Senaste nytt

Vilka svenska Michelinkrogar har du besökt?

Vilka svenska Michelinkrogar har du besökt?


  • Total voters
    81

Agö

Medlem
Saknar fem! Koka och SK Mat & Människor i Göteborg, Frantzén och Oaxen Krog i Stockholm samt Ambiance i Vindåkra utanför Malmö. Oaxen fick för övrigt 24/25 p i senaste Di Weekend (poängavdrag för prisvärdheten, föga förvånande i Sverige...).

Esperanto är min favoritkrog - jag gillar hela konceptet och maten är så f*rbannat bra. Trevligast hade jag hos Håkan på Thörnströms Kök. Några restos tycker jag inte håller måttet (Sjömagget, Bloom in the Park, 28+, Volt).
 

GOTATH

Medlem
Bhoga. Första Michelinrestaurangen jag besökt och utan tvekan den godaste matupplevelsen hittills! Hela paketet var underbart med trevlig och kunnig personal och fina viner. Uppdaterar inlägget med mer bilder senare!
 

Attachments

  • uploadfromtaptalk1432638909680.JPG
    uploadfromtaptalk1432638909680.JPG
    {memory} MB · Visningar: 379

flum

Medlem
Godaste jag ätit i Sverige var på Bon Lloc, annars tycker jag att 28+ brukar vara väldigt stabila (var iofs ett tag sedan jag var dit nu). Var på Frantzen i februari och jag måste erkänna att jag inte riktigt går igång på det moderna/ju konstigare desto bättre/Ferran Adria-inspirerade köket. Stabilt, men jag har ätit klart bättre.
 

Agö

Medlem
De enda Michelinkrogar jag besökt är Kock & Vin i Göteborg (finns inte kvar - heter nu Koka) samt Sjömagasinet men det var innan dom fick någon stjärna.

Åh, saknar verkligen Kock & Vin. Vi körde "Stora resan" där för snart tre år sedan.

Godaste jag ätit i Sverige var på Bon Lloc, annars tycker jag att 28+ brukar vara väldigt stabila (var iofs ett tag sedan jag var dit nu). Var på Frantzen i februari och jag måste erkänna att jag inte riktigt går igång på det moderna/ju konstigare desto bättre/Ferran Adria-inspirerade köket. Stabilt, men jag har ätit klart bättre.

Håller med. Ju enklare desto bättre. Måste också säga att jag är rätt trött på det nynordiska i allt.
 

sembl

Medlem
Var på Frantzen i februari och jag måste erkänna att jag inte riktigt går igång på det moderna/ju konstigare desto bättre/Ferran Adria-inspirerade köket. Stabilt, men jag har ätit klart bättre.

Här håller jag med, minns när jag var där när de hade fått sin stjärna och de höll på att spray runt bordet med rosenspray eller vad det nu var innan man skulle ta sin amouse, och det blev konstigare och konstigare efter det. Min favorit är utan tvekan Oaxen och Matbaren, sedan Thörnströms efter det. Sjömagasinet föll mig inte alls i smaken.

Måste få nämna föredetta Lux och som @flum Bon Lloc som var en av de första Michelin restauranger jag var på efter att ha flyttat upp till stockholm.
 

NyfikenGrau

Medlem
Här håller jag med, minns när jag var där när de hade fått sin stjärna och de höll på att spray runt bordet med rosenspray eller vad det nu var innan man skulle ta sin amouse, och det blev konstigare och konstigare efter det.

Det är sånt här som hittills fått mig att avstå en massa besök i de högre restaurangkategorierna, en rädsla att man kommer bränna några tusen på att få en exotisk upplevelse snarare än god mat. Jag kan ta i princip hur enkel miljö som helst, bara maten är bra. Det är till och med så att en väldigt enkel och avspänd miljö gör det lättare att koncentrera sig på maten, tycker jag. Hoppas det kommer fram tips på ställen som lägger vikten på bra/god mat, för det är jag verkligen intresserad av, skulle gärna testa sådana Michelinkrogar :)
 

bnr

Medlem
Har nog bara varit på Mathias Dahlgren Matbaren i Sverige.
Kanske kan komplettera med bilder lite senare ikväll, sitter på Ängelholms flygplats för tillfället...

Tycker verkligen om att det är väldigt avslappnat, underbart god mat har de haft alla gånger också, rena och enkla smaker utan för mycket krimskrams.
 
Toppen