Senaste nytt

Sista minuten (bokstavligt tolkat)

Som "fattig" student lekte jag med tanken att tillsammans med ett par polare dra ut till Arlanda med färdigpackat handbagage för en week-end. Stå och stampa ett tag utanför någon biljettlucka och hoppas på att någon riktigt billig biljett (skulle kunna vara business om priset var bra) slumpas ut (med argumentet att planet ändå ska åka iväg). Eftersom man ändå bara har handbagage borde det inte innebära några större komplikationer tidsmässigt för flygbolaget i fråga.

Existerar ovan nämnda scenario eller är det något som existerade långt före jag själv var född?
Jag personligen skulle tycka att det vore oerhört spännande och säkert en nyttig erfarenhet att spendera en långhelg på en slumpmässigt vald destination (antagligen inom europa).

Så grabbarna med koll, hur ser den moderna flygindustrin på detta?
 

Gnopps

Medlem
Reguljärflygbolagn lever i hoppet att de som köper i sista minuten är desperata och villiga att betala mycket. Priserna stiger alltså generellt ju närmare avgång det blir till skillnad från semesterbolagen som blir billigare. Det finns dock flygbolag som slumpat iväg sista minuten platser. Exempelvis Brussel Airlines har haft kampanjer där man kan köpa sista minuten biljetter över en helg väldigt billigt. Destinationen är då hemlig tills biljetten är betald så att den desperate inte ska kunna använda sig av detta.
 

Tjaeng

Medlem
SAS har ju sin sista minuten ungdom (för folk under 26) som är bokningsbar på nätet från dagen innan* fram till en timme före flygning. Kanske inte helt fantastiskt låga priser** och inte direkt slumpmässiga destinationer, men tillgängligheten är ofta god utom vid rusningstid på vissa rutter (t.ex huvudstadstriangeln och mupprutter som GOT-OSL där det knappt verkar finnas några låga fare classes alls). Har själv bokat på plats på Arlanda med iPad.

* I teorin 24 timmar innan, men i praktiken är resorna sök- och bokningsbara från midnatt dygnet före, för alla flygningar dygnet efter. Jag bokade en resa för kl 22 imorgon redan i natt vid kl 01.

** Fast 300-400 enkel väg inom skandinavien och 500-1000 enkel ut i Europa får la anses vara rätt bra ändå med tanke på att lågprisbolagen knappast erbjuder den prisnivån för sent bokade resor.

Och så kommer de att ge 100% poängintjäning från i maj, vilket är ett plus.
 
Last edited:
Det jag läst i media om att vara ute i sista minuten vad gäller reguljärflyg är att det blir dyrare ju närmare avgång. Generellt sätt. Sedan finns det naturligtvis undantag som ovan nämnts. På ett reguljärflyg t ex. är flygets alla platser indelat i olika bokningsklasser där de billigaste klasserna oftast säljs först. När man t ex. bokar på nätet får man naturligtvis upp den billigaste sökbara biljetten, om man t ex. inte från början väljer en full flex biljett. Det gör, att innan avgång så finns bara de dyrare klasserna kvar.
Precis tvärtemot på charter. Där har redan resebolaget, t ex. Fritidsresor betalat för TUIfly´s alla 189 platser, och det är platser man får betala för även om flyget inte går fullbokat. Så, man rear ut de platserna i hopp om att fylla flyget.

Det är naturligtvis spännande att på måfå åka ut till Arlanda utan att veta vart resan går. Tänk bara att när du kommer fram så ska du hitta något hotell och bo på. Och det kan ibland bli en dyr historia. Oftast är walk-in raterna betydligt högre än om du t ex. bokar 1 månad innan. Som fd. hotellreceptionist har jag haft många walk-in där turister vill bo några nätter i Stockholm. Många gånger förvånas dem över det höga priset jag ger dem, eller t o m när alla hotell i Sthlm är fullbokat och närmaste lediga rum finns ute på Arlanda eller i Södertälje!! Men då är det här Stockholm också, och det fungerar kanske annorlunda i andra städer, vad vet jag.

Berätta gärna hur det gick om ni väljer att ta en sista-minuten resa.....:)
 

Gnopps

Medlem
Kom på att jag faktiskt gjort sista minuten - med tåget! Som tonåring bad vännen å jag att få åka norrut för X kronor med första bästa tåg. Sedan gick vi å hajkade i skogen där (tror vi hamnade i Alvesta).
 
Jag håller med tidigare inlägg - förmodligen lättare att hitta charter än reguljära biljetter. Det finns ju weekendcharter också.

Om man leker med tanken att ett charterflyg är fullbokat ~ 200 platser ~ sannolikheten att alla resenärer faktiskt dyker upp är nog inte så stor så här i förkylnings- och influensatider...
 

agehall

Medlem
I princip existerar inte sista minuten på flyg. Möjligen kan vissa bolag ha kampanjer och sälja ut biljetter, men att bara åka till ARN och hoppas på att hitta en billig biljett är rätt meningslöst. Då är det bättre att börja köpa trisslotter.
 

Lonelyflyer

Medlem
Den där frågan fick jag rätt ofta när jag jobbade på sas-bokningen

svaret jag fick lära mig att berätta var som många redan nämnt.
Det finns inte sista-minutenbiljetter, även om man nu hoppats på den tanken.

Sanningen är nog närmare den att man hellre flyger med färre stolar än att stå och kränga precis innan avgång.
Det är så lite pengar som går att tjäna för bolagen på.
 
Okej, är familjär med SAS "sista minuten" fast det är ju inte riktigt en sådan biljett jag syftar på...

Men som en följdfråga till min frågeställning i början: när är det egentligen som billigast att boka en resa? (Rent tidsmässigt och utan kampanjer involverade). Alltså priserna varierar ju väldigt mycket och det är inte alltid så att om man är ute i god tid så att det per automatik blir billigare.
 

Singapore

Medlem
Okej, är familjär med SAS "sista minuten" fast det är ju inte riktigt en sådan biljett jag syftar på...

Men som en följdfråga till min frågeställning i början: när är det egentligen som billigast att boka en resa? (Rent tidsmässigt och utan kampanjer involverade). Alltså priserna varierar ju väldigt mycket och det är inte alltid så att om man är ute i god tid så att det per automatik blir billigare.

Jag har hört siffror på 8 månader innan, men vet inte om det stämmer riktigt, tror även det tenderar att variera från flygbolag till flygbolag. Själv så bokar jag en resa när jag hittar ett pris som jag vet svårslagbart och där jag räknar in aspekter som reslängd, flygbolag, destinationer osv i bemärkelsen. Om sedan biljettpriset skulle reduceras lite till när jag köpt en biljett så är det en smäll jag får ta. Hellre det än den gången jag var dumsnål och väntade med att boka så priset han går upp med 2000 kr/st några dagar efter.
 
Toppen