Senaste nytt

Debiterar Uber alltid i US dollar?

Dr. Miles

Expert
Jag har åkt med Uber i Kina april och när jag såg räkningen på mitt Amex visade det sig att alla debiteringar var i US dollar trots att originalkvitton under My Trips visar i CNY.
E-mailkvitto som jag fick från Uber efter åkning var också i CNY. :confused:

Ett exempel:
Originalpriset ¥39.00 (CNY)

Debitering på mitt Amex:
Kod:
UBER UBER SAN FRANCISCO 
6.28 UNITED STATES DOLLAR
56,00 kr

Därför vill jag fråga er, debiterar Uber alltid i US dollar?
 

Senator

Moderator
Förlåt, nu var jag lite otydlig. På bilden ser du hur AMEX visar detta för resor i Sverige och resor utomlands. Om din profil är registrerat i Sverige är default valuta SEK. Men alla transaktioner utomlands går via Uber San Fran, men i den valutan i det land du vistades i. I mitt fall var detta Norge. Det ser ut som att transaktionen är i USD, men vad jag ser är bara en NOK till SEK transaktion.

230f993e094cec9ba25ce33b95de40de.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Förlåt, nu var jag lite otydlig. På bilden ser du hur AMEX visar detta för resor i Sverige och resor utomlands. Om din profil är registrerat i Sverige är default valuta SEK. Men alla transaktioner utomlands går via Uber San Fran, men i den valutan i det land du vistades i. I mitt fall var detta Norge. Det ser ut som att transaktionen är i USD, men vad jag ser är bara en NOK till SEK transaktion.

230f993e094cec9ba25ce33b95de40de.jpg
Ja, för ditt exempel är i NOK men i mitt fall står det tydligt debitering i US dollar trots att jag åkte med Uber i Kina och fick kvittot i CNY.
 

Senator

Moderator
Ja, för ditt exempel är i NOK men i mitt fall står det tydligt debitering i US dollar trots att jag åkte med Uber i Kina och fick kvittot i CNY.

Ok, ser det nu. Men svaret är NEJ på frågan: "Debiterar Uber alltid i US dollar?"

Kan tänka mig att visa länder/valutor har en transaktion via USD. Men jag har betalat NOK i Norge, SEK i Sverige och EURO i Frankrike...
 
Toppen