Senaste nytt

Resa med flera barn i 1+2 config

När jag nu sitter och planerar höstens resor så inser jag att som förälder till två små barn infinner sig en ny situation för mig; hur funkar det att resa som ensam vuxen med två (eller fler) små barn i flygplan med säteskonfigurationen 1+2?

Jag reser ofta inrikes med mindre flygplan, ATR 72 och SAAB 2000, och i det sistnämnda placeras vuxen med infant-in-lap alltid på A-säte (där det finns en extra syrgasmask på vissa platser) , vilket betyder att 3-åringen hamnar ensam på andra sidan gången. Nu är han visserligen mycket van att flyga, så jag oroar mig inte för att han skulle bli rädd av den anledningen. Men han är trots allt 3 år, med allt vad det innebär av att inte lyssna på sina föräldrar eller inte sitta still, och sitter jag med ett spädbarn i famnen på andra sidan gången så blir det inte direkt lättare att styra upp situationen. Även om barn i den åldern nog ofta beter sig lugnare tillsammans med andra vuxna (han inräknad), kan jag knappast lämna över ansvaret till hans stolsgranne.

Så jag är nyfiken på era erfarenheter av att resa ensam vuxen tillsammans med flera barn.
 
Inte så genomtänkt av flygbolag/tillverkare att ha den typen av konfiguration. Jag tror nog ändå att din treåring kan sitta själv på stolen intill, att flyga är ju rätt spännande och brukar lugna ner situationen något. Jag misstänker att om du har någon bra person intill din treåring så kan du få lite hjälp, hade jag suttit där hade du inte behövt tänka på underhållning, sånt är jag bra på. Det är ju inga jätteplan heller, avståndet är inte så stort till din treåring om det skulle behövas. Och flighterna är ju korta...
 
Toppen