Senaste nytt

Piloter hos SAS varslar om strejk 21 maj (gäller Sverige/Norge) *Strejk avblåst i Sverige*

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
A

Aurora

Guest
Japp! Nu bryts tystnaden.

Tolker det delvis som at SPF antakeligvis får veldig mange requests om uttalelser fra mediene, og at de nå går ut med en pressemelding som beskriver det de ønsker å få ut uten at talsmann må gjenta seg selv om det samme til forskjellige aviser. Har sett i norsk media at avisene har "forsøkt kontakte talsmann, men har ikke fått tak i noen uttalelser".
 

mha321

Medlem
Det är intressant att se, tycker jag, att facken alltid påpekar att SAS är delvis statligt ägt. Det är väl precis den typen av tänkande att "de kan ju inte göra X, de är ju faktiskt statliga" som har försatt SAS i den position man varit under många år. Det är möjligt att det slår över åt andra hållet, men om det ingår som en grund i förhandlningarna så ä jag inte förvånad över att det blir poblem.

Tyvärr låter det ju inte speciellt positivt. Man kanske får se fram emot en kortare strejk ändå... (en längre strejk lär det inte bli tal om - det har inte SAS råd med trots lite bättre finanser nu än tidigare, så isåfall blir det snarare permanent strejk = KK skulle jag tro. Men några dagar/någon vecka kan de ju säkert överleva, om facket behöver det för att markera)
 

Jones

Medlem
Apropå om bara inrikes drabbas:Som jag förstår så kan även nordiska flighter drabbas, min SK496 OSL-ARN 15.20 fredag har svensk besättning och verkar inte utesluten. Flighter från Oslo som har 8xx har tydligen norsk besättning. Min källa är nu loungepersonalen på arlanda och de har inte full information och gör heller inga anspråk på att ha det.
 
A

Aurora

Guest
Apropå om bara inrikes drabbas:Som jag förstår så kan även nordiska flighter drabbas, min SK496 OSL-ARN 15.20 fredag har svensk besättning och verkar inte utesluten. Flighter från Oslo som har 8xx har tydligen norsk besättning. Min källa är nu loungepersonalen på arlanda och de har inte full information och gör heller inga anspråk på att ha det.

Det er korrekt at SK4xx flys av ARN-base og SK8xx flys av OSL base. 1000kr-spørsmålet er: hvem flyr SK14xx? ;) (alt er OSL//ARN flighter either way). Svaret er at det er en blanding av ARN/OSL-base :p
 

Johan_G

Medlem
Det er korrekt at SK4xx flys av ARN-base og SK8xx flys av OSL base. 1000kr-spørsmålet er: hvem flyr SK14xx? ;) (alt er OSL//ARN flighter either way). Svaret er at det er en blanding av ARN/OSL-base :p
Är det helt säkert? Jag flög SK405 den 7/5 och den flögs av en mycket dansk besättning.
 

AABack2ARN

Medlem
Japp för på linjen ARN-CPH verkar det vara så att 400-flighterna har dansk besättning och 1400-flighterna har svensk...
 

jonten

Medlem
Har LLA-ARN på torsdag morgon 0655 med SAS, ringde resebyrån (jepp jag vet men måste använda den) Och bad dom boka Norwegian 1015 återbetalningsbar biljett. Om strejken är ett faktum imorgon kväll så är min Norwegian biljett värd otroligt mycket.
Skulle SAS flyga så avbokar jag för en kostnad av Vias avgift. Enligt damen på resebyrån så var jag bara andra kunden som tänkt så som hon betjänat idag.
 
Toppen