Senaste nytt

Färja mellan Hong Kong flygplats - Macau och andra kinesiska städer

Dr. Miles

Expert
Det verkar som ganska många personer har bokat SAS Stockholm-Hong Kong linjer.
Därför tänkte jag att passa på att det finns direktfärja mellan Hong Kong flygplats (HKIA) och Macau och andra kinesiska städer.

En stor fördel med dessa färjor är att man inte behöver att gå in i Hong Kong så man slipper att vänta vid migration (om man inte har tillgång till e-Channel) och en annan fördel är att man inte behöver att hämta bagaget. Det gör färjebolagets personal och lastar om till färjan.
Du hämtar din incheckat väska i slutdestination.

Screenshot20150507_03.png


Inlägg från: Offer your friends and family a great deal with SAS | Sida 19 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Angående färja till Macau. Jag landar ca 0700 med Cathay ,Arlanda via London.Finns det någon lösning så man slipper hämta ut bagaget i Hong Kong?

Så här fungerar det:
  1. När du har kommit till Hong Kong flygplats (ankomst), går du till Transfer E2. Det står "Ferries to Mainland/Macau ticketing counter". Gå absolut inte genom migration.
  2. På Transferdisk (för färjan) visar du ditt baggage tag som tillhör för väskan du har checkat in till Hong Kong. Färjebolagets personal hämtat din väska från bagagehallen och checkar in till färjan. Mycket smidigt!
  3. Du får vänta tills 30 min före avgång i transitområde.
  4. 30 min före avgång öppnar gaten bredvid tranferdisken.
  5. Gå genom gången och rulltrappan ner mot stationen.
  6. Det finns minitåg som går till SkyPier.
  7. Välj rätt "Berth"* när du har kommit till SkyPier.
  8. Boarding.
*De använder ordet "Berth (liggvagn)" när de menar "Pier (brygga)" så var inte förvirrad. :)

OBS: Endast en fri incheckat bagage ingår i biljettpriset. (om du flyger från USA eller Kanada får två fria kolli)
Så om du har två incheckade väskor så får du betala tillägg. Det har ingenting med din reseklass till Hong Kong eller din status hos ett visst flygbolag att göra.

Mer info kan du ser här på färjebolagets webbsida:
TurboJET
 

Dr. Miles

Expert
Det går att checka in väskan redan från Macau pier när man flyger med deras samarbetsflygbolag men SAS har inte börjat att samarbeta med TurboJet än. Vi får hoppas att SAS fixar ett samarbete med dem.
Med tanke på SAS tidtabell tror jag dock inte att man kommer att kunna checka in från Macau till SAS flight till Stockholm.
(första avgång från Macau är 07:30 och SAS flight avgår 08:40 eller 09:05)

TurboJET
 

Fredrik

Medlem
SAS flight går nog innan färjan startar för dagen. Det måste vara tre timmar mellan att färjan lämnar Macau och flyget går
 

NyfikenGrau

Medlem
Vi använde denna möjlighet vid vårt första HK-besök i vintras och jag kan varmt rekommendera det! Fungerade ypperligt, snabb betalning, snabb boarding, nästan alla Macao-hotell har shuttles som väntar i hamnen i Macao osv. Tror också generellt att det är bra att börja med macao för jag tror inte det hade blivit samma wow-upplevelse om man åkt dit efter att ha varit i HK redan.

Testade inte åt andra hållet dock.

Tillägg: En annan fördel är att passkontrollen då görs i Macao, där både kontrollen och kön är obefintlig.
 

Jakob K

Medlem
Som frequent flyer är det viktigt att ta tripen till Macau för att (innan det är för sent) få möjligheten att åka Boeing 929 Jetfoil. Macau bjuder ju även på en rätt spännande flygplats som ligger väldigt nära båtterminalen. Det finns många spännande gamla fåglar att studera på nära håll......
 

AABack2ARN

Medlem
Har bott några gånger på Marriott Sky City och då har man dessa båtar utanför fönstret. Har för mig det går mer än en linje där, men det kanske är till andra destinationer än Macau?

*De använder ordet "Berth (liggvagn)" när de menar "Pier (brygga)" så var inte förvirrad. :)

Nja, Berth betyder i så fall snarare bädd eller kojplats och är en nautisk term för kajplats ("den anvisade vilplatsen för fartyget").
 
Har bott några gånger på Marriott Sky City och då har man dessa båtar utanför fönstret. Har för mig det går mer än en linje där, men det kanske är till andra destinationer än Macau?
Jeg har også boet på Sky City (og andre lufthavnshoteller) og der er færger til både Macau og Mainland Kina. Fælles for alle færger fra lufthavnen er dog at de alle kræver at man er airside.

Dette er ikke et problem hvis man kommer fra Macau om aftenen og skal flyve videre næste morgen. Hvis man, omvendt, ankommer til Lufthavnen om aftenen og skal videre til Macau næste morgen er ikke optimalt da man skal have en færge fra Kowloon eller Hong Kong Island.
 

AABack2ARN

Medlem
Åh fasen - bra att veta. Jag trodde man kunde ta färjan därifrån som en vanlig färja. Inte för att jag har haft för avsikt att göra så ännu, men någon gång kanske.
 

Thornado

Medlem
SAS flight går nog innan färjan startar för dagen. Det måste vara tre timmar mellan att färjan lämnar Macau och flyget går

Man hinner inte om man åker med första färjan som går direkt till flygplatsen, fast såvitt jag förstår så går det båtar även mitt i natten till terminalen inne på Hong Kong Island. Man borde alltså kunna åka med färjan kl 4 från Macau (framme ca kl 5) och sen ta taxi eller Airport Express till flygplatsen och hinna med SAS-flighten 8.40.
Åtminstone hoppas jag att detta funkar då jag har hade tänkt göra så på en resa till HK i feb 2016 som jag bokade under "friends and family"-rean för 3000 SEK.
 

AABack2ARN

Medlem
Det låter lite obekvämt med en färja klockan 4 på morgonen. Hur tidigt innan båtens avgång måste man vara på färjeterminalen och hur lång tid tar det från hotellen på Macau till färjeterminalen?
 
Toppen