Senaste nytt

MERS-CoV sprider i Sydkorea

Dr. Miles

Expert
Så alla flygningar från Mellanöstern och från Sydkorea till Hong Kong får använda utvalda gater och passagerare från dessa flygningar kontrolleras där.
Jag misstänker att flygningar från Dubai och Doha hamnar också de där speciella gaterna.
South China Morning Post skrev:
airport as Leung Chun-ying calls on Seoul to be more forthcoming

Chief executive calls on Seoul to be more forthcoming over its outbreak
PUBLISHED : Saturday, 06 June, 2015, 5:12am

Chief Executive Leung Chun-ying yesterday urged Seoul to be more forthcoming with information as he announced tightened checks on passengers arriving from South Korea amid the Middle East respiratory syndrome (Mers) outbreak there.
.
.
The chief executive said planes flying into Hong Kong from South Korea would be taken to designated gates after touchdown where health inspectors would carry out checks as passengers disembarked.

Mers inspections tightened at Hong Kong airport as Leung Chun-ying calls on Seoul to be more forthcoming | South China Morning Post

Hong Kong har utfärdat varning mot resa till Sydkorea för sina medborgare.
South China Morning Post skrev:
Hong Kong imposes red travel alert on South Korea in Mers policy shift

Health concerns cited for first time in imposing travel warning while arrivals from South Korea with flu-like symptoms will be isolated for tests
PUBLISHED : Wednesday, 10 June, 2015, 3:05am

The Hong Kong government yesterday ratcheted up its preventive measures against the Middle East respiratory syndrome outbreak by issuing the first-ever formal travel warning against South Korea.
Hong Kong imposes red travel alert on South Korea in Mers policy shift | South China Morning Post
 

emailsson

Medlem
Så alla flygningar från Mellanöstern och från Sydkorea till Hong Kong får använda utvalda gater och passagerare från dessa flygningar kontrolleras där.
Jag misstänker att flygningar från Dubai och Doha hamnar också de där speciella gaterna.


Mers inspections tightened at Hong Kong airport as Leung Chun-ying calls on Seoul to be more forthcoming | South China Morning Post

Hong Kong har utfärdat varning mot resa till Sydkorea för sina medborgare.

Hong Kong imposes red travel alert on South Korea in Mers policy shift | South China Morning Post

Härligt att läsa om dessa populistiskt framdrivna beslut för att visa handlingskraft.
 

nissefalk

Medlem
Jag är i Seoul just nu , åkt en hel del tunnelbana igår och idag, det är en klar MAJORITET som INTE har munskydd på sig ute på stan, vid ankomst så var det ingen som bemannade värme kameror, men, en hel del skyltar om att ankommande från västafrika med risk för Ebola skulle anmäla sig till "health authorities"
 
A

Aurora

Guest
Fascinerende lesning på siste DON fra WHO :)
WHO | Middle East respiratory syndrome coronavirus (MERS-CoV) – Republic of Korea

"On 7 June 2015, the National IHR Focal Point of the Republic of Korea notified WHO of 14 additional confirmed cases of Middle East Respiratory Syndrome Coronavirus (MERS-CoV), including 1 death.

1 (....)The patient was in the same ward as the first case. (...) "

Tydelig at man skal holde seg unna sykehus iallefall :)
 

Dr. Miles

Expert
Härligt att läsa om dessa populistiskt framdrivna beslut för att visa handlingskraft.
Norden var inte drabbad av SARS lika hård som Hong Kong och därför är det inte så konstigt att folk här har annorlunda syn på saken än dem.
Personligen tycker jag att de gör rätt att förminska spridning (och förenkla spårning ifall de upptäcker MERS patient) av sjukdomar.

Det är snarare Sydkoreaner med sin "kenchana yo (inga problem)"-attityd förvärrade situationen mer än nödvändigt.
 

Gweilo_2

Medlem
Norden var inte drabbad av SARS lika hård som Hong Kong och därför är det inte så konstigt att folk här har annorlunda syn på saken än dem.
Personligen tycker jag att de gör rätt att förminska spridning (och förenkla spårning ifall de upptäcker MERS patient) av sjukdomar.

Det är snarare Sydkoreaner med sin "kenchana yo (inga problem)"-attityd förvärrade situationen mer än nödvändigt.

Korrekt, SARS var en traumatisk upplevelse för HK så inte så konstigt att man reagerar kraftfullt.

Var i Korea i onsdags och blev välkomnad med en uppsättning hostskydd av fabrikschefen...
 

Nemo

Medlem
Jag rör mig ju en hel del i båda dessa länderna (HongKong (China) / Korea) och det är intressant att höra hur snabbt detta kom upp på allas läppar. Korea har ju en väldigt omhändertagande kultur och jag har själv blivit kontaktad av flera av mina Koreanska vänner som vill varna och höra att jag inte är drabbad. Men det är nog så att deras omhändertagande kultur är en nackdel då det kommer en smitta som denna då dom ju är väldigt vårdande och tar hand om varandra.
Isåfall kommer den aldrig att få fäste i Sverige.
/jag är cynisk
 

Gweilo_2

Medlem
Slutar man hosta med skydden ? Sådana måste jag skaffa ;)
njaee...däremot används dom flitigt i Asien för att undvika att smitta andra, tex om man hostar. Det är den typen av pappersmunskydd du ser på flygplatser, tunnelbanor m.m. Tveksamt hur mycket det hjälper, men rätt sympatiskt hänsynstagande tycker jag. Sjävfallet inget epidemiologiskt skydd, men min fabrikschef ville väl.
 
Är i Korea just nu och det är väl lite små panik bland befolkningen. De är så oroliga och man får lite konstiga blickar när min dotter hostar lite lol (bor här till och från).
Media i Koreas fel helt klart då ingen har smittats utanför sjukhusen som pat1 besökte. Dock är det vad jag förstår av nyheterna här ifrån med min kanske inte helt 100 koreanska.
 
Toppen