Senaste nytt

Norwegian lägger ner Oslo-Dubai, dubblar trafiken från Stockholm

BusinessClass

Redaktör
Med start i slutet av oktober får Emirates ökad konkurrens i Stockholm då Norwegian dubblar sin trafik mellan Stockholm och Dubai. Samtidigt väljer Norwegian att lägga ner sin trafik mellan Oslo och Dubai där Emirates istället bli ensam spelare. Sista avgången går den 26 oktober. Linjen mellan Stockholm och Dubai utökas från tre avgångar till…
 

Palazzi

Medlem
Har väl troligen att göra med att distansen är ett verkligt gränsfall för den flygplanstyp som man använder. Redan på ARN-DXB kan vindar ställa till det, och man kör med tomma säten...

Mellan OSL-DXB blir det därmed garanterat tomma säten och mindre lönsamhet. Emirates är redan billiga, och norrmän kanske inte världens mest priskänsliga folk (även om lågprisflyget har befäst en position).

Ska bli intressant att se vilka direktlinjer som uppstår iom införandet av B737MAX 2017 (?) Kommer man ner till 2.500kr på long haul vill jag se hur lågt man kommer ner på flygningar om ca. 6h....om man nyttjar samma fördelar (slingning, lågkostnadspersonal o effektiva plan).
 
Helt otroligt att Norwegian dubblar trafiken i konkurrens med Emirates. Snart har vi väl en Emirates A380 till Stockholm också om Kjos fortsätter stressa :)
 

Palazzi

Medlem
Vad har Kjos tänkt att vi ska göra i Dubai? För längre än så kommer man ju inte med NW.
Går ju en del charter dit, så helt orimligt är det väl inte.
Sen kan han ju tanka flygplanet billigt på denna rutt, så självkostnaden är väl lägre än på andra rutter på samma avstånd.

Har själv ingen som helst läst att åka dit, men de flesta jag känner har varit där minst en gång numera.

Jag vill se Arlanda-Madeira o Arlanda-Milano med Norwegian. Inte fattat varför just dessa förbisetts från Arlanda..
 

Andreaszan

Medlem
Jag har svårt for å forstå hur någon skulle velge Norwegian över Emirates. 6 timmar+ i lowcost seating er tortur på linje med waterboarding...Emirates flyger för 3000 t/r från Köpenhamn og man sitter som en kung jämfört med Norwegian.
 

palmen

Moderator
Jag har svårt for å forstå hur någon skulle velge Norwegian över Emirates. 6 timmar+ i lowcost seating er tortur på linje med waterboarding...Emirates flyger för 3000 t/r från Köpenhamn og man sitter som en kung jämfört med Norwegian.
"Norwegian är alltid billigast därför väljer man dom utan att titta andra alternativ". Det verkar som om många resonerar på detta sätt, samt att man värdesätter wifi ombord väldigt högt.
 

willeare97

Ny medlem
Problemet är ju att man får betala oftast mer med NW om man ska resa med dem, allt bagage osv tillkommer så till slut är man på samma pris om inte mer!
 

Xilan

Medlem
Har väl troligen att göra med att distansen är ett verkligt gränsfall för den flygplanstyp som man använder. Redan på ARN-DXB kan vindar ställa till det, och man kör med tomma säten...

Mellan OSL-DXB blir det därmed garanterat tomma säten och mindre lönsamhet.

När det gäller DXB-OSL kan jag bjuda på följande fakta. Ganska ofta färdplanerar de till Arlanda från Dubai. Över Östersjön tar de beslutet om de ska gå ner på Arlanda och tanka, som färdplanerat, eller om de ska ändra i färdplanen och flyga vidare till Oslo.
Rutten är alltså ofta i längsta laget att flyga nonstop med B738.
 
Toppen