Senaste nytt

SAS Plus - "2 i 1" - som nat og dag

Jeg og et andet forummedlem, "Hr EBD" kørte i dag en T/R i SAS Plus til Paris for at spise brie, baguette og drikke Kronenbourg og Perrier i SAS Loungen på Charles de Gaulle. Flyvningerne var som nat og dag.

Vi er begge erfarne SAS Plus-flyvere og har til sammen mere end 150 flyvninger i Plus i bagagen over de seneste år. Alligevel overraskes vi over hvor stor forskel der er på en flyvning i SAS Plus.

SAS Plus er et finurligt produkt - på en god dag er det helt fantastisk, på en dårlig dag drømmer man om Ryanairs gule sæder og lotterisalg.

Dagens første flyvning, SK559 København-Paris, hører til kategorien af sørgelige Plus-flyvninger. Det starter med en ikke mindre end katastrofal prioboarding.

Vel i luften serveres vi, uden så meget som ét ord fra Crew, det relativt nye "Day Meal". Maden i SAS Plus er aldrig nogen stor oplevelse, men jeg har aldrig fået noget der var dårligt. Dagens æske var decideret uspiselig, Hr EBD, gav op efter 1 bid - jeg udviste storsind og gav den 3 chancer. Til sidst smed jeg dog også håndklædet i ringen.

Drikkevarerne til dette "måltid" var vin og vand, Hr EBD spørger efter 1 FLASKE vand og får (naturligvis?) serveret 1 GLAS vand. Jeg får samme "service".

Crewet skal have ros for at servere drikkevarer ganske hurtigt efter vi fik maden - derefter gik der dog cirka 1/2 time inden vi så dem igen... Vi havde således ikke mulighed for at bestille en salat, en sandwich eller for den sags skyld sprit til at drukne sorgerne. Havde det ikke været for det gode selskab var jeg nok gået fra forstanden.

Efter godt 1/2 time med løben frem og tilbage og salg i SAS Go fik vi endeligt mulighed for at bestille noget mad, troede vi - det var ikke muligt at få en salat så valget faldt på en muffins og cashewnødder. Udemærket. Så småt blev der også serveret en kop, næsten varm, kaffe.

Derudover var det en ikke-bemærkelsesværdig flyvning uden smil og andet fra besætningen - vi blev tilbudt en påfyldning af kaffekoppen, that's it. På vej mod toilettet opdagede jeg crew som i den grad var MIA (nix, ikke Miami...) sidde og læse avis. Så har man ligesom et billdede af prioriteterne.

Vi ankommer +/- planmæssigt til Paris, går gennem sikkerhedskontrollen og har ca 15 minutter til at indtage lidt forfriskninger i SAS ganske velbesøgte lounge.


Returflyvningen, SK1560 Paris-København indledes med en om muligt endnu mere katastrofal prioboarding - gaterne i Paris gør det ikke nemt, men dette var exceptionelt dårligt. Under skubben, masen og tilråb fra ikke-prioboardende kom vi ombord relativt hurtigt. Der var i den grad mulighed for DYKWIA, men vi valgte begge at udvise storsind.

Allerede fra det øjeblik vi går ombord er det en helt anden oplevelse. Crew har roteret mellem stationerne for og bag, vi har nu fornøjelsen af de to crew som serverede i Go på flyvningen til Paris.

Vi kommer igen i luften +/- til tiden og når også flyvehøjden ganske hurtigt. Servicen begynder og vi serveres denne gang med både smil og "velbekomme" - tænk at så lidt gør så stor forskel. Dennge gang var maden ganske udemærket - ikke det bedste jeg har fået i Plus, men bestemt acceptabelt.

Efter maden fik vi kaffe og chokolade og blev lidt senere også tilbudt både påfyldning af kaffekoppen såvel som mere chokolade. Alt sammen uden vi skulle spørge om ekstra.

Landing i København cirka som planlagt.


Selvom det måske ikke fremgår så tydeligt er der helt utroligt stor forskel på en flyvning i SAS Plus.

Flyvningen hvor Crew gør alt hvad de kan for pushe mer-salg i SAS Go fremfor at servere i Plus eller gemmer sig i galley og flyvningen hvor crew er nærværende og tilbyder ekstra drikke og snacks med et smil er unægteligt som nat og dag.

Andre som har "Nat og dag"-oplevelser i SAS Plus?
 
Last edited:
Jag har haft några grymma flighter med SAS - då har jag blivit förvånad över hur trevlig och engagerad personalen varit. Och hur ung besättningen varit, känns som att dom har rekryterat en hel del nytt senaste året/åren.
 

bossefin

Medlem
Håller med @Martin Björnström, det har slagit mig också. Klar skillnad mot för några år sedan. Problemet är just det tråden handlar om - att de bra jättebra upplevelserna varvas med sådana som kan vara klart trista. Konsekvent beteende är ju just nu inte SAS starka sida (typ chips/smoothie-hanteringen).
 

Andreaszan

Medlem
Jeg elsker dette forumet. Dette er den eneste platsen på planeten hvor man kan skrive at man flög til Paris "at spise brie, baguette og drikke Kronenbourg og Perrier i SAS Loungen på Charles de Gaulle" uten at man blir klassad som psykotisk....jag elsker det. Har aldri kört MR selv, men vid mer enn ett tilfelle har jag flygit til London "for en lunch"...nesten det samma. Men från och med nu skal det milage-runnes...det får bli lite FBT's hemma...(om ni hoovrar musen over FBT skal det stå Fake Business Trip...)

Takk til alla galningar her inne. Ni er som jag.
 

Magnus_K

Medlem
Jeg elsker dette forumet. Dette er den eneste platsen på planeten hvor man kan skrive at man flög til Paris "at spise brie, baguette og drikke Kronenbourg og Perrier i SAS Loungen på Charles de Gaulle" uten at man blir klassad som psykotisk....jag elsker det. Har aldri kört MR selv, men vid mer enn ett tilfelle har jag flygit til London "for en lunch"...nesten det samma. Men från och med nu skal det milage-runnes...det får bli lite FBT's hemma...(om ni hoovrar musen over FBT skal det stå Fake Business Trip...)

Takk til alla galningar her inne. Ni er som jag.
Förra året åkte jag och en god vän och drack en kopp kaffe på Linate och sedan tillbaka igen.
Billigare att köra en lång lunch i Stockholm, so what's not to like about it?:)
7500 poäng på EB-kontot blev det också får helt enkelt räkna mig till skaran som lätt blir uttråkad och gillar flyga :)
 
Toppen