Senaste nytt

SAS introducerar förbeställning av mat i SAS Go på Europaflygningar

Jacob

Medlem
Med start 8 juni blir det möjligt att förbeställa mat om man reser i SAS Go (ekonomiklass) på flygningar inom Europa. Beställningar kan göras fram till 18 timmar före avgång och ger dessutom 10 procent rabatt mot priserna ombord. Inledningsvis kommer möjligheten enbart erbjudas på flygningar längre än 60 minuter för frukostbeställningar och för flygningar längre än 3…
 

Andreas Q

Medlem
Intressant att de valt 3h flygtid för matbeställning utanför frukosttid. Blir ju påtagligt få av de stora EU linjerna där det går att beställa käk då.o_O

Det är väl i princip ATH 3h:10 och någon linje till i sydeuropa där man har tillräckligt lång flygtid för att få beställa käk
 

Jacob

Medlem
Intressant att de valt 3h flygtid för matbeställning utanför frukosttid. Blir ju påtagligt få av de stora EU linjerna där det går att beställa käk då.o_O

Det är väl i princip ATH 3h:10 och någon linje till i sydeuropa där man har tillräckligt lång flygtid för att få beställa käk
Vi får väl utgå från att detta är ett första test och "soft launch" och att det så småningom kommer utökas till alla linjer utanför Skandinavien/Finland där det normalt finns försäljning av mat.
 

HCW

Medlem
Trevligt initiativ men om det inte är salladslådan från Plus skulle jag inte nappa. Problemet med all annan mat (frukost undantagen) är att portionerna är så små att man behöver beställa dubbelt. Det funkar i Plus men flyger man i bak finns det ingen ekonomi i att betala dubbelt för ganska mediokert käk, 10% rabatt eller inte.
 

JoelG

Medlem
Intressant att de valt 3h flygtid för matbeställning utanför frukosttid. Blir ju påtagligt få av de stora EU linjerna där det går att beställa käk då.o_O

Det är väl i princip ATH 3h:10 och någon linje till i sydeuropa där man har tillräckligt lång flygtid för att få beställa käk
Värt att ta hänsyn till är att det krävs en mycket väl genomarbetad logistik för att detta ska fungera från början. Därför tycker jag det är rimligt att man börjar med ett begränsad antal rutter för att kunna trimma in rutinerna för att sedan köra i full skala.
 

Andreas Q

Medlem
Värt att ta hänsyn till är att det krävs en mycket väl genomarbetad logistik för att detta ska fungera från början. Därför tycker jag det är rimligt att man börjar med ett begränsad antal rutter för att kunna trimma in rutinerna för att sedan köra i full skala.
Ja visst kräver det ett visst mått av logistik men det är ju inte värre än att charterbolagen reder ut det IOF så brukar de väl ha 48h innan avgång som sista tidpunkt för matbeställning.
 

olo

Medlem
Nu skall de prova under sommartid, på mestadels medelhavsflyg. Undra hur det skiljer sig mot en tisdag i november till Paris?

Tyvärr kommer SAS att drabbas av samma problem som SJs förbestälda mat. Att om det betalas med biljetten men särredovisas som en egen kostnad så påverkar det traktamentet, vilket minskar benägenheten för många i tjänsten att beställa till det. Och om man vill köpa det separat och senare är det alltid en överhängande risk att det inte blir gjort...

Med det sagt så tror jag egentligen på konceptet om de verkligen erbjuder vettiga och matiga alternativ.
 

Palazzi

Medlem
En tidsgräns är väl rimlig av logistiska skäl...men 3h!? O sedan undantag för Malta mfl..
Räcker ju inte ens att passera alperna från ARN....och från Köpenhamn räcker det knappt med Rom?

Kan man betala med poäng? Vore perfekt för mig som inte kommer på annan användning för de få Coop-poäng som rullar in :)
 
Toppen