Senaste nytt

Besöka Kinesiska muren med tåg

Dr. Miles

Expert
Det kan ta både tid och pengar för att åka till Kinesiska muren från centrala Beijing.
Ibland är det så illa så att det tar en timme bara komma ut från stan.

Men det finns både billigt och (ganska) smidigt sätt att åka till Kinesiska muren.
Det är att åka snabbtåg. (Nja, det är inte snabbt, men tågmodellen är snabbtåg.)
Snabbtåg avgår från Beijing North Station(北京北站) och du ska kliva av Badaling(八达岭).
Observera att tåget går vidare mot Yanqing(uttalas yan-ching, 延庆), så kolla skylten på tåget om det står 延庆 när du tar tåget från Beijing North Station.

Beijing North Station ligger ganska nära från tunnelbanastation: Xizhimen (西直门)
Xizhimen station finns på nordväst sida av linje 2, så kallad Circle Line.
Beijing North 08.jpg

Ta utgång A1 från Xizhimen tunnelbana station. Följ skylten som pekar 北京北站(Beijing North Station).
Obs, som du ser, plötsligt försvinner engelska texter från skylten...
Beijing North 01.JPG Beijing North 02.JPG

Så här Beijing North Station(北京北站) ser utrifrån.
Beijing North 03.JPG

Biljettpriset mellan Beijing North Station och Badaling(Kinesiska muren) är bara 6 CNY(Ungefär lika mycket i SEK).
Biljetten gäller både för platser i första klass och i andra klass. Så först till kvarn som gäller.

Om du har 市政交通一卡通 (Beijings motsvarighet till SL Access/Octopus Card/ez Link), så kan du bara hålla kortet mot läsaren vid spärren så slipper du stå i kö för att köpa biljett.
Beijing North 04.JPG

Så här snabbtåget(som inte är snabb...) ser ut.
Beijing North 05.JPG

Beijing North 06.JPG
Andra klass​
Beijing North 07.JPG
Första klass​


När du har kommit till Badaling station, det är bara ca 1 kilometers promenad till ingången av Kinesiska muren.

Badaling station.
Badaling 02.jpg


Ingång av Kinesiska muren.
Badaling 03.jpg

Jag har skrivit ner tidtabellen nedan. Det är mycket praktiskt att ha med sig.

Tidtabell mellan Beijing North och Badaling

Ditresa
TågnummerAvgångsstationAvgångstidStation vid
Kinesiska muren
Ankomsttid
Badaling 八达岭
Slutdestination
S201北京北站 Beijing North Station06:12八达岭 Badaling (Kinesiska muren)07:30延庆 Yanqing
S203北京北站 Beijing North Station07:58八达岭 Badaling (Kinesiska muren)09:19延庆 Yanqing
S205北京北站 Beijing North Station08:34八达岭 Badaling (Kinesiska muren)09:43延庆 Yanqing
S207北京北站 Beijing North Station09:03八达岭 Badaling (Kinesiska muren)10:14延庆 Yanqing
S209北京北站 Beijing North Station10:57八达岭 Badaling (Kinesiska muren)12:11延庆 Yanqing
S211北京北站 Beijing North Station12:43八达岭 Badaling (Kinesiska muren)14:00延庆 Yanqing
S213北京北站 Beijing North Station13:14八达岭 Badaling (Kinesiska muren)14:23延庆 Yanqing
S215北京北站 Beijing North Station13:33八达岭 Badaling (Kinesiska muren)14:46延庆 Yanqing
S217北京北站 Beijing North Station15:25八达岭 Badaling (Kinesiska muren)16:42延庆 Yanqing
S219北京北站 Beijing North Station17:11八达岭 Badaling (Kinesiska muren)18:29延庆 Yanqing
S221北京北站 Beijing North Station17:41八达岭 Badaling (Kinesiska muren)18:55延庆 Yanqing
S223北京北站 Beijing North Station18:01八达岭 Badaling (Kinesiska muren)19:18延庆 Yanqing
S227北京北站 Beijing North Station21:30八达岭 Badaling (Kinesiska muren)22:43延庆 Yanqing


Hemresa
TågnummerAvgångsstationAvgångstidSlutdestinationAnkomst
slutdestination
S208八达岭 Badaling (Kinesiska muren)08:23北京北站 Beijing North Station09:46
S210八达岭 Badaling (Kinesiska muren)10:53北京北站 Beijing North Station12:13
S212八达岭 Badaling (Kinesiska muren)11:21北京北站 Beijing North Station12:41
S214八达岭 Badaling (Kinesiska muren)11:51北京北站 Beijing North Station13:12
S216八达岭 Badaling (Kinesiska muren)13:03北京北站 Beijing North Station14:20
S218八达岭 Badaling (Kinesiska muren)15:19北京北站 Beijing North Station16:43
S220八达岭 Badaling (Kinesiska muren)15:51北京北站 Beijing North Station17:25
S222八达岭 Badaling (Kinesiska muren)16:23北京北站 Beijing North Station17:39
S224八达岭 Badaling (Kinesiska muren)17:34北京北站 Beijing North Station18:54
S226八达岭 Badaling (Kinesiska muren)19:55北京北站 Beijing North Station21:15
S230八达岭 Badaling (Kinesiska muren)20:46北京北站 Beijing North Station22:16
S232八达岭 Badaling (Kinesiska muren)21:53北京北站 Beijing North Station23:16
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det finns säkert några BusinessClass.se medlemmar som har bokat SAS EuroBonus 20 års kampanjbiljett till Beijing.
Hoppas den lilla trip reporten gör nytta för er.
 
Last edited:

fcl

Medlem
Jag kan rekommendera detta sätt att se kinesiska muren i stället för att boka en guidad tur. Jag åkte med detta tåg när jag var i Beijing i höstas. Fördelarna som jag såg var att man själv kan bestämma hur lång tid man vill lägga på muren och slipper forcerade shoppingstopp på vägen. Det finns en linbana men jag gick både upp och ner och det tyckte jag var en stor del av upplevelsen då det var ganska brant.

Jag hade turen att kunna åka dit på en dag då det var klart väder och inte så mycket folk. Tydligen är den östra sidan mer populär men jag gick upp på den västra sidan och där var det färre besökare. På vägen blev tåget försenat och fick jag mig i en lektion hur man tränger sig
som en kines.

Nackdelen är att man inte på något enkelt sätt kan besöka Minggravarna som ofta ingår i en guidad tur.
 

Dr. Miles

Expert
Hur man åker till Minggravarna från Beijing

Nackdelen är att man inte på något enkelt sätt kan besöka Minggravarna som ofta ingår i en guidad tur.

Du kan ta direktbuss 872 från 德胜门 (Deshengmen) busstation till 定陵(Dingling, en av de Minggravarna).

德胜门 (Deshengmen) ligger ca 500 m från tunnelbana station 积水潭 (Jishuitan) som ligger på Line 2(Circle Line) .
Deshengmen.jpg

Buss 872 kör mestadel på motorväg och det tar lite över en timme (det beror självklart på trafiken) till Dingling.
Deshengmen-Dingling.jpg


Jag tror att biljetten kostar mellan 6 - 9 CNY per resa.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Stämmer det att Simatai är stängt för besök?

Kinesiska muren i 司马台(Simatai) stängdes för allmänheten i juni 2010 pga lokala myndigheter vill uppgradera området till godkänt turistområde (krävs statens inspektion) och tvingar folk flytta från området.
Enligt kinesiska webbsidor, lokala myndigheter vill sälja ensamrätt till någon tour operator för att tjäna stora pengar.

Jag vet inte om det öppnades igen eller ej. Antagligen det kan ta några år till.
 
Toppen