Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Fredrik

Medlem
Fine, då jämför vi med andra länder. Känner du till många länder vars visumprocedur har egenskaper liknande de som ESTA innebär, dvs kostnad på sisådär en hundring ($14), tillåter multiple entries på upp till 90 dagar varje gång och har giltighet på två hela år? Som dessutom går att söka online, utan väntetider och som inte utsätts för manuell handläggning (förutsatt att man är eligible for entry under amerikansk lag/föreskrift)?

Nu sätter du upp en specifika kriterier som måste vara uppfyllda istället för att fundera på vad ett visum är. ESTA är fortfarande ett förhandstillstånd att resa till USA och därmed ett visum. Om det är (relativt) smidigt eller billigt jämfört med andra visum har inte med saken att göra - alls.

ESTA är för övrigt väldigt likt ETA som är det australiensiska turistvisumet.
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
Nu sätter du upp en specifika kriterier som måste vara uppfyllda istället för att fundera på vad ett visum är. ESTA är fortfarande ett förhandstillstånd att resa till USA och därmed ett visum. Om det är (relativt) smidigt eller billigt jämfört med andra visum har inte med saken att göra - alls.

Ett visum är vad ett visum definieras som av landet man söker visum till, svårare än så är det inte, och närmre en objektiv definition av det hela kommer man heller inte. Vad du anser vara ett visum är liksom inte mer eller mindre användbar/relevant än någon annan tänkbar definition utav oändligt antal möjligheter.

Jag skulle våga sätta heder och ära på att en förkrossande majoritet av alla auktoriteter som svar på frågan "behöver man som svensk turistvisum till USA?" inte skulle säga "Ja" utan snarare någon variant av "Nej, men du behöver däremot registrera dig för ESTA i förväg".

Dessutom är din definition inte heller det minsta vattentät. Om det nu är förhandstillstånd som är den viktiga distinktionen för ett visum blir det ju lite svårt att förklara det här med issue on arrival.

ESTA är för övrigt väldigt likt ETA som är det australiensiska turistvisumet.

ETA är ETA är ETA. Australien har separata kategorier för "gratis ETA" (eVisitor) och turistvisum (e767 tourist visa).
 
Last edited:

Bringman

Medlem
ESTA kan omöjligen vara ett visum eftersom det är en del av ett visumundantagsprogramm (visa waiver program).

Det har samma funktion som ett visum men är per definition inte något sådant.
 

Tjaeng

Medlem
Ok, vi kommer inte längre. Jag menar att ett visum är ett visum oavsett vad landet kallar det.

Så ett Laissez-passer för flyktingar är att betrakta som visum bara för att de fyller samma funktion som ett visum? Äpplen och päron kunde inte utgöra en bättre liknelse än denna. Samma essens, syfte, struktur och genes men definitivt inte samma sak.
 

Tjaeng

Medlem
Som sagt, vi kommer inte längre. Du förstår uppenbarligen inte.

Jag är helt och hållet bekväm med att "inte förstå" sålänge jag i verkligheten får medhåll av alla berörda myndigheter, auktoriteter och även de som reser vilka på det fulla inser skillnaden mellan förregistrering och visumansökan. Och nej, du har lika lite rätt att definiera en begränsning på vart diskussionen må bära bara för att du själv fått slut på argument, lika lite som vi andra måste konformera oss till din subjektiva åsikt om vad ett visum är. Om du har något diskuterbart att tillföra är det för all del välkommet. Att själv inte komma med något annat än personligt tycke och sedan anklaga de som inte håller med för att "inte förstå" är... sisådär lagom oproduktivt.
 
Last edited:

Kricka

Medlem
Jag tycker att Bringman sammanfattar diskussionen om ESTA resp. visum till
USA föredömligt. Vi respekterar att Fredrik och Tjaeng har olika åsikter om vad
som är vad. Även om ESTA är rätt tidsödande så slipper man i.a.f. att besöka
amerikanska ambassaden för en tidsbokad intervju (väntetid ca. 14 dagar)
för att sedan betala ungefär 1.000:- för sitt visum.
 

jth

Medlem
Jag tycker att Bringman sammanfattar diskussionen om ESTA resp. visum till
USA föredömligt. Vi respekterar att Fredrik och Tjaeng har olika åsikter om vad
som är vad. Även om ESTA är rätt tidsödande så slipper man i.a.f. att besöka
amerikanska ambassaden för en tidsbokad intervju (väntetid ca. 14 dagar)
för att sedan betala ungefär 1.000:- för sitt visum.

Och dessutom slipper man fylla i ett papper (den vita I94an) som alla visuminnehavare måste fylla i, så man har faktiskt mindre pappersarbete ombord än de som redan har visum ... :)
Jag tycker ESTA börjar fungera ganska bra nu, i början gick det inte ens att kolla om man redan hade en giltig ansökan vill jag minnas. Och reser man ofta till USA blir $14 en liten kostnad utslaget på antal resor under 2 år ändå.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har lite hypotetsisk fråga här om ESTA.

Säg att jag har en bokning till Toronto med British Airways och Stockholm-(BA)-London-(BA)-Toronto som routing.
Om jag blir ombokad till Stockholm-(BA)-London-(BA)-Chicago-(AA)-Toronto på avresedagen pga övebokning, vad händer då?

USA har samma dumma system som i Kina så alla transfer passagerare måste gå in i landet och ut igen. Men i detta fall hade jag inte tänkt att åka till USA och därför inte sökt ESTA i förväg.
 
Toppen