Är det bara jag som tycker det känns lite märkligt att de valde att inte landa på första bästa flygplats efter denna incident, utan istället fortsätter till destinationen? Vad säger våra pilotmedlemmar?
Det är såklart svårt att säga utan att ha varit på plats, generellt finns det olika faktorer att ta hänsyn till om man ska landa någon annan stans än destinationsflygplatsen. Finns det bränsle, tekniker, trappor som når till flygplansdörren eller faciliteter för passagerarna? Vid long haul får man tänka till ännu en gång eftersom större flygplan kräver mer resurser, både operativt i form av banlängd och taxibanor men även fler människor som ska tas om hand samt det faktum att man ofta befinner sig över ogästvänlig terräng som typ Sibirien eller iskallt hav i alla riktningar.
Jag skulle nog inte ens anse att ett motorbortfall på
en motor är skäl nog att dimpa ner på första bästa bit med asfalterad raksträcka.
Det är troligt att deras problem orsakades av ett fenomen som kallas för
Ice crystal icing (googla), och när motorerna är igång igen är det inte sannolikt att de kommer att stanna eller tappa effekt igen, såvida man inte flyger in i fler liknande väderförhållanden. Med det sagt, så skulle ett dylikt problem med
båda motorerna på en tvåmotorig kärra iallafall motivera mig att landa snarast möjligt, man kan trots allt inte vara säkert på felets art eller vilken skada som skett. Besättningen verkar ha fått motorproblemen i närheten av kinesiska fastlandet, med Hong Kong i sin direkta närhet. Tydligen så var det stökigt väder i Hong Kong med åska och annat, vilket kan förklara att man inte vill måla in sig i ett hörn där. Men även Macau, Shenzhen och Guangzhou fanns nära till hands och besättningen får nog motivera varför man inte valde att flyga till någon utav de flygplatserna.
Man ska generellt undvika att döma utan att ha en fullständig utredning eller att ha varit på plats själv. Vi kan bara göra vissa konstateranden, som problemets art och vilka flygplatser som fanns i närheten. Hur besättningen tänkte, och på vilken information de handlade får en fullständig utredning avgöra.
Det finns två saker som skulle få mig att sätta ner ett flygplan på första bästa plana yta. Brand ombord eller att samtliga motorer slutar ge effekt på grund av någon form av mekaniskt fel (birdstrike/explosion/whatever) och då kan även vattenyta eller öppen terräng komma ifråga.