Senaste nytt

Transit med hotell

Stefan62

Medlem
Hur vanligt är det idag att det ingår hotell-övernattning när man har lång transit?

Tidigare har hotell ingått när jag flugit Economy med t ex Finnair till Barcelona och med Iberia till Rio.

Idag kollar jag på resa med Qatar och kan konstatera att även om jag väljer business så ingår inget hotell, trots att transit-tiden är 8 - 23 timmar...

Att sitta i en lounge så länge blir lite för mycket för mig - någon som vet hur det fungerar?
 

Alf

Medlem
Qatar hade tidigare om man åkte business och det var över sju timmar transit.
Jag fick även av Emirates när det var samma tid, hade en F klass biljett men man fick i alla fall på business biljett.
Det bästa är att ringa och kolla med bolaget. Emirates fixade också inresevisum i Dubai.
 

Gnopps

Medlem
En hel del flygbolag erbjuder det fortfarande, exempelvis Iberia och Turkish airlines. Många gånger är det inget de skyltar med dock så du kan behöva kontakta en duktig resebyrå eller flygbolaget direkt. Det brukar också vara att man måste boka ett visst pris för att hotellövernattning skall ingå.
 

Dr. Miles

Expert
Ja, och om jag får tillägga, så var det oftast när man reste två. (del i dubbelrum)

I alla fall så var det fallet med Malaysia Airlines och Singapore Airlines.
För många år sedan erbjöd THAI också gratis övernattning i Bangkok för en flygbiljett mellan Europa-Asien/Australien/Nya Zeeland.
 

Jacob

Medlem
Asiana ska ha det i Seoul om man reser mellan Europa och Australien. Mestadels för att det blir oundvikligt med en övernattning på vägen tillbaka.
 
Toppen