Senaste nytt

Resebyråer - livet utan provisioner

agehall

Medlem
Resebyråer kan ha specialavtal med olika flygbolag om priser. Isåfall kan du få ett lägre pris genom den resebyrån än via flygbolagets egna hemsida.

Dock brukar dessa platser vara rätt få och man behöver därför vara ute i god tid för att hitta dem. Det är en kombination som i princip aldrig inträffar för min egen del.
 

erc

Medlem
Tänk så många företag i sverige, stora som små, som skulle må bra av att anlita en TMC för att styra upp deras resekostnader och förhandla med byråerna. Vissa har interna travel managers, men dom flesta har tyvärr ingen aning om vad dom sysslar med. På två företag där jag arbetat hade jag bättre koll än dom som gjorde detta på heltid...
Det här låter kaxigt, men är övertygad om att jag personligen, och många här, skulle göra ett bättre jobb än dom flesta corporate travel managers i Sverige.

Hos en tidigare arbetsgivare trummades det ut att allt resande skulle bokas genom en stor, känd affärsresebyrå. Min uppfattning var att priserna dubblerades och gränssnittet för mig som resenär blev nittiotalsmässigt. Vägrade stolt att mata resebyrån, och många med mig. Det exklusiva avtalet mellan arbetsgivaren och resebyrån ifrågasattes av varenda kotte med minsta res- och bokningsvana.
 

Dr. Miles

Expert
När min fru jobbade på en tidigare arbetplats, anlitade företaget en resebyrå för bokning av flygbiljetter, hotell etc.
Resebyrån skrev alltid "du har sparat xxxx kr tack vare du har bokat via oss". Men problemet var att de jämförde ALLTID med normalpriset som ingen vettig människa skulle betala.

T ex Stockholm-Bryssel t/r i ekonomiklass, ej krav om ombokningsbar retur.
Man kunde hitta ca 2.500 SEK inkl. skatter för de datumen man ville resa, om man bokade via flygbolagets webbsida.

Resebyrån debiterade ca 3.500 SEK inkl. skatter för samma resa och hävdade att företaget har "sparat" ca 11.000 kr tack vare dem. :eek:
 

erc

Medlem
Resebyråer kan ha specialavtal med olika flygbolag om priser. Isåfall kan du få ett lägre pris genom den resebyrån än via flygbolagets egna hemsida.

Dock brukar dessa platser vara rätt få och man behöver därför vara ute i god tid för att hitta dem. Det är en kombination som i princip aldrig inträffar för min egen del.

Det är fömodligen precis lika ofta det är motsatt förhållande. Rekordet för bra pris för egen del tror jag fortfarande är GOT-AMS-SEA med KLM (NWA, ja - eller Delta då egentligen...) våren 2009. Totalt biljettpris t/r i economy, SEK3490. Direkt på KLM's sida.
 

Marcus01

Medlem
Hos en tidigare arbetsgivare trummades det ut att allt resande skulle bokas genom en stor, känd affärsresebyrå. Min uppfattning var att priserna dubblerades och gränssnittet för mig som resenär blev nittiotalsmässigt. Vägrade stolt att mata resebyrån, och många med mig. Det exklusiva avtalet mellan arbetsgivaren och resebyrån ifrågasattes av varenda kotte med minsta res- och bokningsvana.

Med risk för att bli OT, men det finns flera anledningar för ett företag att kontraktera en TMC. Om man låter alla boka hej vilt har arbetsgivaren ingen aning om hur du bokat, var du bor, vilket flygbolag etc. Det kan vara av värde vid oförutsedda händelser som askmoln, olyckor mm mm. Dessutom, att som företag samla volym hos leverantörer som flygbolag, hotell, hyrbilsfirmor osv är omöjligt utan att blanda in en resebyrå. Allting är inte svart eller vitt, för resenären är vinsten kanske minimal eller ibland obefintlig men för företaget kan vinsten vara stor, resor är ofta ett svart hål när det kommer till utgifter och kontroll.
 

Concorde

Founding Member
TMC och TA, stor skillnad Marcus01.
Travel agents är resebyrån som bokar åt företaget. TMC/Travel Management Consultants är dom som går in och styr upp TA, kollar interna rutiner, föreslår skärningar etc åt företagen. Flera av herrarna som var med till Seattle på BA delivery flighten är TMC, varav en av dom tidigare var globalt reseansvarig för HSBC. Drömjobbet.

Menar absolut inte att vara uppläxande! :)
 
Last edited:

Marcus01

Medlem
TMC och TA, stor skillnad Marcus01.
Travel agents är resebyrån som bokar åt företaget. TMC/Travel Management Consultants är dom som går in och styr upp TA, kollar interna rutiner, föreslår skärningar etc åt företagen. Flera av herrarna som var med till Seattle på BA delivery flighten är TMC, varav en av dom tidigare var globalt reseansvarig för HSBC. Drömjobbet.

Menar absolut inte att vara uppläxande! :)

No worries, jag jobbar för en TMC....:D jag antar att du syftar på att jag skrev både TMC och resebyrå i mitt inlägg? Inte så många utanför branschen som använder sig av uttrycket TMC dock. Flera av resebyråerna, tex Ticket, Resia mfl ser sig som TMC:er. Jag ser dem inte som det.
 

henrik l

Medlem
No worries, jag jobbar för en TMC....:D jag antar att du syftar på att jag skrev både TMC och resebyrå i mitt inlägg? Inte så många utanför branschen som använder sig av uttrycket TMC dock. Flera av resebyråerna, tex Ticket, Resia mfl ser sig som TMC:er. Jag ser dem inte som det.

Intressant, för att försöka summera vad som framkommit är TA's intresse "at the end of the day" att se till att den som säljer resorna tjänar pengar, medan TMC's uppdrag är att se till den som köper resan (företaget) minimerar sina kostnader. Om den här analysen stämmer så blir det lite märkligt som du Marcus01 skriver att en TA ser sig som en TMC. Det blir till att sitta på två stolar samtidigt.
 

agehall

Medlem
Flera av resebyråerna, tex Ticket, Resia mfl ser sig som TMC:er.

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahahaahhaahhahahha *andas* hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahah

Det där var det roligaste jag hört på länge. Min erfarenhet är att de i bästa fall kan agera TA. Att de skulle kunna fylla en TMC funktion är ju befängt. Det är antagligen det som min arbetsgivare gått på dock när de anlitat en av de större byråerna.
 
Toppen