Senaste nytt

Har du förbeställt mat i SJ 1 klass?

Jacob

Medlem
SJ har ett antal matalternativ som går att förbeställa om man reser i 1 klass på X2000, bl.a. en räksmörgås, caesarsallad samt för 129 kr en trerättersmåltid med fem olika alternativ som går på rullande schema.

Har du testat att förbeställa mat? Var du nöjd? Värt pengarna?
 
Förbeställde räksmörgås på X2000 för två veckor sedan. Direkt när jag stigit på kom konduktören och frågade vid visering av biljetten när jag ville ha min räksmörgås och vad jag ville ha att dricka. Några minuter senare stod allt på bordet framför mig.
Jag tyckte det var en smörgås av lagom storlek som såg aptitlig ut och med trevliga räkor / smak!

Värt 109 kr? Jag åkte en kortare sträcka (1h45m) och då var det värt mycket att få det serverat till bordet och kunna lägga min tid på det jag behövde istället för att kila till bistron. Även utan serviceaspekten tycker jag inte 109 kr är speciellt blodig för räksmörgås + dricka (och kaffe efteråt finns som vanligt i 1 klass).
 
På Mannerström-tiden var trerätters riktigt bra, så bra som det går att göra uppvärmd mat.

Senast jag åkte var huvudrätten betydligt sämre, som medioker ekonomiklassmat på långflygning. För- och efterrätt var fortfarande bra.

Så fortfarande okej och bekvämt för 145 kr, serverat vid min plats när det passar mig, men inte så prisvärt som det en gång var.
 

Jonas C

Medlem
Har inte åkt X2000 1klass på mer än 3 år. Tycker inte att det är värt att förbeställa maten längre sedan de bytte bort från Mannerströms menyer. Innan brukade jag dock alltid beställa mat och var ofta mycket nöjd med den.
 

olo

Medlem
Poängen med att beställa räkmackan är att de ibland tar slut i bistron. Om du kliver på ett tåg som har åkt ett tag eller om du vill äta lite senare så får du garanterat mat. Framförallt upplever jag att maten kan ta slut i bistron på kvällstågen då många vill äta något.

Jag har köpt trerättermenyn och håller med om att huvudrätten är lite medioker men att det varierar från meny till meny.

Enda gången det är värt är när man gör resor överdagen enligt fakirtåget ut med frukost ombord, full arbetsdag hos kund och sedan 4,5 h hem. Då smakar maten gott och känns som rätt beslut, när middagsalternativen är en överprissatt macka från bistron eller en korv på Pressbyrån i Katrineholm. Däremot gör det inte maten ombord prisvärd.
 

ChabbeT

Medlem
Brukar beställa den då jag tar 1a klass jag tycker det är rimligt för 145kr. Maten är dock av stokastisk kvalitet. Men det är bättre att förbeställa än att behöva gå igenom hela tåget
Och köpa nästintill lika prisvärd mat i bistron.
 

kristerj

Medlem
Har också förbeställt mat, men som flera andra skriver har maten blivit sämre sedan Mannerströms menyer försvann. Hade också varit bra om man kunde välja huvudrätt. Räkmackan är helt OK, dock så har jag slutat förbeställa den - om jag gör en ombokning relativt nära avgång så "brinner" ju mackan inne.
 

Meazza

Medlem
Har förbeställt trerättersmenyn flera gånger. Har alltid fungerat bra, och när man är på hemväg så skadar det inte att vinet är rejält billigt också...
 

HCW

Medlem
Håller med om att Mannerströms meny var många resor bättre än dagens alternativ. Bara en sån sak som att gott bröd är utbytt mot torrt fantasilöst knäckebröd utan alternativ. Bestämde mig förra resan för att skippa att beställa mat tills SJ gör en uppryckning. Kommer inte riktigt ihåg priserna, men vill minnas att det tidigare inte bara var mycket bättre utan dessutom några tior billigare.

Att beställa den stora frukosten känns dock fortfarande som en no-brainer. Den livar faktiskt upp resan en aning.
 
Toppen