Senaste nytt

Reseförsäkringar och flygbolagens ansvar

Fosca

Medlem
Sitter och slipar på en jorden runt resa för i höst.

För flygmilens skull och min budget tänkte jag boka tur och retur-biljetter, fast enbart på första varvet stanna en längre tid på destinationerna. Det andra varvet tänkte jag bara åka för flygmilens skull, så det har jag lyckats planera in att kunna ske över en helg. Med i snitt tre timmar på varje flygplats.

Min fråga lyder...om någon av flygen skulle bli försenad så jag inte skulle kunna hinna med anslutande flyg. Vad händer då? Sannolikt faller väl allt som ett korthus och jag skulle få köpa en apdyr enkel flygbiljett hem.

Går denna risk att förebygga på något sätt, exempelvis genom att försöka få alla resorna på en biljett? Att inte åka andra varvet vore att kasta bort 27 000 - 33 000 miles beroende på resrutt, så det vore roligt om det gick att lösa utan att ta allt för stora ekonomiska risker :)

Och ja... som säkert kan gissa har jag ingen annan att ta hänsyn till och kan därför planera in sannolikt ångestframkallande 55 timmar flygresa på en fre - lör... :)

Ska man chansa och hoppas att alla flygen går och kommer fram i utsatt tid?

Försäkringsmässigt har jag LF + Utökad reseförsäkring samt Handelsbanken Platinums reseskydd.
Allt som allt ser flygbiljetterna ut att landa på 18 000 - 25 000kr.
 

Nemo

Medlem
- Vad hjälper flygbolaget till med? Beror på vilken sorts flygbiljetter du tänkt boka, om du har separata bokningar för varje segment, var förseningen inträffar (EU/icke-EU).
- Vad hjälper försäkringsbolaget till med? Av de försäkringar du specificerar är endast Länsförsäkringar extra reseskydd som ger något, och då 1000 kr efter 8 timmars försening.
 

palmen

Moderator
Om det inte är på samma biljett och du missar en flight är risken stor att du får köpa en ny biljett. Nu vet jag inte vad för biljetter du tittat på att köpa, men det kan vara bra att planera in ca 1 dygn mellan varje ny biljett då har du lite mer marginal utifall att något skulle krisa sig. Det tar lite längre tid att göra varvet men risken för att något går fel blir betydligt lägre. Det finns ju vissa regioner som är mer utsatta för dåligt väder än andra så kan vara en bra idé att kanske skippa dessa under vissa delar av året.
 

Fosca

Medlem
Nemo:
De priser jag har just nu gäller separata bokningar för varje segment. Vilket tyvärr även är det mest riskfyllda.
Har du något fiffigt tips för hur det skulle gå att lösa på något annat sätt?

palmen:
Har tagit de billigaste biljetterna som ger 100% miles till Aegean. I vissa fall har det inneburit att det varit "flexible fare".
I vilket fall är det nog en bra idé att lägga in en extra dag på varje segment. Jag får fundera lite över hur chanslysten jag är :)
 

Dr. Miles

Expert
Det viktiga har redan @palmen skrivit så upprepar jag inte samma sak.
Beroende på routing (var du besöker) och när du besöker dessa flygplatser, löper du större risk att få förseningar eller t o m inställt flyg.

T ex Resa till/från Hong Kong, Taiwan, Filippinerna under sommar och norra Nordamerika under vinter kan bli försenad/inställd.
 

agehall

Medlem
Har man två olika biljetter och mindre än 24h mellan flighterna så skulle jag säga att man utmanar ödet. Visst kan det gå vägen men risken är stor att något skiter sig och då har du ingen som helst rätt att få hjälp av flygbolaget utan det är till att köpa ny biljett. Skulle aldrig försöka mig på en RTW med 3h bytestid och olika biljetter.
 

Kricka

Medlem
Varför inte passa på att gå med i HiltonHonors redan nu och inför din
resa be om en Gold Challenge. Kan vara 4 stays alt. 9 nätter inom 90
dagar. Du kommer snabbt ha ett guldkort på Hilton !
 
Toppen