Senaste nytt

Billigaste veckodag att boka flygbiljetter

Fosca

Medlem
Ni i expertisen här kan säkert komma med några bra råd :)

Håller på att planera ett av mina nyårslöften.
Tänkte resa jorden runt nu under min semester någon gång i september, oktober eller november.
Min enda regel är att ekvatorn måste passeras, så det blir ett fullbordat varv. Tänkte ha omkring tre-fyra stopp.

Köpenhamn, Santiago, Hongkong, Kapstaden, Köpenhamn.

Konstaterade snabbt att det billigaste biljetterna blir genom att boka tur och retur. Men nu när jag lägger ett par timmar var och varannan dag på att söka biljetter har jag även noterat att det skiljer sig åt beroende på vilken veckodag det är som man gör själva bokningen, även att det är samma resedatum.

Exempelvis idag (söndag) är biljetterna nästan 30% dyrare än i måndags. Idag är det alltså i princip exakt samma priser som det var förra söndagen när jag kollade. Går det med viss precision säga vilken veckodag det är som billigast och vilken det är som dyrast? :)
 
Last edited:

Fosca

Medlem
Tack Jacob för oändligt snabbt svar.

Men det var själva bokningsdagen som jag syftade på. Det var lite otydligt skrivet i min kommentar så jag förtydligade det lite.

Vilken dag är det billigast att köpa sina biljetter på... :)
 

Jacob

Medlem
Tack Jacob för oändligt snabbt svar.

Men det var själva bokningsdagen som jag syftade på.
Vilken dag är det billigast att köpa sina biljetter på... :)
Det spelar nog omöjligt någon roll så länge det inte är kampanjer igång (och framförallt väldigt korta sådana som sträcker sig 2-4 dagar).

Snarare handlar det om hur långt i förväg du bokar, som sagt veckodag i veckan du reser på och om du reser till en destination där det samtidigt kommer hållas någon form av event.

De flesta flygbolag jobbar också med dynamisk prissättning så priser kan gå upp och ner. Är det en stor gruppbokning som hållits men som aldrig bekräftats och sedan släppts kan billigare priser öppnas upp igen, eller om flygbolagen anser att försäljningen går för trögt på en viss avgång kan de välja att öppna upp någon billigare bokningsklass för att stimulera försäljningen och lättare fylla upp planet. Det finns massor med scenarion och flygbolagen har ofta prisanalytiker som sitter med detta.

Men det handlar ganska omöjligt om vilken dag i veckan du bokar.
 

Jacob

Medlem
En sak till, vissa flygpriser har även förköpskrav, dvs man måste köpa biljetten ett visst antal dagar före avgång. Det brukar typiskt handla om 2, 5, 7, 10, 14, 30, 45 dagar (om jag tänker lite ur minnet). Men det ska väl knappast spela någon roll i detta fall om du ska åka runt september-november.

Låter som en trevlig resa i vilket fall. Sydafrika och Western Cape slår aldrig fel. :)
 

Jacob

Medlem
Jag känner igen fenomenet att de dynamiska priserna påverkas av veckodag. Bland annat misstänker jag att Air Berlin använder sig sådan prissättning.

Enligt Travellink så spelar det roll:
Boka rätt dag och spara tusenlappar - Travellink
Haha! Så klart att någon gjort en research även på detta. :) Trodde jag läst det mesta som de skickar ut men denna hade jag missat.

Sant att det med dynamisk prissättning förmodligen går att plocka fram någon slags statistik och mönster. Dock är min personliga åsikt att man inte ska lägga för mycket vikt vid vilken dag på veckan man bokar, det finns nog faktorer som har betydligt större påverkan.
 

MegaFlyer

Medlem
Jorden runt. Star Alliance och Sky Team erbjuder - kanske även One World - spännande jorden-runt-produkter. Ingen aning om prissättning. Hade en kollega som gjorde ett gäng stopp i business class för ca 60kkr. Borde finnas ekonomi biljetter. Lycka till och berätta gärna hur det går :)
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror framför allt priserna påverkas av hur systemen är programmerade för att "räkna om" revenue per flight samt i förekommande fall hur reglerna är uppsatta för att släppa biljetter som hålls av gruppbokningar. Även i de fall när bolagen bestämmer vilken modell av exempelvis B737/A320 som skall användas lär påverka priset.

BA planerar många av sina flighter med en generisk A320. Någon eller några gånnger innan avgång går datorerna igenom bokningsläget/revenue och allt annat som kan påverka och ändrar flygplanstyp till den mest troliga maskinen. Planeras då en A321 in frigörs många platser i lägre bokningsklasser och det ser ut som priserna gått ner. Motsatt givetvis om en A319 planeras in i stället för en A320. Då blir det ramaskri om att priserna gått upp över natten - när det i själva verket bara har frigjorts eller blockats platser i de kägre bokningsklasserna...
 
Toppen