Senaste nytt

Reseräkningar och utlägg - hur gör ni?

Det här med reseräkningar och utlägg i tjänsten är rätt mycket meck för mig idag - vi har inte satt upp något system för det annat än att alla kvitton ska redovisas i efterhand och betalas sedan ut tillsammans med lönen.

Jag har sett att det finns olika program och appar i varierande kvalitet för att enkelt hantera reseräkningar. Hur gör ni alla med detta? Finns det något program/system som fungerar bra? Har ni krav på att lämna in alla kvitton i original eller räcker det med en fotograferad kopia? Berätta gärna hur en typisk reseräkningsredovisning går till så jag kan få ordning på alla mina stackars kvitton!

kvitto_152267174.jpg
 

agehall

Medlem
Det är väl skattemyndigheten som kan komma att vilja se på det riktiga kvittot om det blir revision...

Jag har alltid hanterat mina kvitton "manuellt", dvs jag häftar upp dem på papper, fyller i reseräkningen och lämnar in hela klabbet. Det gäller bara att man gör det tillräckligt regelbundet.
 
Det är väl skattemyndigheten som kan komma att vilja se på det riktiga kvittot om det blir revision...

Jag har alltid hanterat mina kvitton "manuellt", dvs jag häftar upp dem på papper, fyller i reseräkningen och lämnar in hela klabbet. Det gäller bara att man gör det tillräckligt regelbundet.
Yes, det är väl ungefär så jag gör också. Men det är både tråkigt och tidsödande. Och meckigt att hålla reda på vilka kvitton som hör till vad, och vilka som är privata. Osv.
 

Flying P

Medlem
Jag lägger alla mina kvitton i tidsordning i min reseplånbok. På så vis har jag en sportslig chans att hålla reda på dem innan jag lämnar dem till kassan för redovisning. Häftar också ihop dem med själva reseräkningen, vilket fungerar väl där jag jobbar.

Nyckeln är att beta av reseräkningarna så fort som möjligt efter att man kommit hem. Annars kan det bli snurrigt.
 
Vi skriver in reseräkning direkt i Vismas modul och lämnar in kvitton med utskriften. Fungerar enkelt och ekonomi måste endast kolla kvitton mot reseräkning. Traktamente och avdrag räknas ut med automatik.
 
Nyckeln är att beta av reseräkningarna så fort som möjligt efter att man kommit hem.[/QUOTE]

Instämmer helt med dig!!
 

sembl

Medlem
Vi kör med concur och mobilapp. Så fort man har ett kvitto så tar man en bild på det med appen och sparar infon under rätt "expense" Sedan bara att skriva ut en rapport och bifoga papperskvittona. Traktamente räknas ut automatiskt beroende på land etc. Väldigt enkelt då man riskerar att tappa kvitton.
 
  • Gilla
Reactions: ejm
Vi kör med concur och mobilapp. Så fort man har ett kvitto så tar man en bild på det med appen och sparar infon under rätt "expense" Sedan bara att skriva ut en rapport och bifoga papperskvittona. Traktamente räknas ut automatiskt beroende på land etc. Väldigt enkelt då man riskerar att tappa kvitton.

Intressant, behöver ni inte spara kvittona fysiskt.
 
Toppen