Dr. Miles
Expert
Jag flög med Air France i Business class long haul ett par månader sedan och vad jag kan se så finns det inte så många reserapporter om Air France i forumet.
Därför tänkte jag att passa på att skriva lite kortfattad version av reserapport. Hoppas att bilderna talar sig själva.
Sträckan jag flög var Paris Charles de Gaule - Beijing Capital.
Eftersom jag fick bestämma biljetten själv passade jag på att utnyttja Air France deal till Chengdu.
[Business class] Skandinavien-Kina T/R, Air France/KLM, fra 7.400 DKK / 8.700 NOK / 9.300 SEK inkl. | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Boarding:
En sak som Air France (och andra i Skyteam) är duktig på. Priority boarding.
Oavsett hur mycket folk som åker i Economy, finns det tydlig Sky Priority skylt vid gaten och det efterlevs till skillnad från något skandinaviskt flygbolag.
Kabin:
Första intrycket av Business class kabin (minikabinen) var positivt. Ljust och fräscht, kanske lite fransk elegans.
Stolen:
Stolen är inte 100% full-flat. Det kändes som lutningsvinkeln blev kanske runt 170 grader så det var okej för att sova. Jag gled inte neråt som man gör i SAS nuvarande Business class stol i liggläge.
Det var gott om plats i längd på första raden där jag satt och jag tror att det inte skulle vara några problem att gå över stolgrannen även om han/hon sover.
IFE:
IFE på denna flight var egen skärm med AVOD.
De hade ganska många filmer och TV serier (jag har inte kollat musiksidan) men dock inte samma nivå som Cathay Pacific eller Singapore Airlines IFE.
Responsen av skärmen var inte snabb och skärpan var inte så bra heller.
När jag började se filmen så hackade så ofta så att det var irriterande.
Jag kallade en flygvärdinna och hon startade om AVOD:en men det var samma fel i alla fall.
Amenity kits:
Trots att det var Air France jag flög med, valde jag ett glas apelsinjuice till pre-flight drink.
Meny och drycklista:
Jag valde räkor till varmrätten för att flygvärdinnan rekommenderade. Jag beställde ett glas Tonic Water till maten.
Säkerhetsgenomgång:
Air France senaste version av säkerhetsvideo.
Air France nya safety video | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Mat ombord:
Förrätten var en stor besvikelse.
Grönsak, mozzarella bollar och foie gras.
Foie gras smakade som en halvdålig leverpastej och jag gillar inte ost (förutom den på pizzan). Om @agehall eller @palmen var ombord och fick denna meny skulle de nog säga "Jag är ingen kanin heller!".
Räkor, minitomater och mozzarella i soppa men den var verkligen het. Jag brukar att klara att äta ganska varma (heta) rätter men det var på gränsen till att man skulle kunna bränna sig.
Efter varmrätten kom flygvärdinnan med en stor ostbricka.
Som sagt jag gillar inte ost så avböjde den vänligt.
Jag ville ha glass till dessert men det var slut och det fanns bara chokladmousse kvar så hoppade jag över desserten.
Sängläge:
Jag vaknade ca 3 timmar före landning och jag gick till galley för att hämta vatten.
Det visade sig att de hade en liten buffé upplagd i en hörna av galleyn.
Frukter, dessert och några drycker fanns att tillgå.
Ca 1,5 timmar före landning tändes lampan i kabinen och flygvärdinnorna delade ut varma handdukar.
Det fanns tre val för frukost: torkad kyckling, kycklingcrêpe eller päron.
Jag valde kycklingcrêpe för det lät minst dåligt.
Kvalitet av maten var inget fel på. De var goda men val av tillbehör eller komponering av meny föll inte på min smak.
Jag gick till China Southerns inrikes check in direkt utan att hämta min väska då väskan var taggade till min destination i ett annat land.
Sedan visade det sig att China Southern inte kör interline av bagaget när inrikesflyg är inblandad så jag fick gå tillbaka till bagagehallen.
Det blev lite frågor vid utanför utrikes ankommande när jag försökte att komma in i bagagehallen men genom att visa bagagetagg och boardingkort kunde jag komma in i bagagehallen igen.
Trots att det har gått säkert en halvtimme sedan vi landade, bagagebandet var fortfarande inte igång för vår flight.
Efter ytterligare fem minuters väntan började bagagebandet att rulla.
De första 15-20 väskorna hade gula Skyteam Priority tagg och min väska var bland dem.
Sammanfattning:
Hårdvaran är inget fel på. Även om stolen inte blev helt platt sov jag ganska bra.
Servicen var inte heller dålig från vad jag har sett när de serverade andra. Frekvent påfyllning av dricka och personalen gick runt kabinen ofta.
IFE:n var inte samma nivå som Cathay Pacific eller Singapore Airlines och skärmen var inte heller så stor.
Maten var säkert bra kvalitet men menyn var helt kass för min smak.
Jag har inte kollat innehåll av Amenity kits men mina kollegor var glada när jag gav den till dem. :
Därför tänkte jag att passa på att skriva lite kortfattad version av reserapport. Hoppas att bilderna talar sig själva.
Sträckan jag flög var Paris Charles de Gaule - Beijing Capital.
Eftersom jag fick bestämma biljetten själv passade jag på att utnyttja Air France deal till Chengdu.
[Business class] Skandinavien-Kina T/R, Air France/KLM, fra 7.400 DKK / 8.700 NOK / 9.300 SEK inkl. | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Boarding:
En sak som Air France (och andra i Skyteam) är duktig på. Priority boarding.
Oavsett hur mycket folk som åker i Economy, finns det tydlig Sky Priority skylt vid gaten och det efterlevs till skillnad från något skandinaviskt flygbolag.
Kabin:
Första intrycket av Business class kabin (minikabinen) var positivt. Ljust och fräscht, kanske lite fransk elegans.
Stolen:
Stolen är inte 100% full-flat. Det kändes som lutningsvinkeln blev kanske runt 170 grader så det var okej för att sova. Jag gled inte neråt som man gör i SAS nuvarande Business class stol i liggläge.
Det var gott om plats i längd på första raden där jag satt och jag tror att det inte skulle vara några problem att gå över stolgrannen även om han/hon sover.
IFE:
IFE på denna flight var egen skärm med AVOD.
De hade ganska många filmer och TV serier (jag har inte kollat musiksidan) men dock inte samma nivå som Cathay Pacific eller Singapore Airlines IFE.
Responsen av skärmen var inte snabb och skärpan var inte så bra heller.
När jag började se filmen så hackade så ofta så att det var irriterande.
Jag kallade en flygvärdinna och hon startade om AVOD:en men det var samma fel i alla fall.
Amenity kits:
Trots att det var Air France jag flög med, valde jag ett glas apelsinjuice till pre-flight drink.
Meny och drycklista:
Jag valde räkor till varmrätten för att flygvärdinnan rekommenderade. Jag beställde ett glas Tonic Water till maten.
Säkerhetsgenomgång:
Air France senaste version av säkerhetsvideo.
Air France nya safety video | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Mat ombord:
Förrätten var en stor besvikelse.
Grönsak, mozzarella bollar och foie gras.
Foie gras smakade som en halvdålig leverpastej och jag gillar inte ost (förutom den på pizzan). Om @agehall eller @palmen var ombord och fick denna meny skulle de nog säga "Jag är ingen kanin heller!".
Räkor, minitomater och mozzarella i soppa men den var verkligen het. Jag brukar att klara att äta ganska varma (heta) rätter men det var på gränsen till att man skulle kunna bränna sig.
Efter varmrätten kom flygvärdinnan med en stor ostbricka.
Som sagt jag gillar inte ost så avböjde den vänligt.
Jag ville ha glass till dessert men det var slut och det fanns bara chokladmousse kvar så hoppade jag över desserten.
Sängläge:
Jag vaknade ca 3 timmar före landning och jag gick till galley för att hämta vatten.
Det visade sig att de hade en liten buffé upplagd i en hörna av galleyn.
Frukter, dessert och några drycker fanns att tillgå.
Ca 1,5 timmar före landning tändes lampan i kabinen och flygvärdinnorna delade ut varma handdukar.
Det fanns tre val för frukost: torkad kyckling, kycklingcrêpe eller päron.
Jag valde kycklingcrêpe för det lät minst dåligt.
Kvalitet av maten var inget fel på. De var goda men val av tillbehör eller komponering av meny föll inte på min smak.
Jag gick till China Southerns inrikes check in direkt utan att hämta min väska då väskan var taggade till min destination i ett annat land.
Sedan visade det sig att China Southern inte kör interline av bagaget när inrikesflyg är inblandad så jag fick gå tillbaka till bagagehallen.
Det blev lite frågor vid utanför utrikes ankommande när jag försökte att komma in i bagagehallen men genom att visa bagagetagg och boardingkort kunde jag komma in i bagagehallen igen.
Trots att det har gått säkert en halvtimme sedan vi landade, bagagebandet var fortfarande inte igång för vår flight.
Efter ytterligare fem minuters väntan började bagagebandet att rulla.
De första 15-20 väskorna hade gula Skyteam Priority tagg och min väska var bland dem.
Sammanfattning:
Hårdvaran är inget fel på. Även om stolen inte blev helt platt sov jag ganska bra.
Servicen var inte heller dålig från vad jag har sett när de serverade andra. Frekvent påfyllning av dricka och personalen gick runt kabinen ofta.
IFE:n var inte samma nivå som Cathay Pacific eller Singapore Airlines och skärmen var inte heller så stor.
Maten var säkert bra kvalitet men menyn var helt kass för min smak.
Jag har inte kollat innehåll av Amenity kits men mina kollegor var glada när jag gav den till dem. :