Senaste nytt

Jordbävning i Tokyo - behöver man oroa sig?

Tokyo drabbas ofta av jordbävningar men nu har dom haft ett par rejäla skakningar senaste dagarna och enligt media kan ett jätteskalv vara nära förestående. Låter inte så skoj att åka dit nästa helg. Vad tror ni?
 
Tokyo er nok det sted jeg helst vil være under et jordskælv.

Jeg er overbevist om at du får et problemfrit ophold - bare sørg for at have lidt ekstra marginal ved transport.
 

Dr. Miles

Expert
Är man orolig för jordvävning bör man inte åka till Japan alls.
Hela Japan är ovanför vulkanbältet och fyra jordplattorna (Euroasian plate, Pacific plate, Okhotsk plate och Filipino plate) möts. Vilket innebär att ingenstans i Japan är säker från vulkanutbrott och jordvävning.

Screenshot20150531_01.png
 
A

Aurora

Guest
Det er umulig å forutse når neste skjelv skjer. Kan skje i morgen, kan skje om 5 år. Hilsen geofysikeren.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag skulle absolut åka men alltid svårt att ge andra personer råd när det handlar om potentiellt farliga saker. En vän som var där under det stora skalvet 2011 (hans tåg stannade under jord) tyckte att skalvet gav en mer fascinerande och imponerande bild av folket än han någonsin hade kunnat få under en "vanlig" resa. Men visst, Tokyo var inte lika drabbat som längre norrut och smäller det till rejält vore det inte kul. Jag tycker ändå det är lite jämförbart med att flygplanet störtar - ja det kan hända, men det är så osannolikt att jag alltid är beredd att chansa.
 

NotRyan

Medlem
Ähh, åk på ni till Tokyo, det är ju trots allt ett rätt utvecklat land, min kollega @knordl som var på plats i Kathmandu under det stora skalvet häromsistens tyckte att det var en upplevelse, inte direkt jättehemskt för honom, men inget han längtar efter att vara med om igen typ...
 
S

SPG1

Guest
Det "experterna" oroar sig för är inte skalvet per se. De är mer oroliga för den som kan ske efteråt. Många delar av Tokyo är byggda på lerbottnar och det finns en risk att vatten pressas in I det och då blir det visst en gigantisk lerpöl :)
 
Toppen