Senaste nytt

Mina tankar kring Turkish Airlines

Så sitter man här igen, styvt 10 000 möh på väg hem efter en 4-dagars jobbresa till Turkiet. Har blivit mycket resande i år, 17 fligher för att vara mer exakt. Ska bli skönt att komma hem och mjuklanda på kontoret för att sedan hålla helg. Kände att det var min tur att bidra med något till detta i mina ögon fantastiska forum som gett mig själv mycket behagligare resande. Hoppas med denna rapport kunna inspirera/informera andra (förrutom alla gurus som redan är fullärda =) ). Jag är tyvärr lite dålig (än så länge) på att ta bilder men ska försöka bättra mig. Men nog kallprat och ”down to business”, som rubriken lyder så tänkte jag bara kort dela med mig om mina tankar kring Turkish Airlines. Främsta anledningen till detta är att jag läst så varierande åsikter om THY, både på BC.SE och utanför.

Pre-flight
I söndags vid 10.30 bordade jag tåget i Malmö för att ta mig mig till CPH, pga banarbete hade man reducerat antalet avgångar och som grädde på moset extra korta tåg. Detta innebar extremt överfullt tåg där folk bokstavligen stod på sina väskor för att få plats. Nåväl, när vi anländer till CPH 15 min försenade traskar jag till T2 för att printa boardingkort och byta till favoritplatsen ”Exit row aisle seat” eftersom man inte kunde boka dessa platser när man checkade in online. Det fanns en ledig plats kvar och den knep jag, upp till andra våningen för att trängas i säkerhetskontrollen då man inte kan använda SAS fast track när man reser med Turkish på Economy biljett. Loungen kan man ju förväl använda som vanligt så det blev nåt glas cola och lite mat från den minst sagt trötta buffen.

Avfärd CPH-ADB
Traskade i god tid bort till gaten då man måste passera passkontgrollen, var dock väldigt lite folk denna söndag så det var bara att gå rakt igenom. Boarding skedde redan 30 min innan så det var ingen lång väntan i gaten. Planet var bytt från det schemalagda 737-800 till 737-900ER, blev mycket glad över detta då jag aldrig testat denna modell förrut, och gladare skulle jag bli. När jag kom på och passerade business class blev jag lite bitter att jag inte skulle sitta här då det såg fantastiskt fint ut, med generösa fåtöljer och en bra seat pitch (hittade ingen info om detta). Min bitterhet höll dock inte i sig så länge då min exit row plats hade väldigt gott om utrymme och utan granne, dessutom fanns det IFE på alla platser i economy. Tror det är svårt att finna på andra bolag inom Europa, jag har iaf aldrig upplevt det förr. Maten smakade väldigt bra och var förvånansvärt bra för att vara economy intra Europa, dryckesutbudet spände från drinkar till olika sorters juice och läsk, dock ingen champagne. Resan gick väldigt snabbt och vips landade vi i Istanbul. Hade läst att det skulle finnas en lounge i inrikesterminalen som jag tänkte använda då jag hade ca 1,5h till nästa flight. Det var nu som jag började imponeras av THY’s service, lämnade utrikesterminalen och sladdade runt hörnan för att hitta en hiss som tog mig ner till inrikesloungen. Det visade sig att både incheckning, transfer och säkerhetskontroll fanns vid ingången till loungen, oerhört smidigt!

Loungen erbjöd mer än vad man kan förvänta sig av en inikes lounge i mina ögon, bra utbud av kall mat och diverse desserter/kakor. Dryckesutbudet var också bra, öl var dock den enda alkoholen jag såg. Tog i vanlig ordning lite Cola Light och tog upp plattan för att kolla mail och göra andra viktiga saker (läs: kolla på Friends och spela Angry Birds). 20 Min innan avgång blinkade ”boarding” för Izmir flighten, tog mig ut till de trevliga kvinnorna vid incheckningsdisken och frågade åt vilket håll jag skulle gå, fick då infon på knacklig Engelska att jag skulle vänta i loungen. Jaha,konstigt tänkte jag, men Svensk som man är så lydde man fint order och satte sig i loungen igen. Fem minuter senare kom en söt tjej från incheckningen fram med ett strålande leende och sade att jag kunde följa med så skulle hon visa vägen. Innan vi nådde ingången till loungen svängde vi höger mot en dörr ut, det visade sig att man skickade alla business/*Gold med buss ut direkt till flyget från loungen så man bordade sist av alla. Väldigt smidigt och man kände sig verkligen väl omhändertagen. Hade ordnat exit row aisle igen och slog mig ner i detta något slitna A319, ingen större fara dock när flighten bara skulle ta 40 min. Det enda anmärkningsvärda med denna flighten är väl att de lyckades servera både mat och dryck, det gick dock väldigt fort! Först en runda med dryck och mat, tillbaks till galleyt för att byta vagn och ut igen för att slänga skräpet. Folk fick verkligen kasta i sig maten ifall de skulle hinna. När hela proceduren vara genomstressad tändes ”fasten seat belt” och det var dags att ta mark på Izmirs flygplats.

Hilton, Izmir
Då jag genom denna eminenta sida löst ett nytt Hhonors Gold (hade tidigare kombinerat med AmEx) valde jag att bo på Hilton Izmir, även om detta inte var bästa hotellet i stan, Swissotel kostade bara något mer och var nästan nytt. Checkade in och blev uppgraderad till Executive floor, trevligt! Förrutom ett väldigt bra gym och trevlig pool var väl inte hotellet något anmärkningsvärt, dock väldigt prsivärt då det bara kostade 800 kr per natt inkl frukost!

ADB-IST
Efetr två långa dagar var det dags att styra mot Istanbul för ytterliggare två dagars jobb. Var i hyfsad tid till flygplatsen då jag ville hinna jobba lite innan avgång. Blev släppt av taxin utanför avgångshallen, gick igenom säkerhetskontrollen (som låg i direkt anslutning till ingången innan incheckningsdisken) och gick fram för att checka in och välja ”exit row, aisle” i vanlig ordning. Gjorde detta och frågade efter vägen till loungen. Det visade sig då att jag var tvungen att gå ut igen och gå utomhus för att nå loungen, konstigt tänkte jag. Nåväl, ut genom dörrarna, 90 graders sväng och gå längs med vägen, väldigt märkligt, ”är jag verkligen rätt?” tänkte jag för mig själv och muttrade. Efter någon minut såg jag ”CIP terminal”, då förstod jag. Jag skulle åkt dit från början då det var en separat byggnad som innehöll lounge, säkerhetskontroll och incheckning för business/*Gold. Det vara bara att strippa igen för att gå igenom säkerhetskontroll för andra gången inom 5 min. Väldigt trevlig och fräsch lounge som dock inte serverade alkohol (stör iof inte mig), Jacob har skrivit ett reportage om loungen som ni finner här. När det var dags för boarding hämtades man precis som i Istanbul med buss och boardade sist. Enda nackdelen jag ser med detta är att det kan vara svårt att få plats med handbagaget om man har en större väska plus arbetsväska, extra stort problem om man sitter längst fram eller på ”exit row” då man inte får ha något i knäet eller vid fötterna under start och landning. Tämligen ordinär flight till Istanbul som dock innehöll mat och dricka.

Double tree by Hilton, Moda (Asiatiska sidan Istanbul
Trött hoppade jag in i taxi och skulle påbörja den långa resan till andra sidan, dvs Asiatiska sidan, där jag skulle bo. Eftersom kl var 23 var inte trafiken så farlig som den kan vara och resan tog bara en timme.
Av samma anledning som vid valet av hotellet i Izmir hade jag valt ett Hilton hotel, denna gången ett Double Tree som endast var 8 månader gammalt. Detta visade sig vara en vinstlott! Blev uppgraderad till Suite pga min guldstatus och fick ett hörnrum med fantastisk utsikt över Bosporen. Om någon ska åka till Istanbul och bo i denna delen av stan (Uskudar) kan jag varmt rekomendera hotellet. Väldigt fint gym och SPA avdelningen var en av de bättre jag varit på. Inomhuspool med ena långsidan av glas, sauna, turkisk bastu och trevlig relaxavdelning. På taket fanns ett stort soldäck och utomhuspool som var öppen på sommaren, såg väldigt trevligt ut. Betalade 1200:- per natt vilket jag tycker är ett kap. Bokade två dagar innan incheck så det går att få för under tusenlappen.

IST-CPH
Så efter två dagar med möten i Istanbul var det dags att i rusningstrafik åka tillbaks till Ataturk, flygplatsen på Europeiska sidan. Inga olyckor på vägen så jag klarade mig på 1,5h vilket jag tror (?) är bra när man åker vid 17-tiden. Gick in genom den dedikerade ingången och säkerhetskontrollen för business/*Gold och checkade in för att änen gång välja ”exit row, aisle”. Kollade även vad det skulle kosta att uppgradera till BC, det skulle kosta 450€! Med tanke på att resan totalt ToR CPH-ADB kostade ca 330€ kändes detta inte riktigt rimligt. Tog sikte på passkontrollen för att sedan svänga vänster mot THY loungen. Scannade boardingkortet i entren för att kunna gå igenom spärren, och sen fick jag den största överaskningen så långt på resan. Första man möts av är ett bibliotek och ett biljardbord, svänger höger och ser att där finns rejäla förvaringsskåp av glas med pinkod-lås, väldigt smidigt. Normalt brukar man få lämna väskan (om man vill dvs) till personalen i incheckningsdisken så förvarar de väskan i ett rum bakom. Jag gillar inte detta för då måste jag be om väskan ifall jag glömt något eller vill lämna något efter en stund. Väl inne i loungen fanns fyra olika stationer med varm mat, kak/tårt-station, dricka fanns utplacerat på flera ställen likaså små barer där man kunda stärka sig med diverse rusmedel. Lekhörna för barn och Plasystation för de som är lite så där mellangamla (eller vi som inte växt upp än). Tyckte det var väldigt trevlig atmosfär och det kändes ombonat även om loungen är väldigt stor. En rolig iaktagelse jag gjorde var att om man sitter under ”tälten” som de inrett loungen med på vissa ställen så studsade ljudet från ena endan till den andra, detta gjorde att vissa vinklar trodde man att där satt någon precis bredvid en! Någon anann som märkt detta eller hör jag främmande röster??

Efter att suttit lite för länge i loungen och inhandlat ny kökscognac så blev det bråttom till gaten då det plötsligt lyste ”final call”. Har dock fått för mig att de i mellan östern och Asien använder detta på ett lite anorlunda sätt för att se till att folk inte kommer alldeles för sent till gaten. En säkerhetskontroll till innan gaten som dock inte var särskilt noggrann. Jag blev plötsligt som enda passagerare stoppad av gatepersonalen, i vanlig ordning tänkte jag direkt ”vad har jag nu gjort?”. Hon tog mitt boardingkort och kryssade över platsen, ”fan”, tänkte jag, där rök min ”exit row, aisle” (börjag jag bli tjatig??). Dock fick jag ge upp min favoritplats för att istället ta sätet 2B, och vips så satt jag i busniess class utan att betalt 450€! Dagens flight opereras av en äldre 737- 700 så det är inget man skriver hem om, dock rätt så gott om plats, breda stolar och ingen Turk eller Dansk som sovande dreglar på min axel (har faktiskt hänt!). Litet glas champagne pre-flight (oklart vad det var för sort, smakade dock helt ok, mao ingen Moët!) och sedan start. Väl uppe i luften blev vi serverade på bricka med duk gjord av samma material som man ibland hittar på bättre toaletter för att lägga på ringen. Det grillade kycklingspettet smakade oförskämt bra och man skulle kunna tro att det var nylagat. Sallad, meze tallrik och chokladpudding var också helt ok.

Så efter mat, skrivande på denna reserapporten och ett pit stop på puderrummet så har lampan tänts för ladning på CPH. Vad snabbt det gick. Kanske ska börja skriva mer för att fördriva tiden? Jag får ursäkta att det är så snålt med bilder, tycker själv att det är tråkigt att läsa rapporter utan bilder men det måste ju finnas utrymme för förbättring, eller hur?

I inledningen svamlade jag något om mina tankar kring THY, om ni inte förstått det än så är jag väldigt imponerad av flygbolaget och dess service. Även om jag inte haft *Gold eller blivit uppgraderad påvägen hem så hade jag varit mycket nöjd med vad Turkish erbjuder, speciellt med tanke att det är inom Europa och med tanke på prislappen. Har fått blodad tand och hoppas kunna prova longhaul snart, ska nog till Peking om ett par veckor så då får man väl spendera någon extra timme på resan istället för att ta SK direkt.

Avslutningsvis skulle jag vilja ge ros till redaktionen som jag tycker gör ett fantastiskt jobb, dessutom ideellt. Alltför många idag är i min mening ”fat and happy” och får inte ändan ur vagnen utan avlöning. Stor eloge till er och alla andra som bidrar till att mitt och andra forummedlemmars resande blir så mycket roligare och bättre. Ser fram emot en BC.SE träff i Malmö eller Köpenhamn för att för en kväll få vara så där härligt nördig!
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Tack för trevlig läsning, rickardjacobson!

Jag tycker också att deras inrikes lounge på Istanbul Ataturk flygplatsen är trevlig och smidig.
Det var första gången för mig att boarda direkt från loungen.

Har fått blodad tand och hoppas kunna prova longhaul snart, ska nog till Peking om ett par veckor så då får man väl spendera någon extra timme på resan istället för att ta SK direkt.

Appropå din kommande resa till Beijing, Köpenhamn-Istanbul-Beijing T/R med Turkish Airlines i Economy Comfort Class kostar ca 7.000 SEK inkl. skatter.
Turkish Airlines Comfort Class_01.jpg Turkish Airlines Comfort Class_02.jpg
(Foto: Turkish Airlines Press Room)

I och för sig du har redan varit Istanbul, men om din transittid är 6 timmar eller längre så kan du delta Turkish Airlines gratis sightseeingtur. :)

Avslutningsvis skulle jag vilja ge ros till redaktionen som jag tycker gör ett fantastiskt jobb, dessutom ideellt. Alltför många idag är i min mening ”fat and happy” och får inte ändan ur vagnen utan avlöning. Stor eloge till er och alla andra som bidrar till att mitt och andra forummedlemmars resande blir så mycket roligare och bättre. Ser fram emot en BC.SE träff i Malmö eller Köpenhamn för att för en kväll få vara så där härligt nördig!

Tack det samma! Är det kanske dags för att skapa BusinessClass.se lokalträff i Malmö tråd? :)
 
Last edited:

Mikael

Medlem
Efter att suttit lite för länge i loungen och inhandlat ny kökscognac så blev det bråttom till gaten då det plötsligt lyste ”final call”. Har dock fått för mig att de i mellan östern och Asien använder detta på ett lite anorlunda sätt för att se till att folk inte kommer alldeles för sent till gaten.

Jag störde mig lite på detta sista jag flög från IST. Status för mitt flyg gick från "wait in lounge" direkt till "final call". Jag tycker de kunde ha ett mellanläge, tex "boarding". (Det säga finnas på vissa andra flygplatser runt om in världen :))
 

PYRZ

Medlem
Väldigt bra och detaljerad rapport rickardjacobson! Flyger själv en hel del med TK och de funkar bra i de flesta fallen men servicen känns lite ojämn.

BTW, säkerhetskontrollen innan gaten kommer att tas bort i IST och SAW till att börja med. Säkerhetskontrollen kommer att ske före passkontroll istället, som det är på de flesta europesika flygplatserna. De kanske man inte behöver skynda till gaten :)
 
Det är fler och fler som lovordar THY. Varför skall jag fortsätta vara loyal kund till SK? Endast för att kunna flyga via ARN-CPH-OSL? Tror jag kan leva utan det. Undrar varför kan inte SK expandera på samma sätt som TK, vad är det som saknas?
 

PYRZ

Medlem
Jag är ingen flygexpert här på BC, det finns andra som kan analysera detta bättre säkert, men en av de stora anledningarna att TK kan expandera är väl IST geografiska läge som hub för TK. Det ligger bra till för att flyga folk från Europa till Asien, Afrika mm... Det är inte bara TK som använder sitt geografiska läge, det samma gäller QR som faktiskt har gett TK en bra match (iaf från Skandinavien), speciellt till Asien. Sen är det väl lättare att ha en ägare som TK eller QR har än SAS som har flera...
 

Gnopps

Medlem
Kull läsning, tack! Du är inte de enda BC-medlemmen som nyligen blivit uppgraderad på TK, ta en titt bland reserapporterna!

Öresundstågen brukar vara det tråkigaste med att resa till/från Kastrup, allt för ofta är de just så fulla som du beskriver.

Jag har också flugit mellan Istanbul och Izmir. Även jag blev imponerad av att de på denna korta flygning hann med både servering med val (macka eller sallad) + dryckesservering, verkligen topp!
 

ulagun

Medlem
Instämmer med de positiva rapporterna. Businessincheckningen i CPH kan dock vara lite si och så med vilka passagerare de släpper fram.
Har endast rest med dem privat både til IST men även Abu Dhabi samt Dubai några gånger och, inte minst viktigt när man reser privat, har konstaterat att biljettpriserna ligger generellt ca. 20% lägre jämfört med både LH och LX. För att inte glömma jämförelsen Turkish/SAS CPH- Dubai över förra jul/nyår. SAS ca. 5.600 ochTurkish 3.800.
Nackdelen är bytet i IST, framförallt på hemresan samt okristliga avgångstiderna från Emiraten. Uppvägs lite av servicenivån samt nya loungen.
 

Jacob

Medlem
Tack för trevligt reportage!

Jag har också flugit Istanbul-Izmir fast i business class och det var långt över förväntan med en ordentlig kall måltid från Do & Co med god pannacotta till efterrätt. Dessutom champagne före avgång. Hur många flygbolag erbjuder det på en 50 minuter lång inrikesflygning?

Och som sagt loungen i Izmir är riktigt trevlig.
Turkish Airlines Lounge, Izmir

Jag ska förresten se till att lägga upp en loungeguide kring inrikesloungen i Istanbul som är som en miniversion av första klass terminalen i Frankfurt. Har rätt mycket bilder...
 
Toppen