Senaste nytt

SAS Usability Study

AABack2ARN

Medlem
Ett par bra saker skulle vara att säkerställa att informationen är korrekt och tydlig och dessutom likadan på varje spåkversion av siten.

Gör intjäningstabellerna tydligare oavsett flygbolag.

Visa bokningsklass i bokningsdialogen (ja just det, det är ju meningslöst på grund av de urbota idiotiska reglerna med "operating carrier" :( ).

Förtydliga vad som gäller för baggageregler i synnerhet vid codeshare, interline och status

Gör en mer avancerad funktion för "är flyget i tid" (och gärna en lite mer godis som vilken flygindivid som skall användas men det kan visas om man klickar sig vidare)
 

Vaniljvodka

Medlem
Var då alltså på SAS huvudkontor imorse för att testa beta-versionen av nya hemsidan (som de hoppas lansera nån gång nästa år). Två konsulter från designbyrån (?) Fjord tog emot i ett litet konferensrum och då jag var den förste dom träffade så strulade såklart hemsidan betänkligt. Trots att allt hade funkat smidigt när de testat innan.

Fick göra en fejk-bokning (gick inte hela vägen) och lämna feedback på det jag kunde, samt svara på en del frågor gällande mitt resande och vad jag saknade på den befintliga hemsidan. Tog då upp många av era punkter i tråden (kabinklass, multi-city, Star Alliance-award etc.) och eftersom beta-versionen var ganska långt ifrån klar så gissar jag att det inte är omöjligt att nånting av ovanstående kan implementeras i en färdig version. Det var dock inget de verkade ha tänkt på i det här stadiet.

Mitt första intryck av sidan var att det var extremt avskalat och man verkade fokusera på att skippa synliga menyer i marginalerna och bara presentera boknings-apparaten på förstasidan. Var ganska snarlikt Momondos förstasida vilket jag inte gillade så värst mycket. Jag var dock snabb med att poängtera att jag är en vane-människa av rang och att man kanske inte ska lyssna på mina första intryck eftersom jag har svårt för nästan all re-design i början.

Sen slutade då alltså beta-versionen dessvärre att funka så det blev inte så mycket mer testande. Men jag hann i alla fall lämna en hel del synpunkter som de verkade tycka var intressanta att ha med sig i processen.

Nån timme senare fick jag en voucher-kod värd 500 kr på mailen.
 

fcx

Medlem
Ska man få någon mer praktisk information inför själva besöket? Exempelvis adress och kontaktperson och vad som förväntas av en?

Jag har bara fått ett mail om att jag ska till "SAS huvudkontor" en vis tid en viss dag...
 

Vaniljvodka

Medlem
Ska man få någon mer praktisk information inför själva besöket? Exempelvis adress och kontaktperson och vad som förväntas av en?

Jag har bara fått ett mail om att jag ska till "SAS huvudkontor" en vis tid en viss dag...

Jag fick ett mer personligt mail med följande info:

"It’s time for us to meet! We can’t wait for you to test our new website.

As you know, we’ve booked a time between 09:30 and 10:00 tomorrow at our office in Frösundaviks Allé 1, Solna.
Upon arrival please register at the reception and have them call Diana Lipcanu or give Diana a call directly at +46 76 10 4792."

Dock inget om att man skulle förbereda sig på nåt speciellt sätt.

Den här Diana är inte svenska så det är engelska som gäller under besöket.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Johan_G

Medlem
Jag blir lite fundersam till att dom meckar om sitt front end. Jag upplever det som snyggt, ändamålsenligt och att det börjar bli rätt bra avlusat nu. Det som jag tycker att dom borde koncentrera sig på är den gigantiska bajsmackan till back end som dom fortfarande dras med och som lyser igenom lite här och där.
 

bstark

Medlem
Var väl inte länge sen de gjorde om front end. Måste vara bra business för den där designbyrån om de ska göra om hela tiden.
 

In_Sweden

Medlem
Fast front end har ju ett stort problem, där man förvisso inte borde behöva göra om hela front-end för att fixa.
Inloggningssystemet. Ända sen de införde krav på att vara inloggad för att söka ungdomsbiljetter har jag stört mig på det.
Man blir frekvent utloggad, även om man använder hemsidan. De har en inloggningsbox som är dold och är gjord så att den inte funkar bra med någon lösenordshanterare (Jag har fått Dashlane att nästan funka med SAS, men inte riktigt).

Är det ingen annan som stör sig på det?
 
Toppen