Senaste nytt

Dry Martini-tråden

Valley

Medlem
Skall väl göra något på en tisdagmorgon innan mötet börjar :)
Det är snart helg och grilldags igen. Så ös på med förslag och synpunkter.

Hur blandas den perfekta Drajan ?
Skall den röras eller skakas ?
Vilken Vermouth är bäst ?
och så vidare

I Ginväg har vi hittills provat
  • London Hill
  • Hendricks
  • Beefeater
  • Gordons
  • Tanqueray
  • Bombay Sapphire
Vermouthsidan har dessvärre lite begränsningar i
  • Noilly Prat
  • Martini
Blandat 5 - 1 och den mer avantgardistiska 5 - kompisen messar bild på vermouthen att visa upp. Zestat citronskal och en standard 1A-Oliv

Med risk för ens tillstånd vid bedömning efter en 3-4 stycken så har vi just nu följande rangordning
5-1 med Martini. Rörd och hälld i frusna glas
1-London Hill
2-Beefeater
3-Gordons
4-Bombay
5-Tanqueray
6-Hendricks

Avantgardblandningen har vi inte kommit så långt med, men...
1-London Hill
2-Tanqueray

Draj.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Meazza

Medlem
Som synes av min avatar så ser jag positivt på Dry Martini.

Jag ska inte påstå att jag har experimenterat jättemycket, men så här gör jag oftast:
  • 4-5 cl kyld Tanqueray (Export Strength) hälls i en shaker tillsammans med 1 cl Noilly Prat och en stor isbit.
  • Försiktigt rörs ingredienserna ihop med en lång sked.
  • På shakern sätts sedan ett sillock.
  • Drinken hälls upp ett kylt cocktailglas, och ackompanjeras av en oliv.
Finns inget värdigare innan en middag.
 

Bibinski

Medlem
Jag fick lära mig att dra ner en skvätt vermouth i cocktailglaset, tippa glaset och snurra det så hela glaset får smaka för att sedan vaskas. Sedan följer som vanligt att röra runt hårdvaran i en shaker med 1-3 isbitar :)
 

mtlmr

Medlem
Vad är en stor isbit och hur gör du den? :)

Som synes av min avatar så ser jag positivt på Dry Martini.

Jag ska inte påstå att jag har experimenterat jättemycket, men så här gör jag oftast:
  • 4-5 cl kyld Tanqueray (Export Strength) hälls i en shaker tillsammans med 1 cl Noilly Prat och en stor isbit.
  • Försiktigt rörs ingredienserna ihop med en lång sked.
  • På shakern sätts sedan ett sillock.
  • Drinken hälls upp ett kylt cocktailglas, och ackompanjeras av en oliv.
Finns inget värdigare innan en middag.
 

Valley

Medlem
Som synes av min avatar så ser jag positivt på Dry Martini.

Jag ska inte påstå att jag har experimenterat jättemycket, men så här gör jag oftast:
  • 4-5 cl kyld Tanqueray (Export Strength) hälls i en shaker tillsammans med 1 cl Noilly Prat och en stor isbit.
  • Försiktigt rörs ingredienserna ihop med en lång sked.
  • På shakern sätts sedan ett sillock.
  • Drinken hälls upp ett kylt cocktailglas, och ackompanjeras av en oliv.
Finns inget värdigare innan en middag.

Väldigt likt mitt tillvägagångssätt.
Satt just och funderade på om jag även skall kyla ner shakern också.......
 

Totopez

Medlem
Jag har en liten sprayflaska som jag sprayar insidan av glaset med vermouth med. Mer behövs inte.
6 cl T10 eller möjligtvis B24
Rör med stor isbit (som jag fryser in i plastlådor och hugger i lagom bitar).
Upp i det sprayade och kylda glaset.
BÅDE zest och två oliver på pinne.

Ibland gillar jag en Dirty Martini, med en sked olivspad i. Den lite oljiga smaken är stundtals fantastisk.
 

Lallarn

Medlem
Min favoritgin är Monkey 47, riktigt spännande i en Draja. Under en intressant period när jag var student drack jag en Dry Martini innan middagen varje dag i två veckor för att få till min perfekta drink (att middagarna ibland smakade som fyllekäk på BK kl. 05.13 en lördag är en annan femma). Mina tips är:

  • Kyl allt! Glas, shaker/blandglas, gin och vermouth.
  • Ett blandglas (stort glas) att blanda i istället för metallshaker är att föredra för att inte få en metallisk underton.
  • Stora isbitar (släpper mindre vatten)
  • Min perfekta Draja har inte alltför lite vermouth. Många tycker det är "coolt" att ha så lite vermouth som möjligt, och de citerar gärna Churchill som luktade på vermouthen och sen drack ren gin. Men för mig behövs det lite för att göra en Draja en Draja, annars kan man ju istället dricka gin on the rocks och njuta av det enbart. Men till bättre gin (Monkey 47, Hendricks eller Bombay Sapphire, den ordningen enligt mig) behövs mindre vermouth.
  • Oliven ska vara stor, saftig, grön och med kärnan kvar! Inget strunt med pimento i etc.
  • Citronzest är också gott (även om jag aldrig skulle köra både oliv och citron), men det behövs en ytterst liten bit. Tvätta skalet noga och ta bara det yttersta gula utan vitt. Vik biten med yttersidan nedåt-utåt så de eteriska oljorna frigörs på drinkens yta, dra biten lätt runt glasets kant och släpp ned i mitten. Rör inte om mer!
  • Slutligen: viktigast av allt är att dricka upp den på under två minuter innan drinken, livet, universum och allting förfars.
Låt dig väl smaka!
 
Toppen