Senaste nytt

Jag har blivit skimmad igen!

Jag lyckades stoppa internetordrar på över 18000 kr som var lagda med mina kortuppgifter. Det tycker jag kändes väldigt bra, dels att bedragarna inte fick några varor och dels att jag sparade pengar åt MedMera Bank, som jag är enormt tacksam mot för alla Eurobonuspoäng jag har fått.
 

Delayed

Medlem
Jag lyckades stoppa internetordrar på över 18000 kr som var lagda med mina kortuppgifter. Det tycker jag kändes väldigt bra, dels att bedragarna inte fick några varor och dels att jag sparade pengar åt MedMera Bank, som jag är enormt tacksam mot för alla Eurobonuspoäng jag har fått.
Ja missförstå mig inte. Självklart är det bättre ju tidigare man upptäcker felaktigheter och kan stoppa eventuella bedragare! Där är vi nog fullständigt överens.

Dock tycker jag personligen att det är orimligt tidskrävande att dagligen "titta till" alla kort/konton. Det känns bara inte rimligt.
 

AndersSt

Medlem
Jag satt på tåget på väg till Kastrup för några dagar sedan när det plingade till i telefonen. En säkerhetskod från Eurobonus Mastercard, hmm, det var ju inte så bra. Loggar in på mitt kort och ser att det finns ett reserverat belopp som jag inte känner igen. Tänker i min enfald att jag ska kolla upp det här lite senare, det börjar bli sent och jag är snart framme vid Hilton. Sedan glömmer jag faktiskt av det, låter märkligt jag vet, men under natten får jag ett SMS från Mastercard, "kontakta oss angående transaktioner på ditt kort".

Jag är faktiskt imponerad av de algoritmer som detekterar misstänkt obehörigt användande av kortet. Någon har försökt göra ett köp på Internet men misslyckats pga att den sidan krävde säkerhetskod, den koden fick ju jag. Direkt efter det har man tydligen provat på ett par andra platser innan man hittat en webshop utan krav på säkerhetskod. Köpet gällde kvinnokläder på en större webshop och man har betalat via Paypal med mitt kort.

När man väl konstaterat att jag fortfarande har kortet i min ägo väljer man att endast spärra kortet för användning på Internet, jag kan fortfarande använda det med chip och pin. När jag kom hem ringde jag och spärrade kortet, igår kom mitt nya kort.

Är det någon här som har koll på vad som egentligen larmar om misstänkt obehörig användning? Detta är första gången jag blir skimmad.
 

NyfikenGrau

Medlem
Är det någon här som har koll på vad som egentligen larmar om misstänkt obehörig användning? Detta är första gången jag blir skimmad.

Aldrig blivit skimmad själv, men har blivit uppringd av banken när jag gjort överföringar till länder där tydligen sån här brottslighet statistiskt sett är vanlig. Sydafrika är ett sådant exempel. Liknande varningar fast inte kopplade till kreditkort fick jag på en exotisk östeuroparundtur jag nyligen gjorde; när jag loggade in i Ukraina ville mailtjänsten kolla att det verkligen var jag genom att skicka sms till mobilen.
 

SNIFF

Medlem
Är det någon här som har koll på vad som egentligen larmar om misstänkt obehörig användning? Detta är första gången jag blir skimmad.

Det är avancerade algoritmer som får till det. Man tittar på geografiskt läge, tidigare köpmönster, om du gjort transaktioner på plats A som ligger orimligt långt från plats B, etc.

Ett säkert sätt att få sitt kort spärrat är att köpa något litet, 10-50kr, för att sedan inom kort tidsintervall tanka drivmedel. Då spärras kortet automatiskt. Förfarandet är att man köper något litet för att kolla om kortet fungerar, sedan tankar man för att drivmedel är efterfrågat, behövs och är lätt att kränga vidare.
 

AndersSt

Medlem
Det är avancerade algoritmer som får till det. Man tittar på geografiskt läge, tidigare köpmönster, om du gjort transaktioner på plats A som ligger orimligt långt från plats B, etc.

Ett säkert sätt att få sitt kort spärrat är att köpa något litet, 10-50kr, för att sedan inom kort tidsintervall tanka drivmedel. Då spärras kortet automatiskt. Förfarandet är att man köper något litet för att kolla om kortet fungerar, sedan tankar man för att drivmedel är efterfrågat, behövs och är lätt att kränga vidare.

En kollega till mig berättade om att han först köpte en skinnjacka till sig själv och direkt efter betalade en likadan jacka åt sin mor. Banken kontaktade honom direkt pga samma belopp två gånger efter varandra i samma butik. Ganska vaket kan man tycka.

Det tråkiga är ju att man aldrig kan veta när eller hur kortuppgifterna kommit på avvägar, känns lite olustigt.
 

SNIFF

Medlem
Även det är ju ett mönster. Har flera kortinnehavare blivit skimmade och vad har de i så fall gemensamt? - Gemensam bankomat eller liknande.
 

In_Sweden

Medlem
Om alla de konton/kort man har stöds av Tink, Bankdroid eller liknande tjänst som samlar information om dina transaktioner, och de tjänster man använder har lösenordsbaserad login (för readonly-access), så går det väldigt fort. För mig tog det nyss under 20 sekunder att kontrollera att tre kort och ett par konton inte haft några större/oväntade utgifter sen helgen.
Tink är guld värt om man behöver enkel kontroll på sina kort. De ger även en notification i telefonen om du har annorlunda köpmönster jämfört med vad du brukar, så som ovanligt stora köp eller ovanligt många.
 

d99mlu

Medlem
Ett säkert sätt att få sitt kort spärrat är att köpa något litet, 10-50kr, för att sedan inom kort tidsintervall tanka drivmedel. Då spärras kortet automatiskt. Förfarandet är att man köper något litet för att kolla om kortet fungerar, sedan tankar man för att drivmedel är efterfrågat, behövs och är lätt att kränga vidare.
Jag tror dig, men det där måste ju ändå hända legitimt massor av gånger varje dag.

Har själv blivit skimmad två gånger. En gång i Mexico City där de måste ha kopierat kortet och sett min kod (det dök upp kontantuttag från konstiga ställen i Centralamerika) och en gång på Istanbuls flygplats (kortnumret användes till bisarrt mycket iTunes-krediter på kort tid).

Det som imponerar mig är hur problemfritt det var att få tillbaka pengarna i båda fallen. Tillsammans rörde det sig om kanske 100k, men banken kompenserade allt utan att blinka.
 

olo

Medlem
Jag blev skimmad i Ryssland för ett gäng år sedan. När jag hade kommit hem så ringde Handelsbanken Finans och frågade om jag varit i Korea, för deras övervakning av köp i olika tidszoner hade slagit till. När svarade med en motfråga om vilket Korea det gällde blev det tyst i flera minuter innan killen svarade osäkert: "Syd, skulle jag tro..." Jag hälsade att där hade jag inte varit, var på killen blev ännu mer förvånad "Har du varit i Nordkorea?", vilket jag inte dessvärre inte heller har varit i. Efter viss förvirring från personens sida, förstod han att jag bara var nyfiken på var den som skimmat kortet hade handlat någonstans, och berättade då att ett nytt kort redan var på väg till mig.

Det hela sköttes mycket smidigt. Jag märkte ingenting mer än att jag fick ett nytt kort någon dag senare.
 
Toppen