Senaste nytt

Förvirrat att uppgradera för poäng på Star Alliance partners

jurgenb

Medlem
Har en Premium Eco bokad hos LH ARN-MUC-SFO, SFO-FRA-ARN inom kort och tänkte att det vore kul o pröva o se vad som händer på sas.se och deras sida för Uppgraderingar för poäng på *A.

Enligt SAS själva är det ju endast Fullpris Economy (Y, B) som går att uppgradera till Business, men varför inte Pr Eco är ju dyrare men verkar ge samma poäng som Y gällande intjäning inom LH om jag läste rätt. Sak samma.

Så jag körde in alla detaljer från bokningen på SAS sida för detta och JA det fanns tillgänglighet i utresan att köra Business MUC-SFO men dessvärre ingen tillgänglighet SFO-FRA för återresan.
Med valet, Bekräfta! Men också detaljen att detta skulle kosta 70000 EB poäng, vilket jag tyckte var fel då varje väg är 35000 EB enligt Star Alliance upgrade - SAS

Så jag tryckte Avbryt (med baktanken nu kommer det säkert strula) - mycket riktigt!
Vid sök för upg endast för utresa MUC-SFO så fanns nu inte längre någon tillgänglighet.

Samtal med SAS CC och en lång väntan på ca 10 min kom svaret, du har fel biljettklass för att uppgradera. Jo tack jag vet men jag hade ändå chansen att trycka Bekräfta, gissar att min halvdanna bokning reserverade platsen ändå eller något sådant. Men det ville CC inte vara behjälplig med i någon form.

Så frågan är ju, är det fel i gränssnittet hos SAS/OT (som sköter upg enligt SAS CC) eller är det bara så att SAS helt enkelt missat att uppdatera att också LH Pr Eco faktiskt också går att uppgradera (vilket LH själva erbjuder med M&M men med något färre poäng såklart).
 
Intressant...Jag har ett liknande problem. Försöker hitta eco-biljetter med LH till Buenos Aires i bokningsklasserna Y eller B, som anges vara dom enda som går att uppgradera. Men finns inga biljetter i dom bokningsklasserna, inte äns om jag söker på Premium eco.
 

Dr. Miles

Expert
Intressant...Jag har ett liknande problem. Försöker hitta eco-biljetter med LH till Buenos Aires i bokningsklasserna Y eller B, som anges vara dom enda som går att uppgradera. Men finns inga biljetter i dom bokningsklasserna, inte äns om jag söker på Premium eco.
Menar du att det inte finns lediga platser i Y eller B klass eller finns det inga priser överhuvudtaget?

För din information finns det följande priser från Linköping till Buenos Aires t/r som Lufthansa biljett.

BFFSW: 27.123 SEK exkl. skatter
YFFSW: 33.038 SEK exkl. skatter

Om ett företag inte har specialavtal med Lufthansa, köper de nog inte de här biljetterna frivilligt. Det blir nog billigare att köpa en rabatterad Business class biljett hos något annat flygbolag.
 

Flying P

Medlem
Premium ekonomi på Lufthansa bokas i G, E eller N där G är högsta bucket.
Att inte finna biljetter i B eller Y när man söker på premium ekonomi är helt logiskt då B och Y är vanlig ekonomi.
Dock, Y brukar alltid öppnas upp om man väntelistar då Lufthansa tjänar otroligt bra med pengar på dessa dyra fares.
 

jurgenb

Medlem
Jag ser gärna att frågan håller sig till min ursprungliga fråga, ska det gå att uppgradera en G eller E biljett hos LH till Business Class med sina EB poäng eller ej. Inte enligt SAS websida eller kundtjänst men verkade ju gå bra enligt deras upg sida (som tydligen körs ihop med OptionTown)
 

Dr. Miles

Expert
Jag ser gärna att frågan håller sig till min ursprungliga fråga, ska det gå att uppgradera en G eller E biljett hos LH till Business Class med sina EB poäng eller ej. Inte enligt SAS websida eller kundtjänst men verkade ju gå bra enligt deras upg sida (som tydligen körs ihop med OptionTown)
Det är ganska enkelt att ta reda på. Officiellt svar: Nej

Uppgradera med pong p Star Alliance och SAS - SAS
 
Det lyder ekstremt underligt at point-opgraderinger hos Star Alliance partnere skulle gå igennem OptionTown, det lyder som noget kunderservice har misforstået.
 

jurgenb

Medlem
Ja kundtjänst är ju inte känd för o vara pålästa. Men återigen jag hade en knapptryckning kvar.. "Bekräfta" så skulle påstå att det verkar ju ha gått o boka uppgraderingen (tills platserna då verkar ha tagit slut) och följdfrågan blir ju, en Y biljett är ju billigare än en G så varför skulle det inte funka med samma antal poäng som du måste lägga om du har en Y biljett. Vilket det ju uppenbarligen verkade göra dessutom! Dvs har SAS missat att uppgradera sina egna tabeller?!
 
Toppen