Senaste nytt

Erfarenheter att resa med små barn?

HCW

Medlem
Ska göra min första flight med infant som är några månader gammal i nästa vecka. Det är bara en kort inrikes med SAS för att barnet ska få lite vana och framför allt att vi ska se hur hon reagerar inför kommanbde lite längre flygningar. Hur funkar det rent praktiskt? Barnet kan inte hitta så en sulky funkar inte - kan man lyckas få ta med sig vagnen till gate eller blir det att checka in den direct och släpa runt på barnet?

Lyckas man få loss extra barnvagnspåsar till babyskydd till bilen etc? Jag är EBG.

Något annat handfast att tänka på utöver att ha got om tid, ha mätt unge etc?

Tack!
 

Andreaszan

Medlem
Vi flög 2 vuxna och 3 barn, 2 tvillingpojkar på 6 och en tjej på 2, RTW med *A i C. Rutten CPH-EWR-SEA-SFO / LAX-RAR-AKL-BNE / SYD-SIN-CGD-CPH. Varje gång vi gikk ombord så vi chocken i folks ögon, kommer det 3 barn??? Men det var max 30 sekunder gnäll på hela resan och resten var himmels. (Dock var bilresan SFO-LAX en mardröm i en MPV med 3 monstre i baksätet, presis motsatsen til hur jag trodde pacific costal highway skulle vara) Air New Zealand var lite problematisk med seating, det var svårt å ha koll på 2-åringen pga kabinlayouten der det inte finns några riktiga "par-platser". Men hon satt der ensam och var hur nöjd som helst. Alla andra bolag var det 1-2-1 eller 2-2 seating så det funkade perfekt.

När vi året efter fløg CPH-LHR-HKG-SYD i BA C utan stopp sa min ene pojke til meg, 1 timme innan landing i SYD "Pappa, kan man ha det bättre enn detta?"

Longhaul med barn i C er som familje-spa der alla bara njuter livet...när jag googlar semestrar börjar jag alltid på andra siden jorden (Papeete) och arbetar meg hemåt tills jag hittar nått som passar plånbok och tid.
 

Jones

Medlem
Ska göra min första flight med infant som är några månader gammal i nästa vecka.
Tolkar det som du ska med SAS. Man får inte ta vagn till gate (tror inte det är ändrat på senare tid). Man får påsar till både vagn och babyskydd vid incheckningen - gratis för EBG/EBD. Ingen officiell förmån men jag har aldrig betalat. Om flight inte är fullbokad rekommenderas att ta med babyskyddet ombord. Det får plats i hatthyllan om du inte behöver det och barnet sitter säkrare/bekvämare än i knät. Det är också bra med babyskyddet när man ska checka in sin vagn i specialbagaget. Då kan bebis sitta i den medans man krånglar med vagn i påse. Lånevagnarna på åtminstone Arlanda är inte passande för små bebisar - kanske finns det bagagevagnar med infant seat efter säkerhetskontrollen (aldrig sett det själv). Tror inte det finns någon familjedel i säkerhetskontrollen på Arlanda (finns i Oslo). Jag valde ofta plats långt bak i planet för att öka sannolikheten för lite extra plats. Upplever det enkelt att resa inrikes med barn. Visst, det finns vissa svettiga moment men även innerstadsbussen kan vara svettig ibland.
 
Tolkar det som du ska med SAS. Man får inte ta vagn till gate (tror inte det är ändrat på senare tid). Man får påsar till både vagn och babyskydd vid incheckningen - gratis för EBG/EBD. Ingen officiell förmån men jag har aldrig betalat.

Visst är det en officiell förmån! Angående specialbagage på SAS:
Är din vagn delbar ska den delas upp i två delar. Packa varje del i plastpåsar eller annat typ av skydd. Vi erbjuder särskilda plastpåsar på flygplatsen för 50 kronor (gratis för SAS Plus, SAS Business och EuroBonus Guld- ochDiamantmedlemmar). Tänk på att inga andra föremål än barnvagnen får ligga i plastpåsarna.

Om du får en extra gratis påse till babyskyddet vet jag inte, men skulle gissa att det inte är några problem. Som resande i SAS Plus (och ej EBG) har jag dock ibland stött på problem med check-in personal som hävdar att detta endast gäller guldmedlemmar. Så stå på dig i sådana fall!
 
Ska dock tilläggas att kvaliteten på SAS påsar lämnar mycket att önska. Tveksamt om jag skulle köpa en om den inte vore gratis.

Sverigeflygs påsar däremot, stora och tåliga! Det har faktiskt hänt att vi enbart har köpt påsar av dom, samtidigt som vi rest med SAS.
 

Jones

Medlem
Sverigeflygs påsar däremot, stora och tåliga! Det har faktiskt hänt att vi enbart har köpt påsar av dom, samtidigt som vi rest med SAS.
Gillar också Sverigeflygs påsar. Fast har alltid lite problem med att försluta dem när man är själv (eller skickar de med en förslutningsgrej idag?). Sverigeflyg är för övrigt bra med barn, alltid fått eget säte till bebis+babyskydd. Det enda är att de små planen är lite högljudda och ibland känns det högljutt från andra plan när man går ut plattan i Bromma. Mitt barn har dock alltid älskat Bromma just för att man får gå utomhus.
I kategorin nästan värdelöst vetande så kan nämnas att mosad banan klassas som vätska och hel banan som fast föda - i alla fall på Swedavias flygplatser. Så om man vill slippa provsmakningen i säkerhetskontrollen så mosar man efteråt.
 

FF#1

Medlem
Ska göra min första flight med infant som är några månader gammal i nästa vecka. Det är bara en kort inrikes med SAS för att barnet ska få lite vana och framför allt att vi ska se hur hon reagerar inför kommanbde lite längre flygningar. Hur funkar det rent praktiskt? Barnet kan inte hitta så en sulky funkar inte - kan man lyckas få ta med sig vagnen till gate eller blir det att checka in den direct och släpa runt på barnet?

Lyckas man få loss extra barnvagnspåsar till babyskydd till bilen etc? Jag är EBG.

Något annat handfast att tänka på utöver att ha got om tid, ha mätt unge etc?

Tack!
Bärsele eller sjal is the thing... Funkar kanon på resa med små, enda nackdelen är att man sticker ut på tex ett 5* hotell om man kommer gående med ungen i sjal... Minst sagt...
 
Gillar också Sverigeflygs påsar. Fast har alltid lite problem med att försluta dem när man är själv (eller skickar de med en förslutningsgrej idag?).
Minns inte hur det var senast. Jag har för mig att man får ett vanligt buntband. Hur som helst så har jag numera alltid med mig några kraftiga återförslutningsbara buntband i resevagnen. Perfekt till dessa påsar och diverse andra nödlösningar.
 

johan_fbg

Medlem
Någon som har koll på om det fungerar att lägga till en infant på en redan pågående flygning? Har bokat AAA-BBB // CCC-AAA och redan flugit AAA-BBB men nu vilja lägga till infant på CCC-AAA. Det gäller Lufthansa om det spelar någon roll.

(Jag vet att jag kan ringa och fråga men vill gärna ha input här först då jag generellt litar mer på er kunskap.)
 

Claes L

Medlem
Någon som har koll på om det fungerar att lägga till en infant på en redan pågående flygning? Har bokat AAA-BBB // CCC-AAA och redan flugit AAA-BBB men nu vilja lägga till infant på CCC-AAA. Det gäller Lufthansa om det spelar någon roll.

(Jag vet att jag kan ringa och fråga men vill gärna ha input här först då jag generellt litar mer på er kunskap.)
Är det en open-jaw? Isf brukar det väl vara lite problem att ändra när resan har påbörjats... och lägga till passagerare även infant in lap....
 
Toppen