till att registrera alla möjliga varianter av sitt varumärke.
 

Fredrik

Medlem
I artikeln på the Street erkänner US att man tittar på ett samgående men därifrån är det långt till ett bud.
 
Toppen